Dyksav?

Hej

Jeg er efterhånden blevet godt træt af ikke at kunne skære mine plader og lignende selv, så nu vil jeg have mig en sav til det.

I den forbindelse: Hvad er forskellen på en rundsav og en dyksav? Jeg troede en rundsav har klingen opad og var monteret på et bord, mens en dyksav har klingen nedad og føres via en skinne, men efter at have set lidt "tråde" er jeg blevet i tvivl.

Under alle omstændigheder skal jeg bruge en med klingen nedad da jeg ikke har plads til endnu en maskine på bord.

Hvad skal jeg købe? Da jeg ikke skal bruge den så tit vil jeg ikke købe en festool selvom de er lækre at se på. Er det en Makita jeg skal have fat i? Er der nogen andre der kan anbefales? Jeg har ikke kunne finde nogen test's på nettet!

mvh Henrik
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en Makita dyksav, det er en rigtig god maskine.
Den minder om en håndrundsav, men med den forskel, at klingen trækkes op i saven.

 Dyksaven, med føreskinne, ser sådan her ud.


Ja så lige et billede af en håndrundsav


En bordrundsav, stationær sav er her.


mvh jens
Jeg mener ikke at der er nogen forskel på en håndrundsav og en dyksav.
Bortset fra en væsentlig ting. Der er ingen spaltekniv på en dyksav. Således at den kan "dykke"/starte midt på en plade.
Men det er rigtigt at betegnelsen vist mest bruges om save der kan bruges med tihørende førringsskinne.
Og som alternativ til en stationær rundsav kan de være glimrende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg synes nu der er pæn forskel, på håndrundsav/dyksav.

Iøvrigt er Festool's dyksav da vist udstyret, med en sindrig spaltekniv, der dykker med.

En bordrundsav, er ikke lige det nemmenst til en stor plade, på 1220 x 2440 mm
Medmindre det er en proff, med rulle land mv.

mvh jens
Hej Henrik.
Jeg tror du roder lidt rundt i begreberne. En rundsav kan også have klingen nedaf, der er så bare en håndrundsav, hvor den der har klingen opad for det meste er en bord rundsav. Der findes også en rundsav der både kan save vandret og lodret, det kaldes en panelrundsav.
Hvad du lige mener med en dyk sav ved jeg ikke, der findes det der hedder en kapsav, det er egentlig bare en rundsav der er monteret på et apparat der gør det muligt at hæve og sænke klingen, de mere avangerede har så en slæde så de kan tage bredere stykker. De er dog uegnede til opskæring af plader
Hvad nu hvis man saver hul, i loftet nedefra, med en håndrundsav, så vender klingen jo op ad

Nå derfor satte jeg også billederne på, af de forskellige

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det kan du have ret i Je-ns. Men kun det med spaltekniven

Hvis du kikker dyksav/håndrundsav hos f.eks.Carl Ras. Så er den allervæsentligste forskel at en dyksav kan køre i en føreskinne.
Det kan en almindelig håndrundsav ikke.
Og en dyksav kan naturligvis osse bruges som en almindelig håndrundsav.
Dyksaven kan stort set kun bruges med skinnen, da det er meget svært at se hvor man skærer, pga det skjold der sidder på en dyksav. Der er spaltekniv på Festool, som dykker med op når spaltekniven rammer materialet. En dyksav er mest til plademateriale, bordplader, tagplader, hvor det kræver et helt lige snit, hvor rundsaven også kan bruges til kapning af halvtømmer, lægter, brædder mv. En dyksav er mere "fin" i mekanikken og laver derfor også et pænere snit, da der er gjort mere ud af lejer, indstillings muligheder i forehold til føringsskinne, hastighedskontrol, dybdestop og en lille plastik anordning der gør at din plade ikke flosser på oversiden (næsten). Jeg hælder helt klart til Festool TS55 frem for Makitas. Man betaler lidt mere for Festools, men pengene er godt givet ud, den kører bedre, og laver pænere snit, og der er en irriterende tap på Makitas sav som med tiden vil ryste sig ud, som man skal holde inde når man skal save dybere end 0.5 cm. Det er deres form for antiflos som desværre ikke fungerer i praksis. Jeg har brugt Makita på min tidligere arbejdsplads siden den udkom, og var flere gange nødt til at tage min egen sav med på arbejde da Makitas simpelthen ikke lavede et pænt nok snit, uanset klinger, glidemiddel, malertape, save fra bagsiden og andre cowboytricks. Udover min skruemaskine og min tommestok, er min dyksav nok det stykke værktøj jeg har brugt mest de sidste 3 år, og det er klart en af mine favorit værktøjer.

http://www.lyrk.dk
Et rigtigt godt alternativ kunne være en Hilti rundsav, deres rundsave passer på både deres egne føringsskinner, og på Festools. Mener prisen er ca det samme som en festool. Omkring 4000 kr inkl føringsskinne. De laver dog ikke nær så pænt et snit som Festools, men hvis man laver mest groft arbejde, og bare savner en skinne er det 2 fluer med et smæk.

http://www.lyrk.dk
Hvad er der nu galt med den goe gamle planke der spændes på pladen og man så lader rundsavens land følge denne. også kaldt en retske ???
Jeg ville helt klart vælge Festool frem for Hilti.

Jeg ville dog smide lidt mere for Festools sav frem for Makitaen selvom det også er en okay sav.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også