Gulvvarme i MDF plader - udvider sig efter varme?

Vi har monteret DLH thermogulv i hele huset og lagt varmefordelingsplader samt 16mm pex rør i. Nu er der så kommet varme på slangerne, og så udvider de sig jo lidt de kære pex slanger. Det har resulteret i at de nogle steder er hoppet op og er svære at få presset ned igen og samtidig få dem til at blive der.

Jeg tænker derfor på at "fixere" dem fast til gulvet på en eller anden måde - fx med noget patent bånd som jeg lægger over, og skruer fast på hver side til gulvet. Ville det være en acceptabel løsning på dette? Der skal ligge et ca. 20mm no noise extreme underlag oven på og derefter et 14mm lamelplanke gulv, så jeg vil ikke kunne mærke den extra mm som patentbåndet giver.

/Jesp3r

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
DHL Thermogulv er gjort af spånplade.
Montering af DLH Thermogulv anbefales udført af håndværker.

Fastgørelse med patentbånd tror jeg bestemt er en dårlig ide. Rørene vil formodentlig over tid blive slidt utætte.

Derimod tror jeg at varmeslangerne skal fastholdes af det overpåliggende gulv.

Men det sidste bør i nok få verificeret hos leverandøren.
Det var en farlig masse indskydelser ;-) Det er monteret korrekt, det er ikke det der er spørgsmålet :-) (Og ja, jeg mente selvfølgelig spånplade, og ikke mdf).

Jeg kontakter DLH og hører hvad de siger til problemstillingen. Tak for input :-)

/Jesp3r

Det med patentbåndet er set før, det er der mange blikkenslagere der benytter sig af.
Husk dog at mide en stump rørisolering eller endnu bedre et stykke tomrør rundt om røret hvor der kommer i kontakt med patent båndet, så skåner det både røret, men forhindrer også evt. mislyde fremover.
Har du anvendt DLHs egne varmefordelingsplader?

Jeg har selv DLHs thermogulv og da vi trykkede pexslangerne i varmefordelingspladerne smuttede pexslangerne selv på plads med et ordentligt svup - de skulle have et godt tryk af en fod for at komme på plads og - derfor forstår jeg ikke at dine slanger kan løfte sig op ad varmefordelingspladerne, da de normalt vil ligge i spænd.

Det eneste sted hvor slangerne kunne løfte sig en smule var i de vendespor, jeg selv har fræset, men på det korte stykke er det intet problem.

VH
Snedkerlim: Yes, det er varmefordelingplader og pex slanger anvist af DLH selv. Jeg fortalte måske heller ikke hele historien i mit indlæg; der hvor jeg har problemet er faktisk i de spor som går frem og retur og derfor ligger tæt - disse spor er der ikke varmefordelingsplader i, men blot lagt ned i en 18mm rille, vi selv har fræset, igen efter anvisning fra DLH. Det er nogle korte stræk, og nogle få steder er det i vende spor også.

/Jesp3r

Så forstår jeg bedre.

Det lyder fint med patentbånd, men undgå at lade patentbåndene rage over oversiden af pladen.
Du kan jo bare stemme lidt ud i spånpladen så der er plads til patentbånd og skrue og husk, som tidligere nævnt, at lægge et blødt materiale mellem pex og patentbånd. Hvis du klipper lidt tomrør i korte længder kan du evt bruge dem (hvis de kan være der) - klip på langs, så kan du trykke dem ned over pexslangen.

Jeg har gjort noget lignende de steder, hvor fremløb og retur kommer op ad mit undergulv.
Du skal ikke forvente at vægten fra et flydende gulv på 14 mm kan presse en pexslange ned.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis