Total renovering - så er gode dyr rådne.

Godaften alle sammen

Mit første indlæg på dette forum. Har været på sidelinjen som gæst i et stykke tid, for at læse om folks projekter. Jeg mente det var min tur til at spytte nogle spørgsmål herind og se hvad folk har at sige til det.

Jeg har den fantastiske ære af at gøre mig en forhåbenlig god investering ved at købe min første bolig. Boligen er på 84 kv.m. med en tilhørende "kælder" på 84 kv.m. - grunden til at kælder står i anførselstegn er at det er klassificeret som værende en kælder - dog er den kun gravet noget der ligner 1,5m under terræn. Der har aldrig været problemer med fugt eller vand i kælderen - da den som sagt ikke er gravet synderligt ned. Huset er fra 1959 og er et pudset hus. Den trænger mildt sagt til en renovering. Ikke fordi at huset ikke fungere - men jeg har ikke lyst til at bo blandt fliser, køkkenlåger og tæpper fra 1959.

Kælderen har været brugt af de tidligere ejere til værelser til deres 2 børn samt soveværelse til dem selv. Fyrrummet er lige ledes i rummet - og det er et brændselsfyr. Det er kun 2 år gammelt - men jeg har en formodning om at det bliver rigtig træls i længden at skulle holde det igang for at kunne lave de ting der kræver varmt vand.

Huset er energi klasse -G-, hvilket ikke er prangende på nogen som helst måde - men jeg har en idé om at det selvfølgelig er pga. brændsels fyret og det at der ikke er noget isolering på loftet. Huset har sprit nye lav energi glas vinduer over det hele og der er for nyligt (2 år) monteret sprit nyt tag. Grunden er 3000 kv.m.

Jeg står lidt i en situation hvor jeg har lyst til at udskifte fyret med en træ pillefyr eller jordvarme. Jeg har klart pladsen til jord varme - men kan det virkelig opvarme et hus plus vandforbrug af den størrelse? Jeg kender ikke meget til de typer varme da jeg altid har været vant til fjernvarme og oliefyr. Jeg overvejer helt klart jordvarme pga. det selvfølgelig passer sig selv og det også er miljø venligt. Men for at i kan vuderer hvad der er mest rigtigt bør i nok vide at jeg har tænkt mig at grave ud i kælderen ved bryggers og et kommende bareværelse og have lagt gulv varme i dette. Der er heller ikke radiatorer i kælderen - og dette kunne jeg også tænke mig at sætte op i alle værelser.

Jeg kan bare ikke finde ud af det med mig selv om jeg lige så godt kan grave samtlige gulve op i kælderen og anligge gulvvarme når det nu alligevel er jordvarme (=gratis varme), selvfølgelig med omkostninger i el til varmepumpen - eller om jeg skal nøjes med bryggers og badeværelse. Vi påtænker os at vi vil benytte kælderen som vores hovedindgang når vi kommer hjem med daglig varer og børn fra børnehave osv. - så vi ikke trækker alt skidtet med i hele huset - men at det bliver holdt til et rum.

Et andet spørgsmål - et væsentligt spørgsmål. Når der skal graves ud til gulvvarme - så skal der jo graves ned til en hvis dybde for at der er plads til alt det nye isolering og det nye beton. Jeg kunne forstille mig at det er ret vigtigt at finde ud af hvor dybt ens fundament egentlig stikker ned før man graver. Jeg har kun en formodning om at der er omkring 1,5m - men det er ikke noget jeg har målt mig til. Hvordan finder jeg ud af hvor meget jeg kan tillade mig at grave i kælderen før det bliver til en risiko med henblik på bærende vægge/ydremure. Jeg har ikke lyst til at vælte mit hus bare pga. et par plastik rør der luner fødderne om morgenen.

Hvordan ville i så også tackle selve projektet. Jeg påregner at renovere både stue etage og kælder. Ville i starte med stue etage eller ville i starte med kælder? Der er pludser og minusser synes jeg. Hvis jeg renovere kælderen fuldstændig - så er der jo en fare for at det skal rives ned igen hvis jeg bagefter skal renovere stue etagen og køkken. Her tænker jeg hvis min kone pludselig får en idé om at hverken vaskemaskine eller håndvask skal være placeret samme sted som tidligere.

Et spørgsmål mere lyder på - jeg vil igang med at isolere alle ydremure i huset. Dertil tænker jeg at jeg vil montere nogle stållægter og stoppe dem med isolering og derefter gipsplader. Hvor skal fugtspærren være i dette scenario på en væg? Jeg synes jeg kan læse lidt forskelligt rundt om i forummet.

Eks. 1: Ydremur, fugtspærre, stållægter, isolering, gipsplader.
Eks. 2: Ydremur, stållægter, isolering, fugtspærre, gipsplader.

Håber det er til at forstå det hele, og der er en venlig sjæl der kan komme med nogle tips og ideer. Det skal siges at det hele bliver lavet selv - pånær de ting der ikke må laves selv. Det er et kæmpe projekt da det ikke kun er hus - men også ny indkørsel og en shine up af haven. Men jeg har mod på det - da det er drømme huset med havudsigt og forhåbenligt er stedet jeg skal bo de næste mange mange mange år. Jeg har hjælp fra familiens side hvor der både hører maler, tømrer og glarmester til.

Med venlig hilsen
Soldaten
Godaften alle sammen Mit første indlæg på dette... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lader til at jeg skal have kigget lidt mere på det med varmen. Jeg havde fået den idé at der ikke skulle bruges så meget energi (strøm) til at køre jordvarmeanlægget - hvis det ikke kan betale sig, som KTM siger mht. afskrivning og forrentning. Alternativt kunne man anlægge sol-celler der kunne køre forbruget - men så bliver det lige pludselig et lidt større projekt. Jeg har været mest tilbøjelig til at få et pillefyr - det var da en kollega fortalte mig om jordvarme at det vakte min interesse.

Er der nogen der kan svare på et af de før nævnte spørgsmål mht. isolering?
Hvis jeg vælger at anlægge gulvvarme i stedet for at montere radiatore i samtlige værelser - hvordan skal det så lyde
Grus - Flamingo - Armeringsnet - Slanger - Beton

Eller ville det være en fordel at benytte leca sten?
jordvarme er nok ca 40% billigere end oliefyr/naturgas, men træpiller er også ca 40% billigere end oliefyr/naturgas, så derfor der er dog noget rengøring og påfyldning ved træpiller som der ikke er ved jordvarme.. og man skal have et sted at opbevare træpillerne, som fylder en del.

Det gode ved træpiller kontra jordvarme er at et træpillefyr klare sig helt fint med radiatore og kan køre med høje fremløbstemprature uden at miste effekt, jordvarmen skal bruge ekstra energi på at varme fremløbet op til radiator temperatur(45-55 grader), og der falder effektiviteten kraftigt.

bor du i nærheden at tyskland, kan træpiller være endnu billigere, og dermed billigere end jordvarme..

Citat:
Grus - Flamingo - Armeringsnet - Slanger - Beton
Citat slut.

Lige netop!

Det var da godt, at du kom ud af den vildfarelse mht strømforbrug.

Du skal se på jordvarmen som et køleskab. Du har en kølemaskine, ganske som i et kæmpestort køleskab. Den skal forsøge at køle jorden i din have ned. For at køle haven, svarende til det indre af køleskabet, ned, fjerner kølemaskinen varmen ude fra jorden og afsætter denne varme i noget svarende til kondenseren på bagsiden af køleskabet, men i dette tilfælde i en varmeveksler, hvorfra du så kan bruge varmen inde i dit hus.

Som du ved, skal køleskabet bruge strøm for at fungere, og det skal jordvarmeanlægget desværre også, endda i store mængder. I mit tilfælde så meget, at det gik lige op med udgiften til pillerne.
Der var dog ikke taget højde for at min VVB ikke ville blive varmet ordentligt op, og yderligere skulle piftes op med en el-patron. Der var heller ingen garanti for, at det stipulerede el-forbrug ville kunne holde. Det var kun et estimat. Så alt i alt ikke noget, der huede mit mistroiske sind.

Det jeg ville have fået ud af det, ville alene være bekvemmeligheden, tab af forrentning og afskrivning og formodentlig uventede ekstra omkostninger

Med venlig hilsen
ktm

Hvis man kunne sætte en vindmølle på taget til at trække kompressoren til jordvarmeanlægget kunne der være tale om gratis energi, men kun når der er vind.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg er nu kommet så langt at jeg har valgt at satse på et pillefyr og have radiator i stedet for at udgrave til gulvvarme. Jeg har tænkt mig at få et tilbud fra en aut. kloakmester vedr. dræn rundt om huset - tanken er altså at få lagt dræn udvendigt og få isoleret indvendigt - og så må man håbe det er i vinkel.
Annonce
bare pas på du ikke gå igang med for meget på en gang, jeg købte hus i sommer 2009, et dødsbo som der ikke var gjort meget ved i flere år, og så meget fritid som jeg havde(har meget fritid selvom jeg arbejder "fuldtid") kunne jeg da lave huset færdigt på ingen tid.. den første tid knokler man bare på, men tingene tager længere tid end man forventer, og er mere omfattende end man regner med, og på et tidspunkt bliver man bare lidt træt af at bruge al sin fritid på at gå og lave hus.

tag en ting af gangen, og tag den tid det tager, og du skal endelig ikke love konen at et projekt er færdigt på den og den tid, for så går det først helt galt, ting tager den tid ting tager..

held og lykke med det, om 3-4-5-6 år er du nok færdig, og kan være stolt af dit arbejde
Et utroligt klogt og indsigtsfuldt råd, Pizzabager!
Jeg kender det, men også den gode fornemmelse, når det lykkes.

Med venlig hilsen
ktm

Det kan jeg slutte mig 100% til pizzabagerens indlæg. Vi købte hus for 1½ år siden. og vi gik straks i gang med 1. salen. Det kunne vel ikke tage så langt tid? Men det er faktisk kun lige ved at være færdig nu. Der kommer hurtigt andre ting der tager tiden. Børn ekstra arbejde osv. Vi tog 3 værelser på engang, det var lettest fordi man kan lave den samme opgave forskalling, gips, gulve, maling osv. i alle 3 rum på engang. Men det tager så også bare længere tid før der er noget der er færdigt.
Et tillægsspørgsmål (Jeps, et mere)

Vi har sat os ned og diskuteret lidt frem og tilbage om hvordan vi skal tackle kælderen. Da der i forvejen er monteret radiator i de fleste rum i kælderen, har vi valgt ikke at grave ud og anlægge gulvvarme. Vi har derimod valgt at få installeret et pillefyr og tilsvarende en ny varmtvandsbeholder. Vi har tænkt os at få en murer ud og inspicere væggene dernede - og hvis der er nogle eventuelle revner, så få ham til at forsejle dem. Vi skal selvfølgelig have revet alt tapet af væggene - der er et enkelt viktualierum på 2 kv.m. som vi vil rive ned (ikke bærende vægge) og der ligger 60cm længere nede end resten af kælderen - så det skal fyldes op med beton så det er i niveau med resten af beton gulvet. Mit spørgsmål lyder så nu - at når kælderen er strippet (ja selv trappen ryger) - ville det så være muligt at lade kælderen lufte lidt ud et par dage og begynde den indvendige isolering plus gulv, gipsvægge og profilbrædder i loft og derefter få lagt dræn langs huset - eller bør jeg få lagt dræn inden jeg går igang med kælderen?
Skrevet af Pizzabager på 23 feb 2011 00:15
bare pas på du ikke gå igang med for meget på en gang, jeg købte hus i sommer 2009, et dødsbo som der ikke var gjort meget ved i flere år, og så meget fritid som jeg havde(har meget fritid selvom jeg arbejder "fuldtid") kunne jeg da lave huset færdigt på ingen tid.. den første tid knokler man bare på, men tingene tager længere tid end man forventer, og er mere omfattende end man regner med, og på et tidspunkt bliver man bare lidt træt af at bruge al sin fritid på at gå og lave hus.

tag en ting af gangen, og tag den tid det tager, og du skal endelig ikke love konen at et projekt er færdigt på den og den tid, for så går det først helt galt, ting tager den tid ting tager..

held og lykke med det, om 3-4-5-6 år er du nok færdig, og kan være stolt af dit arbejde

Det lyder bekendt - vi har revet hele stueplan ned - alt! 2 værelser, gang, stue, entre og køkken. Væltet et par vægge, hevet luftkanaler, vinduesplader, døre, karme lofter, gulve - alt ud! 

Og er igang med at bygge op igen. 

På sin vis kan jeg godt forstå dit råd, men samtidig er det også mere "lean" at lave alt el på en gang, støbe hele gulvet på en gang, lave alle lofter på en gang osv.

Men når vi kommer til kælderen, bliver det nok et værelse ad gangen  
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også