Reparation af linoleumsgulv

Jeg er kommet til at lave et hak som er 1 mm bredt og 5 mm langt i mit linoleumsgulv. Der er gået hul så man kan se den hvide fiber bagside. Findes der et eller andet jeg kan fylde i hakket? Jeg forestiller mig noget sort "spartel" som jeg kunne komme på spidsen af en finger og udjævne hakket med, men jeg vil ikke risikere at gulvet bliver opløst, misfarvet eller på anden måde ødelagt så jeg ved ikke hvad jeg kan bruge? Der er tale om ægte linoleum og ikke vinyl, da jeg kan forstå at der tit forveksles mellem disse.

For at bedre illustrere hvordan hakket ser ud, kan man forstille sig at skruen på billedet blev lagt på gulvet og efterfølgende slået på hovedet med en hammer, så vil man havde et hak som i mit gulv.

Skrue
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få det skåret op og svejst en tråd i i passende farve.

Kan en gulvmand klare på et par minutter.
Hvis hakket ikke er større ville jeg ikke være bleg for at trykke lidt silikone af passende kvalitet og farve. I hullet.
Du kan også lægge et kraftigt stykke kardus papir over hullet og så et strygejern i 3-5 sek. så skulle du kunne magere hullet op igen.
Skrevet af Håndværkeren på 19 feb 2011 16:23
Du kan også lægge et kraftigt stykke kardus papir over hullet og så et strygejern i 3-5 sek. så skulle du kunne magere hullet op igen.

Det er nemligt rigtigt. linolium er til en hvis grænse selv helende. Jeg har det af samme årsag i mit værksted. det ser stadig ud som nyt.

Jacob
Som Jacob Antenne skriver er linoleum 'selvhelende' - bla. en af grundene til at det bruges i sygehuses gangarealer.

Det er jo et "nadurmadriale" og 'såret' vil langsomt flyde sammen og selvhele.
Du bør ikke foretage dig andet end at bruge gulvet som du plejer og så pleje det med sæbespåner som du plejer.

Jeg kan supplere med at jeg lagde et skakternet lineoliumsgulv i mit køkken og entré sidste år.
Der var lige en anelse finish som skulle ordnes hvor et par fliser ikke nåede helt sammen men nu er det efterhånden så lidt at det vist kun er mig som kan se det.

Hvis man ikke vidste bedre, kunne man forledes til at tro, at det var en dygtig gulvlægger som havde lagt gulvet.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Annonce
Det er et år siden jeg lavede hullet og det er stadigvæk samme størrelse, så jeg tror ikke det heler uden hjælp, muligvis fordi kanterne ikke er "niveau".

Jeg kunne godt tænke mig at prøve det med strygejernet og kardus papiret, men jeg skal lige være sikker på hvordan det virker. Er det tanken at varmen fra strygejernet skal gøre området mere smidigt så det skulle være nemmere at få den kant af hullet der er trykket ned i bagsiden op? Er fremgangsmåden at stryge over hullet i et par sekunder og efterfølgende med en finger trykke på område indtil kanterne måske glider sammen, og skjuler den hvide bagbeklædning?
Når du opvarmer lindolium, der er et naturmatriale kan du magere det sammen med fingrene, tag dog lige handsker på så du ikke brænder nallerne. Linolium bliver blødt ved varme, selv lindolium der har ligget i 10 år eller mere kan stadig gøres blød og bevægelig på denne måde. Du kan da også bruge en varmepistol nu tænkte jeg bare på at hvis du i forvejen havde et strygejern var det det nemmeste.
Prøv at tigge dig til en rest linolium hos den lokale gulvpusher - så har du noget at lege med, så du ikke gør skaden værre.

/ Claus

Lineoleum er 'plastiskt' - dvs. det reagerer på tryk.
Alm. brug burde kunne løse problemet, men healingsprocessen kan formodentligt forceres lidt ved at du trykker nær "såret" med en tung genstand, f.eks en lægtehammer eller andet.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også