Total renovering - så er gode dyr rådne.

Godaften alle sammen

Mit første indlæg på dette forum. Har været på sidelinjen som gæst i et stykke tid, for at læse om folks projekter. Jeg mente det var min tur til at spytte nogle spørgsmål herind og se hvad folk har at sige til det.

Jeg har den fantastiske ære af at gøre mig en forhåbenlig god investering ved at købe min første bolig. Boligen er på 84 kv.m. med en tilhørende "kælder" på 84 kv.m. - grunden til at kælder står i anførselstegn er at det er klassificeret som værende en kælder - dog er den kun gravet noget der ligner 1,5m under terræn. Der har aldrig været problemer med fugt eller vand i kælderen - da den som sagt ikke er gravet synderligt ned. Huset er fra 1959 og er et pudset hus. Den trænger mildt sagt til en renovering. Ikke fordi at huset ikke fungere - men jeg har ikke lyst til at bo blandt fliser, køkkenlåger og tæpper fra 1959.

Kælderen har været brugt af de tidligere ejere til værelser til deres 2 børn samt soveværelse til dem selv. Fyrrummet er lige ledes i rummet - og det er et brændselsfyr. Det er kun 2 år gammelt - men jeg har en formodning om at det bliver rigtig træls i længden at skulle holde det igang for at kunne lave de ting der kræver varmt vand.

Huset er energi klasse -G-, hvilket ikke er prangende på nogen som helst måde - men jeg har en idé om at det selvfølgelig er pga. brændsels fyret og det at der ikke er noget isolering på loftet. Huset har sprit nye lav energi glas vinduer over det hele og der er for nyligt (2 år) monteret sprit nyt tag. Grunden er 3000 kv.m.

Jeg står lidt i en situation hvor jeg har lyst til at udskifte fyret med en træ pillefyr eller jordvarme. Jeg har klart pladsen til jord varme - men kan det virkelig opvarme et hus plus vandforbrug af den størrelse? Jeg kender ikke meget til de typer varme da jeg altid har været vant til fjernvarme og oliefyr. Jeg overvejer helt klart jordvarme pga. det selvfølgelig passer sig selv og det også er miljø venligt. Men for at i kan vuderer hvad der er mest rigtigt bør i nok vide at jeg har tænkt mig at grave ud i kælderen ved bryggers og et kommende bareværelse og have lagt gulv varme i dette. Der er heller ikke radiatorer i kælderen - og dette kunne jeg også tænke mig at sætte op i alle værelser.

Jeg kan bare ikke finde ud af det med mig selv om jeg lige så godt kan grave samtlige gulve op i kælderen og anligge gulvvarme når det nu alligevel er jordvarme (=gratis varme), selvfølgelig med omkostninger i el til varmepumpen - eller om jeg skal nøjes med bryggers og badeværelse. Vi påtænker os at vi vil benytte kælderen som vores hovedindgang når vi kommer hjem med daglig varer og børn fra børnehave osv. - så vi ikke trækker alt skidtet med i hele huset - men at det bliver holdt til et rum.

Et andet spørgsmål - et væsentligt spørgsmål. Når der skal graves ud til gulvvarme - så skal der jo graves ned til en hvis dybde for at der er plads til alt det nye isolering og det nye beton. Jeg kunne forstille mig at det er ret vigtigt at finde ud af hvor dybt ens fundament egentlig stikker ned før man graver. Jeg har kun en formodning om at der er omkring 1,5m - men det er ikke noget jeg har målt mig til. Hvordan finder jeg ud af hvor meget jeg kan tillade mig at grave i kælderen før det bliver til en risiko med henblik på bærende vægge/ydremure. Jeg har ikke lyst til at vælte mit hus bare pga. et par plastik rør der luner fødderne om morgenen.

Hvordan ville i så også tackle selve projektet. Jeg påregner at renovere både stue etage og kælder. Ville i starte med stue etage eller ville i starte med kælder? Der er pludser og minusser synes jeg. Hvis jeg renovere kælderen fuldstændig - så er der jo en fare for at det skal rives ned igen hvis jeg bagefter skal renovere stue etagen og køkken. Her tænker jeg hvis min kone pludselig får en idé om at hverken vaskemaskine eller håndvask skal være placeret samme sted som tidligere.

Et spørgsmål mere lyder på - jeg vil igang med at isolere alle ydremure i huset. Dertil tænker jeg at jeg vil montere nogle stållægter og stoppe dem med isolering og derefter gipsplader. Hvor skal fugtspærren være i dette scenario på en væg? Jeg synes jeg kan læse lidt forskelligt rundt om i forummet.

Eks. 1: Ydremur, fugtspærre, stållægter, isolering, gipsplader.
Eks. 2: Ydremur, stållægter, isolering, fugtspærre, gipsplader.

Håber det er til at forstå det hele, og der er en venlig sjæl der kan komme med nogle tips og ideer. Det skal siges at det hele bliver lavet selv - pånær de ting der ikke må laves selv. Det er et kæmpe projekt da det ikke kun er hus - men også ny indkørsel og en shine up af haven. Men jeg har mod på det - da det er drømme huset med havudsigt og forhåbenligt er stedet jeg skal bo de næste mange mange mange år. Jeg har hjælp fra familiens side hvor der både hører maler, tømrer og glarmester til.

Med venlig hilsen
Soldaten
Godaften alle sammen Mit første indlæg på dette... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Soldaten på 23 feb 2011 19:34
Et tillægsspørgsmål (Jeps, et mere)

Vi har sat os ned og diskuteret lidt frem og tilbage om hvordan vi skal tackle kælderen. Da der i forvejen er monteret radiator i de fleste rum i kælderen, har vi valgt ikke at grave ud og anlægge gulvvarme. Vi har derimod valgt at få installeret et pillefyr og tilsvarende en ny varmtvandsbeholder. Vi har tænkt os at få en murer ud og inspicere væggene dernede - og hvis der er nogle eventuelle revner, så få ham til at forsejle dem. Vi skal selvfølgelig have revet alt tapet af væggene - der er et enkelt viktualierum på 2 kv.m. som vi vil rive ned (ikke bærende vægge) og der ligger 60cm længere nede end resten af kælderen - så det skal fyldes op med beton så det er i niveau med resten af beton gulvet. Mit spørgsmål lyder så nu - at når kælderen er strippet (ja selv trappen ryger) - ville det så være muligt at lade kælderen lufte lidt ud et par dage og begynde den indvendige isolering plus gulv, gipsvægge og profilbrædder i loft og derefter få lagt dræn langs huset - eller bør jeg få lagt dræn inden jeg går igang med kælderen?

Hvis i alligevel vil købe en ny varmtvandsbeholder ville jeg klart vælge at få solfanger med det samme og få det sat op så det styrre jeres fyr til supplering af hinanden og derved sparer en del penge på den konto, det kan gøres ret billigt nu og der er lige et forslag her :

Link :
http://www.dansksolvarme.dk/index.p...e-systemer

Husk at det kan sparer jeg for utrolig mange penge i længden... Det er de anlæg med 500 liters tank og enten 60 eller 90 rør jeg tænker på når i er to voksne og to børn...  Ang. jers projekt, så ville jeg tage et skridt af gangen og læggen en plan hvor der er overskulige tidsgrænser så i ikke knokler jer selv ihjel og husker at der skal være tid til "hjerterum" selv midt i det hele, så jeg ville lave et "puste" rum hvor i kan sætte jer og sige nej tak i aften "leger" vi familie...  Så brækker man ik halsen på det... 
 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

IBA2000
Tusind tak for linket - det er selvfølgelig noget jeg vil overveje. De priser der er anvist er de med montering, eller er det GDS priser?
Umiddelbart lyder det jo som en god ide med solceller til at arbejde sammen med pillefyret til at varme vandet op. Jeg er i den situation at huset ligger 3-400 meter til stranden og haven og grunden er 3000 kv.m. og dermed perfekt om sommeren da forhaven vender imod øst og baghaven imod vest. Jeg tror hvis det blev aktuelt at jeg ville vælge løsningen med at få dem på plan grund - kan bare se et helvedes til besvær at monterer dem på taget - medmindre det selvfølgelig er med montering priserne.

Vi har også snakket om hvordan vi skal tackle projektet. Der er nogle helt grundlæggende ting vi skal have gjort. Stue etagen er i fin stand - selvfølgelig præget af at det er fra 1959 og dermed tæpper og træpaneler overalt - men den er til at bo i. Vi er indforstået med at det kan blive nødvændigt at være alle sammen samlet i stuen det første stykke tid. Vi vil helst gerne hurtigst muligt blive færdig med soveværelse og børneværelser med det samme - så har vi et sted at trække os tilbage. Når først de 3 værelser er færdige så burde det gå slag i slag - lidt efter lidt. Vi har skam indset at det ikke er noget med at jeg lige tager en uge fri og så er det fikset - men at det tager mange arbejdstimer - men man må ofre lidt for at få det som vi vil have det. Det skal ikke være nogen hemmelighed at vi ikke faldt for huset pga. udsendet indvendigt, men derimod de tusinde muligheder huset lagde op til. Vi har kigget meget på huse der i forvejen var renoveret - men det er trist at flytte ind i et hus hvor der i bund og grund ikke skal laves noget - men alligevel er køkkenet måske ikke helt som man selv ville have gjort og gulvene er måske ikke helt ens egen stil - så blev vi enige om at gøre det selv, fra bunden.

Der er en enkelt K3er i kælderen. Kælderen er delt op i 2. Der er beboelses kælderen og så er der fyr kælderen. Fyr kælderen består af 3 rum på hver især ca. 11 kv.m. og beboelses kælderen består af 4 rum. Dvs. der udvendigt er 2 indgange til kælderen. Når man går ind i fyr kælderen møder man straks brændekedlen og i rummet bagved har tidligere ejer brugt som bevaring af brændsel. Går man ind i fyrkælderen er der dog også et rum lige til venstre for som har været benyttet til værksted - der er dog også et mandehul jeg vil tro omkring 90cmx100cm stort. Det er hulrummet under trappen - altså den udvendige trappe til huset. Der er opdannelse af fugt derinde. Hvordan kommer man det til livs - det er fuldstændig nyttelyst at benytte det til noget da der er meget småt med plads. Jeg tænkte på om det var muligt at fylde det med beton - og i så fald hvordan? Jeg har tænkt mig at bestille en murer som kan gennemgå de ting der bliver nævnt som K1 ved ydremur og bede ham om et tilbud. Jeg er bare nysgerrig over hvordan man ville lukke sådan et hulrum under trappen.

Tusind tak for alle de gode svar alle sammen. Det giver mig meget mere mod på at gå igang.
På forhånd tak
Soldaten

PS. Skal nok sørge for rigeligt aktivitet på sitet, da jeg nok kan ryste et par spørgsmål mere ud af ærmet. Som f.eks. stål skelet kontra træ skelet i kælderen ved ydrevægge til isolering og gipsplader?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Soldaten :

Det er uden montering vil jeg bestemt tro og regn med at det du sparer på at købe den nye varmvandsbeholder er det det koster i montering af anlægget, men så skal du også regne med at det jo leverer varme selv ved lave grader, har en god ven som har købt det store anlæg med 60 rør, han bruger det også til overskudsvarme til radioatorer i huset og da vi hade en solskins dag her for nogle dage siden smed det 58 grader varmt vand ind selv om der var minus 6 grader uden for...

Vil tro det har en forrentning på max 3 år når i er 4 personer der bruger vand og varme...
Det er sgu da noget der virker syntes jeg...

Der var en artikel om ham og huset her for lidt tid siden i vejle amts folkeblad men kan ikke finde den lige nu desvære....

Ider at har gjort jer så mange tanker om hvad i skal og hvordan, virker det mere overkommeligt efter min mening, jeg er også selv lige rykket ind i et gammelt hus fra 1897 (mener jeg) og har skal der også laves en del men kender heldigvis huset fra før... hehe...


Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Uden at ville blande mig i diskussionen om solvarmeanlægget, vil jeg bare i al forsigtig ydmyghed nævne, at det koster mig 500 kg træpiller, max, at varme vand + et par gulvvarmer sommeren over. Jeg kører med fyret 2-3 gange om ugen og lukker selvfølgelig for det øvrige system.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 24 feb 2011 07:41
Uden at ville blande mig i diskussionen om solvarmeanlægget, vil jeg bare i al forsigtig ydmyghed nævne, at det koster mig 500 kg træpiller, max, at varme vand + et par gulvvarmer sommeren over. Jeg kører med fyret 2-3 gange om ugen og lukker selvfølgelig for det øvrige system.


Men har du ikke også akku. tank??? 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Både og. Jeg har en VVB på 160 liter. Og så skal det dog nævnes, at vi kun er 2 i husholdningen. Vi har ingen teen age unger boende, men jeg holder af at varme gulvene i de 2 badeværelser i stueplan, for at jage fugten ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er helt sikkert overkommeligt at lave selv over tid, men gør dig selv den tjeneste ikke at starte over det hele på én gang, del det op i etaper og få dem afsluttet inden du går videre med næste etape, for ellers står du midt i en bunke halvfærdige projekter der kalder på dig hele tiden hvad enten du har tid eller ej, og det er noget der har fået flere forhold til at kollapse igennem tiderne.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også