Jordvarme/gulvvarme justering.

Hej. jeg har brug for nogle gode råd til justering af mit varmeanlæg.

Har Ivt jordvarme og Danfoss termostater i alle rum.

hvordan får jeg den bedste udnytelse af varmen (billist)
Det har slugt en stor del støm i vinter." src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/crying.gif" width="20" height="20">

Har læst i manualen at Ivt/ selv styrer varmen til gulvet efter følern der sider ude.
Hvad skal jeg så...de termostater der sider ved gulvvarme pumben?? konfilkter de ik
med styringen i IVT.

Venlig hilsen klaus." src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/smile.gif" width="20" height="20">

Jordvarme koster kassen i støm..

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


IVT-pumpen skal have en udeføler, der afpasser fremløbstemperaturen efter udetemperaturen, det vil sige éfter varmebehovet i huset. Jo koldere det er ude desto varmere fremløb skal pumpen levere. På den måde får du altid den laveste fremløbstemperatur og dermed den højeste virkningsgrad (COP) på varmepumpen.

Alle thermostater skal stå helt åbne, og cirkulationen i de enkelte kredse skal afpasses efter længde. PÅ den måde vil alle kredse give samme temperatur på returvandet.

Kig ind på www.heatpump.dk
Her sidder nogle folk, som virkelig ved noget om tingene.
Opret en profil og fortæl om dit hus. Byggeår, evt tidligere forbrug, isolering, kvadratmeter, varmepumpe fabrikat og type, jordslagnelængde mm. Så er jeg sikker på, at der kommer en håndfuld konkrete og brugbare svar, så dit anlæg kommer til at køre fornuftigt.
En korrekt trimmet varmepumpe er billigere i drift end næsten alt andet.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for svar Chr. jeg vil prøve at kigge på heatpump..

jeg har et hus på 225 m2. og har gået og skuet ned på varmen på mine rumføler Danfoss.

for at spare el.. og har på fornemmelsen at det har forstyret Ivt-en. 

Kigger lige nu på solceller og vil tage til Info møde om solceller 8-3 i esbjerg..

Prøver igen at lægge billeder op..


Jordvarme koster kassen i støm..

Jeg har ingen "hands-on" erfaringer med varmepumper, men har læst en pokkers masse om dem i forbindelse med at jeg skal til at bygge hus med sådan en fætter som varmekilde. Jeg har fået masser af inspiration og nyttig viden fra heatpump.dk simpelthen ved bare at læse en masse tråde.

Der er ingen tvivl om, at det forstyrrer IVT'en, at du har skruet ned for thermostaterne. Så kan den måske ikke komme af med varmen, når den starter, og dermed stopper den hurtigt igen.
Når en varmepumpe starter går der ca tre minutter inden den kan fungere optimalt. Derfor er det vigtigt, at den kan komme af med så meget varme som muligt når den kører. Det giver lange drifttider til gavn for både virkningsgrad og kompressorens levetid.

Rigtigt sat op, det vil sige med alle kredse afstemt til rette flov og altid fuldt åbne samt en korrekt stillet varmekurve sammen med en udeføler vil pumpen indstille sig til den rigtige fremløbstemperatur og dermed give den rette temperatur i alle rum.

Jeg har som sagt ikke selv erfaringer med varmepumper, så jeg er ikke den rette til at give den dybere vejledning, men på ovenstående site er der nogle ret erfarne folk, som kan hjælpe dig gennem menuer, delta brine-temp, delta varmebærer og justering af kredsene mm så du får det optimale ud af din pumpe og dermed den store investering der jo ligger i sådan en tingest.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis