Min overfræser kører baglæns!

Hej det går rigtig godt i dag, skulle fræse nogle riller til skuffebunde og lige med ét kommer jernet op igennem brættet. Jeg troede at det var mig, der ikke havde spændt det ordentlig fast, rillen jeg havde nået at lave var også lidt flosset,-men så opdagede jeg at skidtet kører baglæns,-altså mod uret. Inden jeg farer ned i butikken og brokker mig,-der er da ikke en frem og tilbage-funktion på en overfræser vel??
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej der er ikke frem og tilbage
og den køre nok ikke den forkerte vej , så kunne den slet ikke fræse , men ville kaste fræseren væk fra træet
det er nok nærmere fordi jernet ikke er spændt ordentligt fast , eller du har brugt den forkerte bøsning ( der er normalt både bøsning til 6 og 8 mm skaft )
-bøsningen er den rigtige, jernet er et 3mm ret jern til riller, det har MEGET små 'vinger'. Fræseren er spændt op i et bord. og den kører mod urets retning. Jeg regnede godt nok heller ikke med en linksfunktion,- men kan skidtet være samlet forkert?-den er spritny.
Jeg tog min gamle fræser, samme jern, samme bøsning og fik nogen flotte glatte riller,-som jeg plejer:-).
Der står i manualen at den skal køre højre om....Ligesom de fleste ure. Og det er ikke synsbedrag,-jeg lod den æde en sytråd.
Prøver i morgen at lade ekspedienten køre en tur med den....
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

har aldrig hørt om det før , men alt er jo muligt ( selv det umulige )
så er du sikker , så tilbage med den
Go morgen!
OK, jeg tog fejl....(meget røde ører)...Min fræser er spændt op i et bord, altså på hovedet om man vil, og så kører den altså....Ikke mere om det(der må gerne grines, jeg kan alligevel ikke høre det). Jeg skiftede bøsningen til en anden af samme str. og ud faldt der et lille stykke stål. Et af 'kæbestykkerne' var brækket af. Nu har den fået en 'ny' bøsning og kører fint og endda temmelig lydsvagt.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

godt du fandt fejlen
og fedt du lukkede tråden af med "løsningen"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis