Skillerum på 1. sal.. Træ eller stål?

Hej..

Jeg står og skal til at lave skillerum på min 1. sal jeg skal lave 3 skillerum , den ene kommer måske til at skulle "bære" et vindue i toppen, hvor det nok faktisk ender med det bliver hanebånedene vinduet skal stå på.

Hvad ville i opbygge de skillerum af?

Stål eller træ og hvorfor?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg arbejder helst i træ, men til skillerum regner jeg med at bruge metal, da det skulle være mere stift end træ. Det er hvad er blevet anbefalet, men har endnu ikke erfaringe med det.

 

Decollage, vi har på arbejdet brugt meget af begge dele, men kan ikke finde ud af hvad jeg hælder mest til, stål er jo også præcist ens og ikke skævt, ligesom træ kan være til tider..

Tror det ender med stål, men vil gerne lige høre folk meninger

Takker for svaret.

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Personligt foretrækker jeg helt klart at bruge en 45*95 reglar til skillevægge. Både fordi de er meget billigere en stålreglar, men det er også mere lækkert at arbejde med træ. Lydisoleringen virker også bedre med reglar af træ fordi man for det første ikke har "skjulte" revner inde i stålet, men også fordi stål transporterer lyd rimelig godt, kontra træ. Det er bare min personlige erfaring.

http://www.lyrk.dk
Træ. Fordi det er det billigste.
Det er rigtigt at skillerumsregler kan være slemt skæve.
Men hvis du slev henter dem i tømmerhandlen og ved samme lejlighed sorterer de skæveste fra. Så er de nemme at arbejde med.
Og når du har dem liggende "på lager" derhjemme så læg dem pænt op på et par pinde så de ikke vrider sig for meget inden monteringen.
Jeg er også helt klart med på træ.
Vælger du dine lægter med omhu, eller ligefrem ofrer reglar, kan man sagtens lave lige vægge.
Har brugt stål i vådrum og det er da OK, men møgirriterende at få skruerne til at fange i. Ja faktisk er det til at få lange af.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ktm , det skal lige siges at 2 af skillerummene er op til et badeværelse på 1. salen, så ved ikke om stål så bliver anbefalet i stedet for træ?

og den sidste væg som ikke er ved vådrum så bare skal være tro?

men takker for alle svarene..

Be Smart - Not Stupid..

Da jeg i sin tid lavede badeværelser på 1.sal, blev jeg tilrådet at bruge stållægter, og jeg opfattede det den gang, som om det var nærmest et krav, men i hvert fald god skik. I dag er det vist overladt til et spørgsmål om smag.

Selv ville jeg vælge stållægter i en sådan konstruktion, der kommer i nærheden af mulighed for opfugtning pga det utænkelige. Og ja stål kan ruste, men det er dog galvaniseret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Jeg tror det er et spørgsmål om smag... Men stållægterne er alle rette. Det er kun kvalitets trælægterne der er lige....
Dog falder det mig lidt lettere at skrue gipsen op på træ end stål...

Er det skillerum op til bad, så er kravet at det skal være mindst 70mm tykt.. enten stål eller træ. Så også her er valget frit.

MVH Njord

MVH Njord
Njord og Ktm jeg ville lave skillerummet 100mm af 95mm regel/stållægt og så 1 lag fibergips på 12.5mm på hver side, vil i sige det er nok med en væg på 70mm når det er ind til et soveværelse og til et badeværelse?


Be Smart - Not Stupid..

Så er der bestdilt stål til alle skillerum 70mm , tømmerhandels manden snakkede godt nok om, mulige problemer ved at skrue fibergips fast på stål at skruehovederne ikke ville trække ind i pladerne, pga. skruerne bare drejede rundt i stålet, men nu må vi se på sagen.

Takker for svarene og flere svar er velkomne, materialerne kommer først Fredag, så kan da nå at ombestemme mig.

Be Smart - Not Stupid..

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også