Ståltag?

Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren, overvejer stålplader i fuld længde m/ tagstensmønster, naturligvis med nyt undertag, klemlister, lægter og fodplader nye skotrender og det hele, men - har hørt både for og imod, nu ville det så være sjovt at høre fra nogle herinde der har både gode og dårlige erfaringer med stålplader og gerne i hvilken kvalitet i har valgt.


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har været med til at lægge lindab i fuld længde de er lidt ikke så nemme at håndtere når du skal op ad taget med dem ,men nemt og hurtigt at lægge, og samtidig pænt. dog skal du være opmærksom på at de nemt bliver bulede, de larmer meget når de blir varmet op. knager og brager. Det er ikke fordi prisen er meget lavere end tegl eller eternit, men det er jo smag og behag.
Jeg vil spørge bygherren om det er i orden at jeg tar et par billeder af hans gård så kan du da se resultatet.
Hvis du har eternittag kan du slippe for at pille de gamle af - blot læg lægter ned i rillerne på eternittaget og så lægte normalt til pladerne på dem.

Det har jeg gjort på mine forældres gamle hus - resultatet blev rigtigt pænt - der var så lidt med tilpasning af vindskeder og stern.
Det var også Lindab som dem du påtænker - nemme at lægge - men svære at håndtere som nævnt ;-)

Der er også en fordel mht. støj når det regner ved at lade det gamle tag ligge og du slipper for at skulle betale for at komme af med de gamle plader med sandsynligvis asbestindhold.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja tak, jeg vil da gerne se et par billeder - ikke fordi jeg er i tvivl om hvordan de ser ud men kunne give lidt inspiration :-)


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Har valgt Lindab systemet med sorte "tagsten" plader i fuld længde for en del år siden (5-6 år),umiddelbart kan jeg sige følgende:

- man skal holde tungen lige i munden når man skal have dem op til taget, det er var lange plader at bakse med.
- nemt at lægge når pladerne var oppe på taget.
- man skal lige have taget på de selvskærende skruer, et lille "dyk" når man "planter" dem hjælper.
- træd i bølgerne også med knæerne, pladen kan bule.
- holder farve og fremtoning.
- ingen nævneværdige tegn på algedannelse og mosdannelse e.lign. Det havde vi på det gamle eternittag.
- valgte ikke rygning som "tagsten" men valgte den glatte.
- man skal ikke være fedtet med tætningsmasse når man sætter ventilationshætter på.
- Den er lagt både på eksisterende eternittag og over tilbygning (med undertag) som eneste tagsystem.
- Syntes ikke vi hører noget til "bliktagslyden" indendørs på hverken den gamle eller den nye del af vores hus.

Et irritationsmoment er dog den glatte overflade når der er faldet sne. Hvis der kommer frost og tøvejr skiftevis, så har sneen en tendens til at glide af taget og ned på min indkørsel. Det sker med lavinelyd og og bunker af sne som resultat. Lidt irriterende når man lige har ryddet :-) Jeg har overvejet at opsætte nogle "stopskinner" så indkørslen går fri. Men har ikke helt fundet et egnet system (har heller ikke været så aktiv på den front)

Alt i alt er vi glade for løsningen, og systemet er en rigtig lav-det-selv løsning.

Mvh.

René

Jeg har tegl på nu, men skal under alle omstændigheder lave nye skotrender -


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Brandmanden på 19 feb 2011 09:21
Har valgt Lindab systemet med sorte "tagsten" plader i fuld længde for en del år siden (5-6 år),umiddelbart kan jeg sige følgende:

- man skal holde tungen lige i munden når man skal have dem op til taget, det er var lange plader at bakse med.
- nemt at lægge når pladerne var oppe på taget.
- man skal lige have taget på de selvskærende skruer, et lille "dyk" når man "planter" dem hjælper.
- træd i bølgerne også med knæerne, pladen kan bule.
- holder farve og fremtoning.
- ingen nævneværdige tegn på algedannelse og mosdannelse e.lign. Det havde vi på det gamle eternittag.
- valgte ikke rygning som "tagsten" men valgte den glatte.
- man skal ikke være fedtet med tætningsmasse når man sætter ventilationshætter på.
- Den er lagt både på eksisterende eternittag og over tilbygning (med undertag) som eneste tagsystem.
- Syntes ikke vi hører noget til "bliktagslyden" indendørs på hverken den gamle eller den nye del af vores hus.

Et irritationsmoment er dog den glatte overflade når der er faldet sne. Hvis der kommer frost og tøvejr skiftevis, så har sneen en tendens til at glide af taget og ned på min indkørsel. Det sker med lavinelyd og og bunker af sne som resultat. Lidt irriterende når man lige har ryddet :-) Jeg har overvejet at opsætte nogle "stopskinner" så indkørslen går fri. Men har ikke helt fundet et egnet system (har heller ikke været så aktiv på den front)

Alt i alt er vi glade for løsningen, og systemet er en rigtig lav-det-selv løsning.

Det virker også forholdsvis nemt, hvordan med tilskæringer omkring skotrender og div. gennemføringer - ved kanterne skal males men har du helt undgået rust eller misfarvninger der?



Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Skrevet af Højager på 19 feb 2011 09:28

Vi havde ikke skotrender på vores hus, så der slap jeg let.

Hjalp dog min onkel med han tag, der har de skotrender. Det var lidt mere omstændigt, fordi det var flere plader som skulle klippes.

Sidst vi var der ude syntes jeg ikke at klippefladerne havde synlige tegn på rust eller misfarvning.

I deres vejledning skriver de også at det skal klippes eller skæres med langsomtgående værktøj, ellers ruster det.

Der er en pladeklipper som man kan låne, men de er altså bedst til langsgående snit - tværgående så trykker det pladerne så profileringen bliver ødelagt. Man kan dog med lig gefühl gendanne profileringen.

Vi brugte en almindelig lille pladesaks.


Mvh.

René

Ud hvordan man nu synes de ser ud, så vil jeg jeg sige at jeg har fortrudt mit valg af ståltag til garagen, det var ikke billigere, undertag og tagfod er stort set det samme, lægteafstanden er også den samme, har man mod på at ligeg tagsten ville jeg helt klart vælge det, jeg kan ikek umiddelbart set nogen fordele ud over at det er rigtig nemt at få til at ligge nogenlunde pænt.
Jeg ville helt klart anbefale en betontagsten i stedet for et ståltag, merprisen er så lille, og du får en langt mere holdbar løsning. Arbejdet er stort set det samme.

http://www.lyrk.dk
Ja, er det udskiftning af et tegltag er der ikke de store fordele ved ståltag - som der er ved at montere det ovenpå eternittag.

Jeg ville også vælge tegl eller betontagsten i dit tilfælde.

Der ligger Braas betontagsten på mit hus - fra 1977 - og de holder længe endnu.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også