Skillerum på 1. sal.. Træ eller stål?

Hej..

Jeg står og skal til at lave skillerum på min 1. sal jeg skal lave 3 skillerum , den ene kommer måske til at skulle "bære" et vindue i toppen, hvor det nok faktisk ender med det bliver hanebånedene vinduet skal stå på.

Hvad ville i opbygge de skillerum af?

Stål eller træ og hvorfor?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg står og skal til at lave skillerum på... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal i hvert tilfælde sikre dig, at du får skruer med skær på undersiden af hovederne, så du kan trække/fræse dem ned i fibergipsen. Ellers får du et sandt helvede med at spartle væggen. Lyt nu alligevel til ham i tømmerhandelen.

Jeg er selv meget glad for fibergips til visse opgaven, men ville ikke vælge dem til en alm. væg. De er meget, meget hårde, og du kan ikke trække hovederne ned i pladen med alm skruer.

Det vil være ok til første lag, hvis du vil sætte 2 lag på hver side. Jeg tror du vil fortryde beslutningen om fibergips.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm , hvorfor tror du jeg vil fortryde beslutningen om fibergips?

Det er meningen det skal bruge til alle lofter og vægge i hele hytten..

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hold du bare fast - lyst.
Om ikke andet så lærer du at bruge produkyet under vejs. :o)

Men jeg har nu osse hørt at det kan være problematisk at trække skruehovederne helt ind i fibergipsen.
Jeg tror osse at skruer med "selvsænkende" hoved er helt nødvendige.
Hpox, Ja det må jeg prøve at huske på når jeg skal montere gipsen..

Dog kan det ikke passe at problemet er så stort at mange stadig bruger det og det stadig sælges, idden med 1 lag istedet for 2 er det som tiltaler mig, samtidig med jeg er fri for brug af plugs osv.

Takker for svarene, lad dem endelige blive ved med at komme..

Be Smart - Not Stupid..

Hej
Jeg har selv lige afsluttet byggeri med bla. 45x95 reglar til skillevægge med 15mm Fermacell fibergips på begge sider. Det var helt tydeligt at se at fibergipspladerne trak nogle af de lettere skæve reglar (jeg havde sorteret de værste fra) ind på plads når man skruede pladerne ind. Pladerne jeg brugte var 15x900x2500, og ustyrlig tunge! 40kg pr plade, og 100 stk af dem!! Ja så lærer man produktet at kende som der skrives :-) Fibergipsen er meget mere stiv end alm. gips.
Jeg brugte stålskelet og fibergips omkring en indbygnings-gaspejs, og det var ikke lige så rart at arbejde med som træ (som ham fra tømmerhandlen også nævnte for dig).

Jeg valgte 15mm for at få en lidt mere stabil og lyddæmpende væg - med kun et lag.

Går ud fra at du bruger plader uden spartelkanter?
Så husk at når du har givet pladerne lim, så fjern først limrester dagen efter. Men husk at fjerne dem dagen efter, for ellers bliver de så hårde at det er utrolig svært at arbejde med. Fjerner du dem for tidligt, så ekspanderer de en lille smule mere, og du kan gøre arbejdet om igen. Selv om det ikke ser sådan ud, så ekspanderer limen faktisk en lille smule.

Jeg brugte fermacells egne skruer til fibergips, men Bygma som jeg handlede ved, havde også deres egne skruer til fibergips. Prisforskellen var dog minimal.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej ras tak for svaret, jeg havde tænkt mig St tage den med spartel kant pga. Lidt skævheder på loftet. Er det meget værre med stål end træ?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Nej det skal nok gå med stål, du får hurtigt følingen med det.
Ville vælge at lave det med træ, har været med til at bygge skillevæge i to huse hvor det var med stål og det var mere besværligt syntes jeg og så er træ jo noget de fleste kan lave uden at kluddre for meget i det... hehe...

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Jeg prøvet ras,iBa burde nu også kunne finde ud af at lave stål, har bare aldrig før skulle tage stilling til St vælge på egen hånd hvad der skulle bruge, så har ikke haft brug for St favoritisere hvert materiale før..

Be Smart - Not Stupid..

Jeg har jo ikke sagt, at du ikke kan bruge fibergips, Lyst, men jeg gad bare ikke kæmpe med det i vægge.
Jeg har brugt det i gulve fordi det er et meget hårdt og stabilt materiale.
Det kan da også godt være, at de specielle skruer, der skal bruges, er blevet bedre siden jeg har brugt materialet.
Men gør du det alligevel, så vær meget omhyggelig med at få skruerne til vitterlig at fræse sig ned i pladen. Er du i tvivl om den kom ned, så kom den ikke ned!! Ud med den igen og en ny i ved siden af, og tryk godt på spruemaskinen.
Du bliver forrykt, når du skal spartle, hvis skruerne stikker op!! Limen og det svineri, blev jeg heller aldrig gode venner med!
Formodentlig bliver man også mere fortrolig med materialet, når man har sat nogle få tusinde plader op!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også