Hvid belægning på murværk

Hej allesammen

Jeg har netop konstateret en hvid belægning på mine røde mursten og samtidigt udfald af fuge og generel purøse fuger. Det er dog kun i et begrænset område at dette er et problem.

Hvad er det? Kan det være salt? Svamp? Har vedhæftet et par billeder.

Jesper

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kalk udtræk fra mørtelen !
Vask det af med en stiv kost og brug af vand med saltsyrer, ca. 5 % saltsyrer
hej begge..

Tusind tak for svar.. Jeg vil lige gå murværket møjsommeligt igennem og se om der er nogle revner eller lignende hvor vandet kan trænge ind..
Har gennemgået murværket og kan ikke se nogle revner i hverken fuge eller mursten. Dog er der et sted hvor fugen er speciel porøs. Det er på anden sidste billede. Spørgsmålet er så om det kan komme opppe fra taget. det må jeg hellere tjekke..
Jeg kan da se flere steder hvor du har glemt at bruge en fugeske, det er rimeligt vigtigt da du på denne måde glitter åbningen til, så den ikke er så modtagelig for regn.
Det ser ærligtalt lidt besynderligt ud.
Osse det mønster det dannes på væggen.
Murværket er åbenbart ikke ganske nyt.

Jeg gætter på noget forurening af en slags.

Huset er fra 1935, så helt nyt er det ikke... :-) Derfor undre det mig også, at der stadigt kommer kalk ud. Troede det hovedsageligt var på nye facader?

Håndværkeren - Er ikke helt med på hvad du mener. Siger du, at fugen skal være dybere i forhold til stenene? I sommers lagde jeg rundjern ind flere steder pga. trapperevner, men ikke lige der.
Der er forskelle på hvordan man fuger et hus op, det mest almindelige er at kradse fugen ud ca. i en centimeters dybde, og så med en fugeske glitte overfladen så den bliver glat. En mursten er ikke bare en teglklods der er op og ned på den. En mure kan mærke det på stenen men vi amatører må lige kigge en gang. Men kigger du rigtigt efter så har stenen en afrundet kant på den ene side og en skarp på den anden side. Det er altid den skarpe side der skal vende nedaf. Der er faktisk en form for drypnæse, der virker på den måde at ved almindelig regn på muren løber vandet ned over teglen og knapt så meget ind i selve fugen.
Jeg kan se at på resten af huset er fugerne glittet af i ca. en cm. dybde, og der hvor du har repareret ligger mørtelen helt ud i plan med teglen, og den er ikke glittet af. D.V.S. overfladen er stadig mere porrøs så vand har lettere ved at trænge ind i mørtelen og udvaske kalken fra denne. Mørtel er en blandning af sand og læsket kalk som hoved indgridiens, så tilsættes en lille smule cement for at stive den af. Hvergang det regner trænger der vand ind i fugen, når så frosten kommer får det kalken i mørtelen til at krystaliserer hvorefter den vaskes ud over stenene, havde du glittet rigtigt af var der mindre kalk der blev vasket ud af gangen så du ville ikke få de hvide plamager på muren. Hvis det kan være dig en trøst kommer der mindre og mindre for hvert år der går
Hej håndværkeren

Tak for dit fyldestgørende svar. Det er sgu rart hele tiden at ære! Så snart det bliver varmere i vejret vil jeg kradse fugen ud og fuge på ny. Sidste gang jeg lavede reparationer brugte jeg en ret grov mørtel. Er det bedst at bruge en fin mørtel så man får glittet ordenligt af?

Jesper
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis