Indenbords motor: Vire vs. Bukh

Hej Sejlerer

Vi overvejer at købe en 26 fods sejlbåd, med indenbords motor og vi har to i udkig.

Vores dilemma ligger nu i at den ene har en indenbords Vire motor fra 1993, der kører på benzin.

Den anden er en indenbords 8HK Bukh motor, der kører på diesel. Vi kender ikke årstallet på Bukh motoren.

Hvilken motor er bedst?

Er der nogen af jer, der kender styrker og svagheder ved de to motorer?

Mange hilsner fra de nye sejlerer

41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken der er bedst kan man ikke sådan sige, det må afhænge af standen....

Viren er en 7Hk, 2 takter der oprindeligt blev bygget i Finland, siden overtog Masnedø vist produktionen.
Bukh er en 4 takt Diesel, også danskbygget.

Hvad der er bedst afhænger jo en del af behov, så er planen at i vil sejle en del for motor eller er det kun til havnemanøvrerne?

Hvis i kun vil bruge den i havne manøvrer vægter fx brændstof prisen ikke meget...
For ingen tvivl om at brændstoffet koster en del til Viren!

Jeg har engang haft en ældre Vire og var ikke vildt imponeret af den. Min lå i en gammel træbåd og kunne have lidt startbesvær ind imellem.... Men den skull eogså startes med snor.... Jeg vil gætte på den i kigger på er med Dynastart!

Så er det motoren der betyder mest for jer og prisen på skiwet er ca den samme vil jeg kraftigt overveje Bukh'en.... men som sagt er det jo ret individuelt...

MVH Njord
Hej njord

Tak for dit svar.

Nu er vi nye i sejlerverdenen, men jeg kunne forestille mig at vi kun vil bruge motoren under havnemanøvre og hvis der ikke er vind. Er der vind, så ruller vi genuaen ud og sætter kurs :-)

Du har ret, når du skriver at det afhænger af hvilken stand motoren er i, så det må jo komme an på en prøve, når båden skal i vandet. Vi køber den ikke før vi har haft den i vandt, rigget den til og hørt motoren.

Viren har Dynastarter, men kan startes med snor.

Er det nemt at få reservedele til de to motorer?

Mvh,
Jesper


Jeg ved ikke om der er nogen forskel på at skaffe dele til de to motorer....
Men mon ikke der er OK :-)

MVH Njord
Så er det ikke reservedelene der er udslagsgivende for købet, men nok mere at en dieselmotor er mere stabil.

Jeg tænker også på de farer der er forbundet med at have benzin ombord.

Jeg tror vi går efter dieseludgaven, da vi overvejer at montere fyr med luftvarme i båden..... Men det må være en anden tråd.

Tak for hjælpen...

/Jesper
Ja
Diesel er ikke så flygtig som benzin, og derfor antænder det ikke så let.
Diesel er da at foretrække hvis der ellers er rimelig ens udstyr osv...
Men hvis man ikke vægter brugen af motoren højt skal man nok passe lidt på med at vægte den for højt.....

Men hvis du overvejer at skulle udstyre din båd med en del ekstra udstyr som varme....
Så overvej om du skulle kigge mod sverige når du kigger båd. Svenskerne er gennerelt godt udstyrede! Jeg gætter på det skyldes at de oftere ligger for svej i skærgården end vi danskere og derfor gerne ofrer lidt mere på komforten i båden.....
Afhængig af kronekursen kan der være en del at spare :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Hej Njord

Ja, der er en del mere udstyr i den vi har kigget på ned benzinmotor. Desuden er skroget den nye model (3 år nyere). Men jeg har nødt flere CONS mht. Vire motoren end Bukh'en. Jeg vil nødig til at udstifte motoren i båden eller renovere den.

Kender du nogle svenske bådsider?

Mvh,
Jesper
Jeg husker ikke lig enogen her og nu, men temaet har tidligere været oppe på LDS... så med google kan du sikkert genfinde temaet!
Og fra Ålborg er der jo ikke langt til den vestlige skærgård....

MVH Njord

MVH Njord
jeg har selv skiftet min gamle vire 7hk. ud med en v.p. 2001 diesel,
og sikke en forskel,
fra et forbrug på 5 liter olieblandet benzin pr. time,
bruger den nu kun EN liter diesel ,
og den er betydeligt mere pålidelig,

så mit råd er  : gå efter en dieselmotor

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Rolias

Hvor meget gav du for at få en v.p. i båden?

Ja, det lyder til at være en hel del dyrere at sejle ved viren end ved Bukh/VP i diesel version.

Jeg hælder også mere til en diesel end benzin, både ud fra et sikkerhedsmæssig og driftmæssig synspunkt.

Tak for de gode og brugbare råd.

Så venter vi bare på lørdagen kommer, hvor vi skal på bådkiggertur....

/Jesper
Der er også bådmesse i Fredericia denne og den næste weekend...
Så skal I sydpå er det jo et oplagt sted at rulle forbi :-)

MVH Njord
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis