To Indedele til Luft/Luft Varmepumpe

Jeg har en luft/luft varmepumpe i min stue og sammen med brændeovnen fungerer det fint.
På førdtesalen har jeg ingen form for opvarmning, udover det der kommer fra varmepumpen
og varmeflytning i forbindelse med brændeovnen, så ingen problemer med opvarmningen.
- Mit eneste problem er om sommeren og med soveværelse på førstesalen (udnyttet tagetage)
der bliver rigtigt varmt, så jeg havde tænkt følgende hvis det kan lade sig gøre.
Den eksisterende varmepumpe som stort set kun er i brug om vinteren monteres et T-stykke og
kobler en Indedel mere på, der så monteres i soveværelset på første salen.

På den måde trækker kompressoren Indedelen i stuen om vinteren til varme, og om sommeren
trækker den Indedelen i soveværelset til afkøling.

Kan / må man det? - Det er selvfølgelig en autoriseret der skal foretage tilslutningerne.
MVH. Carsten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man sikkert, men det bliver temlig dyrt at bruge en varme pumpe til nedkøling. Det var bedre om du satte en ventilator op i soveværelset ud i det fri, den skal dog hente luften under taghøjden, d.v.s. under tagskægget / udhænget.
Det kan godt lade sig gøre.
Men du slipper ikke kun med et t-stykke. Du skal også have monteret magnetventiler på begge fordampere.

En hurtig udregning, vil vise at det nok bliver dyrere end at få et seperat anlæg.
-Men du kan selvfølgelig prøve at spørge en installatør i nærheden.

Der findes jo også anlæg med en indedel og flere yderdele.
Og nu skriver du ikke hvilket mærke din pumpe er. Nogle mærker kan kun snakke sammen med én maskine. Og det er svært at snyde dem!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis