Ny afbryder

Hej

Nå må i lige bære over med en nybegynder

Har lige fået hus og tilhørene garage. I denne garage er der monteret en række loftlamper som alle tændes via en sensor. Sensoren er forfundet til en afbryder (med stikkontakt) og afbrydere koblet til husets installation. 
Garagen er ret stor og opdelt i 2 rum så jeg tænkte mig at jeg ville splitte det op så sensoren kun tænder halvdelen af lysene og så sætte en almindelig afbryder på den anden halvdel. 

Så jeg rykker i Jem og Fix og køber en enkelt polet afbryder med korrespondance og regner med at installationen vil være ligetil, men fatter brik af de diagrammer der er bagpå afbryderen:

X1      X2
 |         |  
  \  ___|
    \
     |
     L

Det simple spørgsmål er så. Hvordan skal jeg koble de 2 ledninger til denne afbryder?

På forhånd tak! 

Mvh
Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
L går til X1 når afbryderen er i den ene position, og L går til X2 når den er i den anden.

Så enten skal du bruge L og X1 eller også L og X2.
Brun fra kontakt til L
Brun fra lampe til X2
Blå fra lamper til blå i kontakt.
Ahh på den måde

Perfekt! Det skal prøves i morgen tidlig.

Mange tak for det!

Michael
det er så fedt når folk leger med strøm og lyder som om de intet ved om det... :-S

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Annonce
Skrevet af mpalle på 18 feb 2011 20:41
Ok, så bare blå og brun (ledningen fra kontakten) i L og blå og brun (Ledning til lamperne) i X1 eller?

Ja, ovenstående citat kan nok gøre én lidt bekymret for fremtidige el-installationer i det pågældende hus, - og beboernes sikkerhed
lige mine tanker.. når folk kun omtaler ledninger som farver er det sq skidt..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis