Murmål

Murmål (længde) skal som bekendt gå op i 60 mm, men hvad gør man hvis man har en tvungen opgave?
Eks.:
Jeg skal lave en mur imellem 2 bygningsdele, der ikke kan ændres, hvor muren skal være 2209 mm og starte med en fuge til venstre og slutte med en mursten til højre.

Det giver 9 sten af 240 = 2160 mm (incl. fugen til venstre) og en rest på 49 mm, men hvad gør man så med de 49 mm?

Skal man lægge en sten i der er mindre end en petring?
Så skal der regnes en fuge med, så stenen bliver kun 37mm - det bliver et meget lille forbandt og kommer sikkert til at se herrens ud.

Jeg tænker på at lave fugen til venstre større så den resterende mur passer med hele sten, men det giver så en "fuge" eller et mellemrum på 61 mm mellem ny mur og "gammel mur" - men hvad fylder man så det ud med?

Nogen forslag?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det der med murmål er lidt teoretisk.
(Du får 10 sten ialt og dermed 10 fuger.

Men glem alt det. Dels fordi mursten ikke er særligt præcise i målene og fordi du kan trække dine sten så det passer.

Altså f.eks. 9 sten: (220,8x9)-2209= 221,8mm fordelt på 9 fuger. Er ca. 24 mm pr fuge. Dur ikke
Men: 9 sten + en petring. [(220,8x9)+ 60]-2209= 161,8mm. Fordelt på 10 fuger. Er ca. 16mm pr fuge. Fint.
Og hvis du snyder lidt med den petring og hugger den rigeligt lang, f.eks. 80 mm, ja så passer pengene.

En mure ville nok bare lægge stene ud og se hvad der passede bedst. Og det bør du osse gøre.
Som sagt tolerancerne er temmeligt store på mursten.
Nu forstår jeg slet ikke de tal - en mursten er 228 mm lang, eller 22,8 cm og at der pludselig kan være en stor petring beror på en regnefejl - der kan jo netop ikke være en petring!
Jeg er klar på at de 228 er et gennemsnit og at de reelle sten kan variere (+- 4mm såvidt jeg forstår)
Men jeg forstår godt princippet med at fordele pladsen ud på fugerne - ifgl. mit eget regnestykke får jeg 17,4 mm fuge ved at fordele 9 sten på længden[ 2209-(228x9)]/9.
MEN bygningsdelen til højre er en mur der faktisk holder de 12 mm fuge, og det vil ikke se godt ud!
Jeg har prøvet at lægge en række sten op, hvor der pludselig veksles fra 12 mm til 17,4 mm afstand - det er over ½ cm og det ses tydeligt.
Jeg kan selvfølgelig håbe på at få leveret sten med + 4mm, så passer det næsten, men hvad hvis jeg ikke får det..

SÅ - måske skal jeg omformulere spørgsmålet til:

Hvis det reelt ender sådan at det pæneste er at lave et mellemrum på 5-6 cm mellem to mure, hvordan fylder man så bedst det mellemrum ud?


Det vil helt sikkert komme til at se dumt ud at forsøge med et udfyldt mellemrum. På en Murer vil det altid se ud som en "hovsa kvajer".
Lav det nu bare som de to andre har sagt, ellers ender det galt.
Mvh.
Hvis jeg har forstået det rigtig, vil du lave en lodret fuge ved muren til højre, du skal mure i forbandt med muren, d.v.s. istedet for en petring skal du bruge en 3/4 som går ind i muren i forbandt , næste skifte hakker du stenen så den passer mod eksisterende mur, det kaldes muren løber ud, så lav fugerne så de ligner det eksisterende. Det giver et pænere resultat og mere korekt og stabilt murværk der ikke står løst men i forbandt.
mvh. Bufas
Annonce
Hvis alt andet går galt så kan i se i denne liste :

Maskinteknikeren

Til hvad nytte er et solur i skyggen?
 

Hovsa.
Det er rigtigt. Det er en fejl.

Vi prøver igen:
Altså f.eks. 9 sten: (228x9)-2209= -157mm. 9 fuger giver ca. 17 mm studsfuge. Dur ikke
Men: 9 sten + en petring. [(228x9)+ 60]-2209= 978mm. Fordelt på 10 fuger. Er ca. 10mm pr fuge. Fint.
Og hvis du snyder lidt med den petring og hugger den rigeligt kort, f.eks. 40 mm, ja så passer pengene igen .
Hvis du gerne vil have din petring i normal størrelse så hugger du 2 cm af en af de hele sten.
Eller 1 cm af 2 sten.

Og det er rigtigt som Bufas90 skriver. Dette er første skifte. Når du murer med ½-stens forbandt vil andet skifte indeholde en 3/4- sten. (Så vidt jeg husker).
Tak for det - det hjalp..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis