Utætte pex kompressionssamlinger

Under mit bygge projekt er der lavet mange pex samlinger uden problemer, men nu har jeg to samlinger (gulvvarme slanger, pex-pex lige) der bare ikke vil blive tætte.
Jeg har savet et stykke af rørene og samlet igen, men der er stadig en ganske lille utæthed.
De er efterspændt ad flere omgange, og jeg har sågar filet lidt af omløberen for at kunne spænde pressamlingen tilstrækkeligt. Det burde jo egentlig ikke være nødvendigt - det er heller ikke tilfældet på andre samlinger i anlæget.
Der er ingen bøjninger i nærheden af samlingerne. Der er ca. 50cm mellem de to samlinger. Anlægstrykket ligger mellem 0.5 og 1.5.

Er der nogen som har haft lignende erfaringer - og løsninger?


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor kommer vandet ud henne?

Jeg havde problemet med en samling mellem kobberrør og pex fra min vvb, her løb det bagud i hullet hvor kobberrørret kom ind (håber du forstår hvad jeg mener)
Jeg skilte samlingen ad, og viklede et par omgange teflontape omkring gevindet og samlede det igen, det virkede

 

Christian

Ville prøve at købe 2 nye samlinger.. De kan godt blive utæte hvis de har været skilt ad og bliver samlet igen...

Jesper Pedersen

Normalt er der ingen problemer at skille og samle dem ad, da det jo er støttebøsningen + kanten af pexén der sikrer en tæt løsning, jeg ville lige tjekke at der ikke er revne / skidt møg eller andet i kanten af pexén eller støttebøsningen.
Man bruger normalt ikke støttebøsninger i pex slanger i den størrelse, så vidt jeg ved, bruger man det mest i 3/8" til vandhaner, mm.

Slangen kan godt have en ridse indvendigt, eller en lille fejl, som kan gøre det svært at få det tæt.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Altid støttebøsninger eller klamfittings med indbygget støtte.
Jeg kiggede nærmere på presmærkerne i det utætte rørstykke. Der er et område hvor der ikke er mærker i slangen. Kompressionsringen har altså ikke trykket helevejen rundt.
Problemet kan måske skyldes at slangerne var forholdsvis kolde, trods let opvarmning med varmeblæser, og derfor temmelig stive da jeg arbejdede med dem. Så selvom samlingerne er på et lige stykke, er kræfterne i det let krummende slange stykke måske for kraftig. Vil forsøge igen med det for øje.
Jeg var ikke klar over man kan få støttebøsninger til den her type samlinger (se billede), men det skal også forsøges.

 

Hvis der er "indbygget" støttebøsning (der sidder et lille rør inden i fittings, hvor man skubber slangen ind over)
Så kan du ikke også bruge en løs støttebøsning.

Det kunne se ud som den en omløber, på billedet ikke er skruet helt i bund.

mvh jens
hansen altid støttebøsninger i pex og blød kobberr...

Denne er med indbygget støttebøsning...
og denne er uden og kræver løs støttebøsning.
Og som de andre påpeger, du får det aldrig tæt, hvis der ikke er en støttebøsning.

mvh

BS


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis