Æbletræ.

Jeg har købt et æbletræ for 4 år siden fra en planteskole,plantede den 
i min have,der kommer måske et par æbler på den om året.
Det er 1.5 meter høj med meget tynd grene.
Kan jeg giver den nogen gødning som får den
til at vokse bedre? Hvornår skal man giver den 
gødning.Tak for svaret på forhånd

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mængden af æbler og træet/grenenes størrelse har ikke nødvendigvis en sammenhæng.

En af forudsætningerne for en god høst er en god blomstring og bestøvning. Blomstringen kan du ikke gøre meget ved, men står der ikke andre æbletræer, der blomstrer samtidig og er egnet som bestøver af dit træ er det sikkert en af grundene til den begrænsede høst. Hvis du kender æblesorten kan du her på nettet eller i en planteskole hurtigt få svar på, hvilke sorter der er gode bestøvere. Har du ikke plads i din egen have til en bestøver må du prøve at alliere dig med naboerne :-)

Vil du have lidt mere liv i træet, kan du naturligvis give det lidt gødning. Et par håndfulde spredt løst om træet når vækstsæsonen sætter ind, altså i april. Det kan gentages i juli når frugtvæksten begynder. Men ellers kan jordforbedring med kompost anbefales. 

Din beskrivelse kunne i øvrigt også tyde på, at træet ikke får tilstrækkeligt med vand. Det er i hvert fald nemt at holde øje med og kompensere for.
 
PS: Lad være med at beskære træet før det er nået til den fulde størrelse (med mindre der er en gren der vokser meget uhensigtsmæssigt).
De frugtbærende skud er et par år om at udvikle sig, og en beskæring kan derfor reducere frugtbæringen, hvis ikke man er helt klar på hvorledes frugtbærerne ser ud.
Beskæring vil tillige medføre en kraftigt forøget produktion af tynde uønskede sidegrene som forvandlet træet til en kost.

Tak for dit svar,det er rigtig nok,det får ikke ret meget vand,det står i græsplantet sted og på toppen af et jordbunke ,jeg beskærer det ikke ,grenene ser  meget tyndt ud.

Hvor kan jeg købe nogen gøning henne og hvad den skal hedde?.Tak 

Skulle du have adgang til naturgødning fra dyr er det klart det bedste da det også indeholder mange micronæringsstoffer. Det graves ned rundt om træet. 
Men den enkle løsning til frugttræer og bærbuske er kunstgødning. Alle blandinger, der er angivet at være anvendelige til havebrug kan bruges, idet NPK 12-5-14 (blandingsforholdet mellem kvælstrof, fosfor og kalium) er at foretrække hvis du kan finde det. 

Du kan købe gødning i et hvert plantecenter eller byggemarked med havecenter.

Hvis du har græs, der gror helt op til træet er det helt sikkert en af forklaringerne på træets tilstand. Græsset bruger rigtig meget næring, så du kan med fordel dække af en meter rundt om træet , eksempelvis med græsafklip fra plænen. Så genbruger du græsset og tilfører også herigennem træet energi. Når træet er blevet større og rødderne bredt dybere og bredere betyder det ikke så meget at græsset vokser op til træet.
Mange tak for dit svar,det er pænt af dig at skriver til mig.
Jeg tror at jeg kan få fat i noget hestegødning ,der jeg bor er der nogle ,som har heste.Dem kan jeg godt spørge om at købe noget,men hvormeget skal jeg give ,skal jeg vente til aprilmåned eller senere? mvh
mede
Annonce
Hestegødning er glimrende både som gødning og til jordforbedring.
Da træet ikke er i vækst nu får træet ikke glæde af at du gøder nu. 

Hvis du fylder en plasticsæk halvt eller deromkring (hvad man nu kan løfte), så er du såmænd godt kørende. Henter du det nu, så lad det stå i sækken til slutningen af marts/april, hvor du fordeler det jævnt rundt om træet og graver det ned (bare et spadestik). Men har du mulighed for at vente til april med at hente gødningen så gør det, da mængden af kvælstof er størst i frisk gødning.

Skulle du have en kompostbunke i haven så tag endelig en sæk hestegødning med til den også og bland den i.
Mange tak for dit fine svar,det er pænt af dig af dele din viden med mig mange tak.
Mede,
Du behøver hverken gødning fra heste, grise, køer eller får. Heller ikke hverken finknust skiffer, pibeudskrab eller sod fra forbrændte sildehajer fanget udfor Anholt ved midnat på en søndag.
Nyplantede æbletræer skal holdes fri fra konkurrence fra især GRÆS. Ryd jorden omkring træet i 4-5 år. Lav en cirkel omkring træet (Ø = 1m) og hold jorden ren for ukrudt.
Giv evt gødning. Men burde ikke være nødvendigt. Alm. NPK-gødning er fint.
Vand i tørre perioder. Er især maj og august.

Jan

Mange tak for dit svar,det viser sig at den største fjende er græsset ,så er det ikke andet for at grve den væk,dække roden evt med træflis.
Nemlig...giv lidt gødning så. Fliset bruger noget på nedbrydning. Giv en lille håndfuld et par gange om året.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis