dampspærre (fx ved gangbro) + genbrug af gammel isolering

Hej,

Vi skal til at efterisolere huset (fra 1970'erne) og vil naturligvis begynde på loftet, hvor der pt. ligger en gammel alufolie, der ikke slutter tæt til spærene  og ovenpå folien ligger ca. 100 mm isolering. I midten ligger en gangbro, der når helt ned til gavlen.
Den famøse dampspærre er super vigtig... MEN ingen nævner hvad man gør UNDER gangbroen... Er det fordi det er soleklart?  
Det lader til (når man surfer rundt på nettet), at gangbroen i visse tilfælde er en del af husets konstruktion, og at den derfor ikke må fjernes.

Spørgsmålene er derfor mange (sikkert både dumme eller ej) og følger herunder: 

0) Hvordan finder man ud af om gangbroen er en del af husets konstruktion?

1) Man må vel gerne fjerne gangbroen, mens man efterisolerer, så længe man bare lægger den tilbage på plads?

2) Når man skal lægge dampspærren, lægger man først isolering (fx 100 mm) og så dampspærren og ovenpå den ny isolering... Men hvordan sættes dampspærren fast til spærene? Er det med lange reglar der skrues fast i spærene, så dampspærren er "trykket fast" til spærene?

3) Er der nogen der ved om det kan betale sig at beholde de gamle batts, så man for eksempel kun behøver at købe ny isolering til at lægge ovenpå de gamle batts? eller: Hvis man nu lægger 95 mm NY isolering, så dampspærre og så 2 x 95 NY isolering og slutteligt den gamle isolering ???...

4) hvordan sættes vindspærren fast til tag-spærene ? Samme metode som dampspærren, vel?

5) kan man ikke genbruge den gamle ALU-dampspærre. Jeg ved at man ikke må lægge 2 dampspærrer, men hvad nu hvis man lægger den gamle alu-dampspærre ovenpå den NYE og TÆTTE dampspærre, så burde der da ikke være noget problem?
(hvorfor lægge alu-dampspærren ovenpå? - fordi den så kan kaste noget varmestråling tilbage, ligesom de nye super-lavenergi-termoruder, der også har et lille lag metal)...

På forhånd tak for hjælpen!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
0. Hvis gangbroen består af en 4-5 brædder blot sømmet fast på spærfoden indgår den ikke i husets statiske konstruktion.
Det er mig bekendt meget få hustyper hvor gangbroen indgår, heriblandt Høm-Huse.
1. Du kan jo ikke lægge den tilbage på plads. Den skal hæves over det nye isooleringslag.
2. Hvis du vælger metoden med at lægge dampspærren oven på spærfoden hæfter du den til oversiden af spærfoden Og tætner omkring tænger og gennemføringer.
Det er vigtigt at isoleringen kun ligger 1/3 del inde i isoleringen. Osse ude ved udhænget.
3. Nu er der jo ingen grund til at gøre tilværelsen mere besværlig end godt er.
Enten river du den gamle dampspærre i stykker. Hvilket nok kan gøres uden at flytte for meget rundt på den gamle isolering.
Eller du kontrolerer den eksisterende  dampspærre. Hvis den er nogenlunde intakt repareres i nødvendigt omfang og samlinger tapes.
Dernæst ligger du den gamle isolering tilbage og et anseeligt lag ovenpå.
4. Hvor kommer nu den vindspærre fra?
I stedet for at bruge penge på vindspærre så udlæg et ekatra lag 95 mm  mineraluld.
5. Se 3.  Hvordan kan du være sikker på at det ikke er kuldestrålerne den kaster tilbage.  :o)
Tak for gode svar!
vedr. spg 4: vindspærren:
Jeg tænkte på at sætte vindspærren op på undersiden af taget, for at:
* Sørge for at der kommer tilstrækkelig ventilation i loftrummet.
* Sørge for at den kolde luft ikke suser lige ind fra siden (ved udhænget) og ind i den isolering der derfor ligger tættest på tagpladerne.

... men det kan da være at vindspærren slet ikke skal sidde der?

* Er der noget der hedder kuldestråler?- kulde kan vel ikke sende "stråler", idet kulde ikke har nogen energi at sende afsted... det har varme derimod? i hvert fald så tænker jeg at en dampspærre med alu giver har bedre isolerende egenskaber end en af plast.

endnu engang tak for kommentarer!
Skrevet af runeais på 20 feb 2011 17:55
Tak for gode svar!
vedr. spg 4: vindspærren:
Jeg tænkte på at sætte vindspærren op på undersiden af taget, for at:
* Sørge for at der kommer tilstrækkelig ventilation i loftrummet.
* Sørge for at den kolde luft ikke suser lige ind fra siden (ved udhænget) og ind i den isolering der derfor ligger tættest på tagpladerne.

... men det kan da være at vindspærren slet ikke skal sidde der?

* Er der noget der hedder kuldestråler?- kulde kan vel ikke sende "stråler", idet kulde ikke har nogen energi at sende afsted... det har varme derimod? i hvert fald så tænker jeg at en dampspærre med alu giver har bedre isolerende egenskaber end en af plast.

endnu engang tak for kommentarer!
Der er ikke noget der hedder kuldestråler i den terminologi du forespørger til. Kulde har masser af energi at sende afsted. Den kulde du omtaler er væsentlig varmere end det absolutte nulpunkt som er -273,15 grader celcius så der er også varmestråling i "kulde".

Det er det varme der afgiver energi og ikke omvendt.

Lavenergivinduer er coated med et reflekterende lag som sender varmestrålingen ind i boligen igen. Om dette findes til dampspærre ved jeg ikke.

 

 

 

Det er ikke særligt hensigtsmæssigt at sætte vindspærren op på undersiden af taget. I praksis skulle den jo så sømmes under taglægterne.
Det helt rigtige er at lægge den direkte oven på isoleringen.
Men det er osse lidt træls i et tagrum af gitterspær.
Så hellere et ekstra lag 95mm mineraluld.

 

Ude ved udhænget skal der være et vindbræt af en slags: Se her;
http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/gitterspaer?page=2122


Hvorvidt aludampspærrer har bedre varmeisolerende egenskaber end ditto plast har være diskuteret i årtier. I praksis er det uden betydning.
På samme måde som et lag 0,20 mm mineraluld nok ikke bidrager væsentligt - nogen steder.
Og det isolerer endda 20 gange bedre end plast/aluminium. Tror jeg.

Jamen det er da mig der er et fjols... Jeg mente vindbræt, da jeg skrev vindspærre... Jeg var bare i tvivl om hvor præcis den skulle sættes op... Og tak for linket - det fik lige de sidste brikker til at falde på plads (tror jeg da)...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis