Elpatron til gl. oliefyr + husstandsvindmølle?

Hvordan vil det virke? En elpatron istedet for oliefyret i det eksisterende centralvarmeanlæg, + en (endnu ikke eksisterende) husstandsvindmølle, der tæller baglæns på elmåleren?
Og hvor stor effekt bør møllen i så fald have? Tanken er, at møllen skal finanseres med oliebudgettet.

Jeg har et gammelt hus med et oliefyr med en salamandarkedel. Nyrenset effekt 96% iflg. Kedelrenserens udskrift.
Olieforbrug ca. 3000l sidste år. (og olietanken skal nedlæges om 2 år) Og en nedslidt skorsten.
Elforbrug sidste år 2500KWh
Hele huset er renoveringsmodent til hulmursisolering og støbning af fast gulv, udskiftning af den resterende halvdel af gamle termoruder til energiruder. Etc. Men det skal teges med tiden, som der bliver økonomi til det.

MEN lige nu er det opvarmningsanlægget jeg forsøger, at løbe nogle ideer igennem med. Centralvarme anlægget kunne jo så evt. siden ombygges til gulvvarme. 

Tanker og input modtages med stor tak. 

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Hvordan vil det virke? En elpatron istedet for... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er alt for dyrt,at varme vand med en elpatron.

Du skulle investere, i en varmepumpe istedet for.

mvh jens

Det bliver sikkert 2 luft-luft pumper, brændeovn og en 50 liters vandvarmer til brugsvand. Og så venter jeg på nogle nye 3-4 kw møller som skulle blive godkendt i feb-marts 2012. Elers bliver det solceller.
Hvis det skulle være luft/jord-vand varmepumpe, så skulle jeg udover anlægget også skifte 8 radiatorer for 45000 (monteret).
Men det er ikke 100% afklaret endnu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, det er alt for dyrt med elpatronen, hvis jeg skal købe strømmen, men hvis jeg selv kan producere strømmen, er det jo lige godt. Jeg får nemlig heller ikke rigtig noget ud af at sælge strømmen (60 øre/kw, som jeg skal betale skat af). Og det forrenter jo ikke ret mange investeringer. Så målet er: Så få investeringer som muligt, bruge alt den producerede strøm selv uden at skulle købe ekstra fra elselskabet. Men hvis det viser sig, at vi har for lidt strøm, tænker vi på en luft-luft pumpe.
Jeg tror måske, at det Je_ns mener, er at man får mere ud af strømmen ved at lade en varmepumpe (jord eller luft) omdanne elektriciteten (købt eller egenproduktion) opvarme vandet til centralvarmeanlægget. Blot koster sådan en pumpe små 100.000 + evt. modificationer af radiatorer etc. Det gode ved en 6 kwhp møller, er at den under gode forhold kan producer måske 10000 kwh eller mere om året.

Desuden skulle der være en ændring af 6 kwhp-regelen på vej, så man må have en 12 kwhp. Men jeg har det kun fra en sælgers mund. :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
nu er det ikke 6kwh eller 6kwhp men 6kw at du må produksere
og en luft/vand varme pumpe vilde i nok få mere udaf da den giver 4x mere varme end en elpatron
en mindre mølle på 1kw koblet direkte på en elpatron uden om elnettet så kan du undgå 6kw reglen (netto målingen)
Beklager,  jeg fik rodt lidt rundt i betegnelserne. Møllen må have en nominel effekt på 6 kW. Og kan producere mere strøm end en dansk gennesnitfamille bruger: Eks. (5 kW) fra www.cirkelenergi.dk/iskra

HOVEDDATA FOR ISKRA R9000
MAKSIMAL EFFEKT: 5 kW v/ 12 m/s (hård vind) og op til 60 m/s
ENERGIPRODUKTION: 13.400 kWh/år v/ årlig middelvind på 6,0 m/s

Jeg var til et åbent hus i mit lokalområde, hvor den var sat op, og jeg mener, at de sagde, at prisen er ca. 250.000 alt efter maststørrelse. Den er oprindelig engelsk og er bla. opsat ved den engslske atlanterhavskyst.

Selv venter jeg på en lidt mindre mølle´s godkendelse, da jeg ikke forbruger så meget strøm at merprisen for Iskraén kan dække det ind.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis