3 gange så god isolering som Rockwool

http://www.proctorgroup.com/Product...therm.aspx

Min kollega skal lave gulvvarme i stue over uopvarmet kælder. Han har ikke ret meget plads til isolering og overvejer dette materiale, der skulle isolere 3 gange så godt som Rockwool. Er der nogle der har erfaringer med det? Kan det passe, at det kan være så godt?

http://www.proctorgroup.com/Product...therm.aspx... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Sven M på 26 feb 2011 12:49
Hej Chr.

Det der nok har været mest fremme i tiden er produktet Airflex som forhandles af www.adflexion.dk , der ifølge den engelske test rapporter foretaget udfra fysiske varme og kulde tab, skulle 10 mm svare til 240 mm mineraluld.

Se test rapporten her.
http://www.adflexion.dk/Airflex_Engelsk_godkendelser.pdf


Testen er nok forfattet på engelsk, men Nantes ligger vist i Frankrig.

De der i denne tråd har fremført ideen om, at danske tests ikke er troværdige fordi de favoriserer dansk mineraluld, mener vel så det samme om en fransk test af et fransk produkt?

Vedr. den test der refereres til herover så hæfter jeg mig ved (idet jeg alene er amatør) at i kuldetesten begynder den med at der er +16 grader i temperaturkammeret og +17 grader i kontrolkamrene. Når temperaturen sænkes til minusgrader i temperaturkammeret (helt ned til -33 grader), så ligger temperaturen i kontrolkamrene højere, end da der var +16 i temperaturkammeret.

Den forstår jeg så ikke rigtig.
Synes den test ser utrolig amatøragtig ud, de tegninger kunne jeg have lavet langt flottere.

Og deres metoder er lidt tvivlsomme..

hvorfor tester man med varme oppefra og kulde nedefra? det burde være være omvendt da varmen vil søge opad mens kulden vil søge nedaf??

hvordan er deres testkammer konstrureret?, f.eks hvad er temp uden for testkammeret, hvad er der isoleret med imellem de 2 kamre med mineraluld og deres vidunderisolering? 2 mm pap?, for så kan jeg godt forstå temperaturene følges ad

en ordenlig test kunne være 1 kammer med deres isolering i et rum for sig, og 1 kammer med mineraluld i et rum for sig, og så teste med at hæve/ sænke temp i rummene.

testen siger heller ikke noget om der er dampspærre på mineralulden, det kan betyde ret meget, hvis deres isolering er lufttæt, og de ikke har brugt dampspærre ved mineralulden er det jo ikke en fair sammenligning.

jeg vil tro det er lige så værdiløst som alle de andre vidunder isoleringer, som kun virker efter hensigten hvis du vil have 60 grader inden i huset mens det er minus 50 udenfor..
Selvfølgelig må det være dt rene hokus pokus ))

Men der er sagt mange kloge ord om livet igennem tiderne, og mange går på at hvis man ikke vil se muligheder, ja så ser man kun begrænsninger.

Bl.a.
Den kan ingen hjælpe, der ikke vil hjælpe sig selv.
Og
En ny indstilling kan forvandle et forstemmende arbejde til en kilde af glæde.



Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Skrevet af Sven M på 26 feb 2011 23:43
Selvfølgelig må det være dt rene hokus pokus ))

Men der er sagt mange kloge ord om livet igennem tiderne, og mange går på at hvis man ikke vil se muligheder, ja så ser man kun begrænsninger.

Bl.a.
Den kan ingen hjælpe, der ikke vil hjælpe sig selv.
Og
En ny indstilling kan forvandle et forstemmende arbejde til en kilde af glæde.



jeg siger ikke det ikke virker, vil bare gerne se en ordenlig udført test..

jeg kan også lave noget superisolering af brugte regnfrakker skåret ud i strimler, drysset med middelhavs salt og derefter pasteuriseret.  det er kun 1 mm tykt og isolere bedre end en nasa rumdragt.. og beviserne tjaa man kan jo betale sig fra hvad som helst.

Skrevet af Sven M på 26 feb 2011 23:43
Selvfølgelig må det være dt rene hokus pokus ))

Men der er sagt mange kloge ord om livet igennem tiderne, og mange går på at hvis man ikke vil se muligheder, ja så ser man kun begrænsninger.

Bl.a.
Den kan ingen hjælpe, der ikke vil hjælpe sig selv.
Og
En ny indstilling kan forvandle et forstemmende arbejde til en kilde af glæde.



Dette er ikke en argumentation der bidrager til at overbevise mig om materialets virkning.
Jeg kommenterer på testrapporten, ligesom andre gør, og stiller nogle kritiske spørgsmål. Det falder så ikke i god jord, hvilket jeg må tage til efterretning og accepterer, at for nogle er isoleringsevnen i visse materialer et spørgsmål om religion og ikke teknik eller thermodynamik.
Det er hverken fortegnsfejl, antal betydende cifre eller skæve tegninger, der skabet den uovervindelige distance, der gør en seriøs diskussion umulig, men den væsensforskellige opfattelse af, hvad grundlaget for samtalenen skal være.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Bevares, men det lader til at ingen er interesseret i at finde ud af om det rent faktisk kunne være muligt at alippe for at lave en halv meter tyk væg i et ny hus, for at kunne overholde BR15

http://www.aluthermo.dk/ dem her skriver at de har test og godkendelser på deres produkt, de har et produkt ark man kan udskrive og vedlægge med ansøgningen om byggetiladelse.

Men venligst lad være og klandre mig, såfremt i ikke tror på hvad de skriver, jeg informerer kun om at det findes

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Reflektiv isolering er fint hvis der er en stor temperaturforskel, f.eks. som du nævner, kaklerne på rumfærgen, eller rumfartøjer i øvrigt, hvor det er -273 udenfor og helst ~20 indenfor. Da vi ikke oplever temperaturer i nærheden af -273 ved jordens overflade, er refleksiv isolering desværre ikke optimal. Den optimale isolering er vacuum, men det er ikke nemt i praksis (bortset fra f.eks. vinduer). Og strålingsvarmen går stadig fint igennem vacuum, så ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af Sven M på 27 feb 2011 02:16
Bevares, men det lader til at ingen er interesseret i at finde ud af om det rent faktisk kunne være muligt at alippe for at lave en halv meter tyk væg i et ny hus, for at kunne overholde BR15

http://www.aluthermo.dk/ dem her skriver at de har test og godkendelser på deres produkt, de har et produkt ark man kan udskrive og vedlægge med ansøgningen om byggetiladelse.

Men venligst lad være og klandre mig, såfremt i ikke tror på hvad de skriver, jeg informerer kun om at det findes


Hvis der nu er bygget et nyt hus med dette "vidunderprodukt" må der foreligger en energirammeberegning der teoretisk dokumentere effekten direkte sammenlignelig med andre isoleringsmaterialer.
 
Nu bygger du selv nye huse ifølge hjemmesiden - har der her været udført isolering med disse materialer?

Skal der dokumenteres effekt skal det være akkrediteret og ikke et stueprojekt. Hvis materialet er så godt, forstår jeg ikke at der ikke er opført testhuse der dokumentere virkningen.
Rapporterne der skal dokumentere effekten er udført på et fejlagtigt grundlag. Det er jo som at vise effekten af solbriller om natten


 

 

 

Tak for de svar der vedrører den isolering, som jeg linkede til, samt vedrørende behov for isolering mod kælder.

Vedrørende isoleringen, må konklusionen være:
- at ingen har erfaringer med den eller har hørt eller læst om nogen der har.
- Ingen ved om K- faktor på 0.013 W/mK er salgsgas eller faktisk korrekt.
- Ingen ved om der er problemmer med den, som man ikke ser med andre isoleringer.

Vedrørende behov for isolering mod uopvarmet kælder, må der være flere der, har noget konkret viden. Der starter jeg en ny tråd.

mvh Hans
Hej Mulle03

Nej vi har ikke selv anvendt nogle af disse "vidunder produkter" vi følger Byggereglemntet, og det er sådan det må være.

Jeg syntes bare personligt at det kunne være interessant at se om der blev åbnet op for disse produkter i Danmark, og jeg havde læst en artikel om at måle metoderne vi definerer isolationsværdier efter i Danmark ikke tilgodeser disse nye materialer.

Men hvis 10 mm svarer til 50 mm flamingo eller 150 mm mineraluld kan man alt andet lige spare mange bolig m2

Alene det at man i en bolig på 200 m2 vil kunne få 20 - 30 m2 mere beboelses areal, ville være e scoop.

Vi må se hvad udviklingen bringer.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis