12 volts cirkulationspumpe

Jeg pusler med tanken om at montere en cirkulationspump på min gamle bil, som har meget svært ved at få ordentlig cirkulation i varmeapparatet.
Det er jo en smule trist i denne gyselige fimbulvinter

Jeg har fundet frem til en sådan:



Det er en type som jeg ser også anvendes i både, hvilket giver mig den ide, at så kan den vel også bruges i en bil.

Er der nogen der kan fortælle mig, om det er realisabel mulighed. Den burde jo kunne holde til det tryk, der hersker i et kølesystem, samt kunne tåle varmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde samme problem med varme i en ældre bil.. selve varmeapparater blev skiftet og vupti, nu er der varme.. det var slammet til indvendig og afgav ikke noget særligt varme..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er næppe varmelegement, idet jeg for år tilbage har haft 2 forskellige, samme type bil, der heller ikke, som fabriksnye, kunne varme.

Hvad bruger man i f.eks en båd til samme formål?

Med venlig hilsen
ktm

 

der bruger man den samme, som i biler, cirkulationspumpen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej KTM

Du kan sagtens bruge den pumpe på din bil - vandet på en bil bliver jo ikke varmere end vandet i en bådmotor - i øvrigt er det samme type pumpe som bliver brugt på mange bilvarmere  -   M E N   det er ikke sikkert at det hjælper nemlig fordi mange vandelementer i varmeaparaterne lukker til med kalk og slam, men det kan jo komme an på en prøve - du kan jo også afmontere begge slanger til dit varmeapp. og så skylle det godt i gennem men  MODSAT  den normale gennemløbs retning.

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er sgu da ingen, ved deres fornufts fulde brug, som bruger den slags pumper til at cirkulere kølevandet i en båd, det er da rent mekaniske pumper man bruger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 21 feb 2011 18:10
Der er sgu da ingen, ved deres fornufts fulde brug, som bruger den slags pumper til at cirkulere kølevandet i en båd, det er da rent mekaniske pumper man bruger.
Nu ved jeg ikke hvor din fulde fornuft sidder, men jo det er der. Man bruger den når man har motorvarmer monteret for at udnytte rest varmen i motoren når den er slukket.

Ja eller ud til en vandvarmer, det har jeg selv, men den sidder på shunt, og motoren kan køre uanset den pumpe fungerer eller ej. Iøvrigt er det termostatstyret. DVS at der ikke lukkes vand ind til pumpen, som har en højere temp. end ca. 60gr
Måske for lidt forklaring fra min side. Jeg forstod den skulle være stand-alone pumpe. hvilket ville gi' ret mange køretimer, hvad dit formål med den nok ikke ville.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af polobjørn på 21 feb 2011 18:05

Hej KTM

Du kan sagtens bruge den pumpe på din bil - vandet på en bil bliver jo ikke varmere end vandet i en bådmotor - i øvrigt er det samme type pumpe som bliver brugt på mange bilvarmere  -   M E N   det er ikke sikkert at det hjælper nemlig fordi mange vandelementer i varmeaparaterne lukker til med kalk og slam, men det kan jo komme an på en prøve - du kan jo også afmontere begge slanger til dit varmeapp. og så skylle det godt i gennem men  MODSAT  den normale gennemløbs retning.

Hilsen Polobjørn


Det der leder mig på ideen er, at jeg har ladet mig fortælle at Mercedes 124 bruger sådanne cirkulationspumper seriemæssigt.
Jeg er helt med på at varmelegemet ofte kan være slammet til, men da jeg har erfaring med, at på selv en ny bil af denne type ikke kunne varme ordentligt, orker jeg næsten ikke at skifte patronen, som jeg i øvrigt har liggende i ny. (mange biler er jo bygget op omkring varmeapparatet!  )
Men helt klart, inden en endelig montage, ville jeg bruge pumpen til at cirkulere vand/eddike baglæns igennem varmeapparatet.
Senere hvis dette ikke virker, vil jeg montere et ekstra varmeapparat i vognen og her vil pumpen gøre god fyldest.
Problemet for mig var, at jeg ikke var helt klar over om en sådan pumpe kunne tåle trykket og varmen.
Den tager selvfølgelig noget strøm, men der er en ret god stor generator på vognen.

Kender du andre og gerne lidt mindre typer tilsvarende pumper.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis