Vandski. Fra man ligger i vandet til man er oppe at stå. Træk i kg

Hej Lav det selv forum.

Jeg skal her i løbet af foråret have lavet et stativ til min speedbåd. Jeg vil gerne lave et stålrør som når op i 1,5 -2 meter over vandets overflade hvor jeg i toppen kan hænge et tov i til vandski og wakeboard.
Det skal laves i rustfri stålrør og er gjort fast i båden på den første meter af røret.

Spørgsmålet lyder så hvor mange KG trækker man fra man ligger i vandet til man er oppe at stå. Med vandmodstand osv. Med en mand på 80 kg.
Dvs maks træk i toppen af mit stålrør hvis det eks er 2,5 meter ialt.

Skal nemlig finde diameter og tykkelse på røret.

Håber nogle kan hjælpe her.

Mvh

David G

Hej Lav det selv forum. Jeg skal her i løbet af... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da som en rigtig god ide, at tage ud at se på nogle fabriksfremstillede, vandskitårne.

Det behøves jo ikke være så voldsom som denne her

mvh jens

Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål, men det er meget mere en vægten på wakeboarderen eller vandskiløberen (hvis du trækker ham op på een ski). Har man ikke teknikken, kan man komme ud for at armkræfterne ikke rækker til at komme op.

Jeg går ud fra at dit tower primært skal bruges til wakeboard. Jeg tror at de fleste vanskiløbere foretrækker et vandret træk.

Jeg har tidligere selv gået med tanker om at lave et selv. Her er et link fra den gang. Måske kan du bruge det til noget. http://bierbower.net/diytower/home.htm

Har flere gang forsøgt på loops med vandret træk og det er håbløs. Jeg har aldrig selv stået efter en båd med tower, men alle dem jeg har snakket med siger at det er det eneste rigtige til wakeboard. Bare trækket kommer 2 meter op, så er det en verden til forskel.

Kitesurfer du også, så ved du også at alle triks bliver vildere og langt sværere jo lavere kiten holdes.

Den simpleste måde at lave noget på, er nok som den på billedet ovenfor. Jeg tror dog at et par wirer til siderne også bliver nødvendige.

Det kunne være en løsning, hvis du kun vil have den monteret ved lejlighed. Hvis wirene placeres helt oppe ved træklinen, vil der jo ikke rigtig være noget stykekrav til stangen. Hvis den skal være permanent monteret og båden også skal bruges til andet, vil jeg nok gå efter et rigtigt tower, af hensyn til pladsen i båden.

Hej alle.

Godt med lidt debat om dette.
Har også efterhånden fundet nogle på nettet efter at have fundet ud af hvad den hedder.
Wakeboard pylon eller wakeboard pole. Så det bliver nok noget lignende med stropper på.
Så kan jeg tage den af når den ikke er i brug.
Tror nu sagtens at min båd kan klare det efter at have set et par videoer på youtube

Mvh

David G

Annonce
du skrev 1,5 til 2 meter over vandoverfladen.. så skal stangen jo ikke være 2 meter høj

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej mand regner med at for hver meter du går op så skal du regner med 4 gange vægt
du siger 80 kg. forste meter 4 x80= 320 neste meter 4 x 320 =1280 kg det er når du henger i spisen i vandret så det er nesten det samme når du sejler
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Her er en selvbygger pole på caa 2 meter http://ezinearticles.com/?How-To-Build-A-Wakeboard-Pylon&id=822003
Hej David

Jeg har været ude og trække lidt med min egen båd. 19 fod Campion med 130hk jeg har en stang 180cm, monteret som sidder helt fra bunden af båden hvilket giver et toppunkt på ca.170 over vandet den kan skilles på midten og nederst er det et 35mm rør som er 3,2mm i gods der sætter jeg så en 30mm massiv rustfri 316 ned i. den skal lige drejes lidt ned for at kunne gå i. den stikker 250mm ned i røret.
I toppen har jeg 2 trækpunkter et helt i top til Wake board og et 500mm laverer til tube og monoski.
Dobbelt vandski måler jeg elektonisk til 350kg ved starten
monoski 650kg
tube 400kg
wake board 280kg
tuben er den tungeste i sving der kan vi trække helt op til 700kg
men du kan sagtens bygge noget som kan holde.
God fornøjelse

MVH Morten
Hej m 3000679
Se det der er noget man kan bruge til noget! Lige hvad jeg søgte da jeg lavede indlægget. Jeg har også fået lavet mig en stang på ca 2 meter. Og et godt kraftigt skelet i enden af båden hvor den passer ned i. Skal lige have tager nogle billeder og video med den i funktion. Har fået købt mig et wakeboard, så jeg glæder mig til at komme ud på det.

Mvh

David G

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis