Æbletræ.

Jeg har købt et æbletræ for 4 år siden fra en planteskole,plantede den 
i min have,der kommer måske et par æbler på den om året.
Det er 1.5 meter høj med meget tynd grene.
Kan jeg giver den nogen gødning som får den
til at vokse bedre? Hvornår skal man giver den 
gødning.Tak for svaret på forhånd

Jeg har købt et æbletræ for 4 år siden fra en... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tusinder tak for din hjælp,Jeg skal nok huske at skrive at hvordan er gået)
Jorden i drypzonen kan tilføres en topdressing i form af bla. heste kompost mindst 2 årligt (ej frisk møj), et lag hen i efteråret evt. sidst på vinteren.
Holder også på fugten i jorden og giver liv til regnormene.

Hvilken jord er der plantet i?
ler, stabilt grus, alm. have jord, var/er jorden løsnet i bunden med en greb? før plantning, (grubning).
Er der liv i jorden? mikroorganismer?

Hvordan med plante dybden? rodhals, ja der kan være flere ting der gør at det ikke gror som ønsket.
4 år, er der ikke sket noget betydeligt kunne der være nogle af disse faktor der skulle kigges på? (der skal være en balance mellem top og bund.) - (bestøvning tabel)
NPK gødning er menneske skabt, hvad brugte naturen før dette?
Det er have jord,som er plantet i
Hej en der ved rigtig meget om frugttræer er Boi fra www.de-gamle-sorter.dk han kan garanteret hjælpe dig med svar også.
mvh Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Annonce
Skrevet af Lansing på 25 feb 2011 22:31
Jorden i drypzonen kan tilføres en topdressing i form af bla. heste kompost mindst 2 årligt (ej frisk møj), et lag hen i efteråret evt. sidst på vinteren.
....
NPK gødning er menneske skabt, hvad brugte naturen før dette?
NPK er menneskeskabt - Ja, det er dyrkede æbler også. Så svaret på spørgsmålet hvad gør naturen? er at naturen laver små æbler, der almindeligvis er så sure, at fornøjelsen ved at spise dem er begrænset. Skulle træet være så heldigt at gro et solrigt sted, hvor dyrene ofte gøder vil æblerne blive større og måske også sødere.

NPK er måske nok menneskeskabt men indholdet er vel for så vidt alene et koncentrat af de næringsstoffer, der i forvejen findes i jorden, og som planterne er afhængige af? 

Før NPK anvendte man husdyrgødning og ikke i komposteret form, fordi komposteringsprocessen forbruger mere kvælstof end der skabes. Det vil sige, at komposteret dyregødning har et lavere kvælstofindhold end frisk gødning. 

Kompost er fint til jordforbedring og til at give et langvarigt næringstilskud. Men som sagt er kvælstofindholdet begrænset, og man kan ikke forvente accelereret vækst og stor frugtsætning alene ved kompost, især ikke hvis jorden i forvejen er udpint.

Den naturgødning, der har det største kvælstofindhold, er fra dyr, der ikke har separat urinudskilning (altså fugle). Så brug af hønsegødning kan virkelig sætte gang i væksten og skal anvendes varsomt over for nyspirede vækster.

Og for at vende tilbage til udgangspunktet for denne tråd, et træ med begrænset vækst. Der kan gøres meget, men som jeg har skrevet tidligere; det skal tilføres kvælstof, som et af tiltagene.




Ja.der er ikke kommet nogle skud på æbletræet,men jeg håber at der snart sker noget,jeg har givet træet godt med hestegødning,som vi har talt om ,men der ser lidt mystisk ud når man ser træer med skud på og der er ikke en enste skud på mit æbletræ (
jeg tror vi er nået dertil, hvor der nok er behov for et billede, hvis vi skal komme videre
Imorgen den 10.05.11 tager jeg billeder,men af hvilken dele af palntet?

Ja,sådan ser det ud.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis