Klinkegulv på gulvbjælker

Jeg er ved at renovere et byhus fra 1926. I 2 rum (ikke vådrum) på hver 2,1 x 3,4 m vil jeg gerne lægge klinker hvor der i dag er trægulv på et bjælkelag. Under det ene gulv er der krybekælder med en del installationer og under det andet kælder, så jeg kan ikke fylde op og støbe gulvet, som uden tvivl er det bedste.

Jeg har læst diverse indlæg på nettet om at lægge klinker på træbjælker, bla her

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/4/aft/96920

Desuden har jeg læst Alfix's guide til hvordan det skal gøres.

http://www.alfix.dk/Anvendelse/Tema/flisekonstruktion_paa_traebjaelkelag.htm

Mine 15x15 bjælker spænder 2,1 m og ligger med afstand cc 100 cm, dog en enkelt 120 cm. Det nuværende gulv ligger pænt jævnt.

Jeg forestiller mig at
1. rykke gulvet op
2. sætte hjælpestrøer af 45 x 95 vinkelret på de nuværende bjælker med bjælkesko sømmet til bjælken og skruet ind i hjælpestrøen, afstand cc 30 cm
3. Isolere mellemrummene med 100mm Rockwool
4. Lægge 22 mm gulvspånplade ovenpå
5. Lægge klinker med elastisk fuge

Er metoden ok?
Eller er det bedre at have lidt større hjælpestrø afstand (op til 60 cm som Alfix foreskriver) og så klæbe en 12mm fibergips plade ovenpå spånpladen ? Jeg vil helst undgå dette da gulvet i naborummene bliver ca 37 mm og min løsning ovenfor ca matcher dette.
Jeg er ved at renovere et byhus fra 1926. I 2 rum... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja god bedring Koluda...Så er min hals/bihule/øjen betændelse sq vand ved siden af....Håber du snart kommer ovenpå igen :-)

Lige en opdatering (og til evt brug for andre):

Er endt med at opbygge gulvet som strøer 45x95 cc 300mm, herpå 18mm gulvkrydsfiner. Lægger så en enkelt 12mm Fermacell limet og så klinker.

Så langt så godt :-) Undergulvet er i hvert fald helt stabilt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også