Elradiator

Håber I kan hjælpe mig. Jeg mener, jeg har forstået det sådan, at man som grundregel siger at man bruger ca 100W per kvm. Det vil sige 1000W til et rum på feks. 10kvm. Nu er mit spørgsmål så hvilken temperatur der er tale om? Er der så 20 grader i rummet eller hvad? Temparaturen / niveauet bliver sikkert påvirket af feks isolering, udendørs temperatur osv, men har jeg skruet en elradiator ned på minimum (feks 5 grader for at holde huset frostsikkert) så bruger den vel ikke 1000w i timen for at holde temperatur på 5 grader?. Hvad bruger den så? (jeg skal nok købe en elmåler) Jeg vil også gerne høre om er stor forskel på elradiator. Man kan jo få dem for et parhundrede kr. hos onkel Harald og tante Bauhaus, men er der nogen som forbruger mindre end andre som måske kostere mere? På forhånd tak for jeres hjæp
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 100 watt pr. m2 er dimensioneringen af varmekilden - ikke forbruget. Når huset er koldt og skal varmes op fx et sommerhus er der behov for ekstra varme frem til at huset er varmet op, herefter falder behovet for varme.

Vores hus bruger i snit over fyringssæssonen 40 watt pr. m2 og 50-55 når det fryser godt udenfor. Forbruget er inkl varmtvandsopvarmning. Huset er dårligt isoleret.

Jo lavere temperatur indendørs jo mindre varme (energi) er der behov for. Men som du skriver afhænger det af udendørstemperaturen og selvfølgellig isoleringstykkelsen.

Der er ikke noget "varmespild" på en elradiator da alt forbruget omdannes til varme inde i huset. En brændeovn fx "spilder" noget af varmen gennem røgen.

 

 

 

Tak for svar. Det vil sige at en elradiator på 1000w forbruger mindre end 1000w i timen såfremt den kører på minimum og såfremt det ikke er så køligt?. Jeg mener, der jo en termostat på en sådan tingest og står den på feks 10 grader så burde radiatoren bruge mindre på at holde temperaturen på 10 grader end hvis den var sat til at yde 20 grader. Er det meget koldt skal der måske bruges mere energi på bare at holde de 10 grader som der ønskes og kan radiatoren i sådanne tilfælde så bruge sin fylde ydelse på 1000 w bare på at holde en forholdsvis lav temparatur? Forudsætningen er stadig at der er tale om et rum på 10m2
hvis radiatoren er på 1000W kan den lave 1000W, det er dens max ydelse/forbrug. Hvor meget den bruger kommer an på ude temperaturen, hvor varmt rummet skal være og isoleringen. skal den holde 5 grader i rummet og der er 0 grader udenfor bruger den jo ikke 1000w hele tiden. om den så bruger 1000w i 10 min og holder pause og 20 min senere bruger den 1000W igen i 10 min for på den måde at holde temp på de 5 grader, eller den skruer ned og bruger 300w konstant, det ved jeg ikke.. det skal siges at eksemplet med 5 grader/0grader nok ikke kræver ret meget strøm at holde..
Jeg valgte at købe en billig radiator hos onkel Harald. Kunne ikke se hvad forskellen var til f.eks en der var dobbelt så dyr bortset fra måske design.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis