TrickleStar'st digitale/trådløse termostater

I seneste udgave af Gør det Selv bladet var der en interesant nyhed synes jeg, i form af TrickleStar's digitale trådløse termostater og kontrolpanel:

Jeg synes jo umiddelbart det virker som en smart måde at få lidt nemmere og bedre styr på forbrug i hus med centralvarme. Er der nogen der har prøvet dette, eller kan anbefale lignende løsninger? Jeg kunne godt være fristet til at bestille fra TrickleStar, men det skræmmer mig en smule at det er så nyt, samt at betaling foregår over Paypal.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror nu et godt termostat holder længere :-)

Jeg tror de der "30%" er lige optimistiske nok, det der med at hæve og sænke temperaturen, tror jeg ikke på kan betale sig. Lige meget hvordan du vender og drejer den, skal der mere energi til at varme op, end at holde en temperatur. Det der så er sparet i løbet af nogen timer, skal nok blive spist af opvarmningen igen.

Mvh Thomas Hansen

Ja jeg tror nu heller ikke på de 30%, termodynamikkens love er nu engang ikke noget man kan ændre på. Det er mere for at modernisere lidt og få noget central styring til at sætte rumtemperaturer med mere præcist end de håndbevægelser jeg bruger p.t.
Skrevet af casper.bang på 21 feb 2011 20:05
Ja jeg tror nu heller ikke på de 30%, termodynamikkens love er nu engang ikke noget man kan ændre på. Det er mere for at modernisere lidt og få noget central styring til at sætte rumtemperaturer med mere præcist end de håndbevægelser jeg bruger p.t.

På det punkt er jeg enig, du vil helt sikker få noget mere komfort, men en reel besparelse tror jeg ikke det giver.

Jeg har et termometer som jeg flytter lidt rundt en gang i mellem, på den måde har jeg alle radiatore indstillet på det samme, og ingen buldre der ud af, mens en er kold.
De er alle sammen lune i toppen.

For mit vedkommene ville det være penge ud af vinduet med disse termostater, men det kan være du kan få noget ud af dem, som jeg lige har overset. 

Mvh Thomas Hansen

Hej Casper og Thomas

Jeg vil lige gøre det klart at jeg repræsenterer TrickleStar - så ingen skjulte beskaber. Det er rigtigt som i begge indikerer at 30% besparelse er ikke typisk besparelse, men kan dog opnås hvis man her centralvarme (Gas/Olie), installation på alle radiatorer osv.

Som tommelfingerregel kræver det 5% mere energi for at øge rumtemperaturen med 1 grad. Nogle påstår op til 10%, det er dog lige optimistisk nok.

Med traditionelle mekaniske termostater overopvarmes rum typisk med 1-2 grader. Ved temperatursænkning i 50% af huset i 15 timer i 5 dage om ugen, opnås der typisk en besparelse på 8%. Kunne være en dagligstue samt et værelse eller køkken. Temperatursænkning fra 21 grader til 17 grader. Den automatiske udluftningsfunktion giver 1-2%. Regnestykket kan komme til at set således ud:

Nøjagtig temperaturstyring : 5%
Temperatursænkning i 50% af huset : 8%
Udluftningsfunktion : 1%
Total : 14%

Det anbefales at temperatursænkningen er op til 4 grader (21 grader til 17 grader) og perioden er >6 timer. Hvis sænkingen er mere end 4 grader og/eller perioden er kortere end 6 timer begynder besparelserne at forsvinde og kan som Casper nævner betyder at der skal bruges mere energi for at genopvarmerummet.

Mvh
TrickleStar

PS: der kan også betales med kreditkort på vores webshop
Annonce
men kan dog opnås hvis man her centralvarme (Gas/Olie), installation på alle radiatorer osv.

Besparelsen regnes enten som penge [kr] eller som energi [mWh]. Da energi er direkte proportional med udgiften har jeg svært ved at se hvordan argumenten holder.

Hvis sænkingen er mere end 4 grader og/eller perioden er kortere end 6 timer begynder besparelserne at forsvinde og kan som Casper nævner betyder at der skal bruges mere energi for at genopvarmerummet.

Det er korrekt at der skal bruges meget energi til at genopvarme rummet igen "i nuet", eftersom alle fysiske dele, såsom bygningens konstruktion, møbler osv. er blevet afkølet. Men i den periode hvor bygningens ydre dele er afkølet, er varmetabet fra bygningen også reduceret. - Så samlet set vil der som udgangspunkt være en besparelse.

Hvis et firma reklamere med at et produkt kan et eller andet som ikke umiddelbart er gennemskuligt, bør/skal det også kunne dokumenteres efter min mening.

:-) fra Mulle

Tak for info TrickeStar,

Jeg arbejder selv med smart-metering så jeg har god mulighed for at analysere temperaturer vs. forbrug og tilpasse brugsmønstre derefter. Det var mere muligheden for centralt at kunne styre (uden at skulle ud i CTS anlæg mv.) der tiltalte mig, men nu kan jeg desværre se at i har rettet på teksten således at det ser ud til man IKKE kan regulere alle husets termostater fra én og samme kontrolboks så dét er desværre ikke længere interesant for mig længere:
http://www.tricklestar.com/DK/631CC-XX-W.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis