Indkørsel med timer på lys.

Hej,

Jeg skal have lagt ny indkørsel her i foråret, så vil jeg gerne have lamper langs indkørslen, og ved postkassen.
Men er der et system der selv tænder og slukker, lige som dem man kan få til at sætte i stikkontakten til jule lys?
Jeg har søgt lidt på nettet omkring det, men ved ikke hvad sådan en hedder.
Det må gerne være lidt smart, så den måske selv kan finde ud af at den skal tænde tidligere om vinteren og sådan, men jeg synes heller ikke jeg vil give en formuge.

Mvh
Martin
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan gøres endnu enklere Martin, du kan få en såkaldt skumrings relæ der tænder når det begynder at blive mørkt og slukker igen når lyset kommer igen. Faktisk findes der sparepærer med sådan et skumrings anlæg indbygget i soklen, så det kun er at montere lamperne.
Selv syntes jeg dog at det bedste er med bevægelses sensorer, så der kun er lys når der er behov for det.
Det var også en ide.
Men jeg synes ikke jeg vil have lyset til at stå og brænde hele natten.
Hvis der ikke er et system der tænder lyset f.eks klokken 19 og slukker klokken 23, så få jeg også sat en bevægelses sensor op.

Mvh
Martin
Jamen det findes da, hvordan tror du alle butikkernes vinduer i byen slukker selv efter kl. 24 eks. vis.
En mulighed kunne være http://www.servodan.dk/produkt/18-193, som er et skumringsrelæ med indbygget ur. Tænder når det blive mørkt, og kan så indstilles til at være slukket om natten. Men billigt er det ikke.

En billigere mulighed: http://www.davidsenshop.dk/pi/JO_EL_SKUMRINGSREL%C3%86_5A_230V_M_TIMER_5_300_LUX_GL%C3%98DEP__3627_2359.aspx
Men lidt uklart præcis hvad timeren kan.

Et simpelt tænd/sluk dagsur kombineret med et alm. skumringsrelæ kunne også bruges.

Hvis du påtænker energisparepærer i dine lamper, så vær opmærksom på, at ikke alle relæer kan tåle at tænde dem.
Jeg valgte den lidt mere flex løsning mener jeg  selv.. Jeg valgte at kigge på hvor mange min nuværende lampe med bevægelses sensor på en aften pga katte og blade og lign, var det ikke så lidt. Det kan en sparepære ikke li, så går det billige lidt af dem (lidt sagde jeg ;-))

Jeg satte derfor skumringsrelæ med timer på ( http://www.elvvs.dk/category.1862.article.34700)  linket driller, produktet er en ESYLUX SKUMRINGSRELÆ M/UR, CDS A/T

Førte så en 5x1.5 hele vejen ud til så jeg har plads til 2 tændledninger og en fase. Den ene tændledning styrer så lamperne i gården og den anden er disponibel. Fasen kører ud sammen med tændledningen til 3 udvendige korrospondancekontakter der sidder i foran en stikkontakt. Det giver mig muligheden for at vælge om der skal være konstant strøm i stikket, til f.eks støvsuger osv, eller om det skal være skumring/timer der skal tænde en lyskæde sammen med lamperne.

Gav det mening?

Jeg har derudover lavet en tvangsstyrring med LK wireless moduler så jeg kan tænde efter timer/skumring har slået fra, tvangstænde så der er lys fra skumring tænder til jeg slukker, tænde og slukke fra bilen når jeg kommer sent hjem, kører tidligt.



Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Annonce
Hej,

Det er super, så ved jeg hvad jeg skal kigge efter.
Det var slet ikke så slemt som jeg havde troet, jeg havde regnet med der skulle rende elektrikkere rundt her en hel uge for at sætte et smart system op.
M. Anderse - Jeg har ingen ide om hvordan det du beskriver hænger sammen. Jeg er ikke elektrikker eller noget. Jeg ved ikke engang hvad en 5X1.5 er.

Mvh
Martin
5 x 1,5 er en betegnelse for et kabel med 5 stk. 1,5 m2 ledninger, det er kobbertråd der er bøjelig.  
hey harboe.. du er velkommen til at sende PB med din mail eller spørgsmål hvis jeg skal uddybe det..? Det er ikke så svært men det gør ikke noget man har bare lidt indsigt i elverdenen..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Hvis jeg læser rigtigt, vil du gerne ha’ lys i din indkørsel ved mørkets frembrud. Ville det ikke være smartere med et lys, som reagerer på bevægelse. Nu er det ikke lige hos mig selv, men måske kan andre hjælpe dig, hvis jeg forklarer mig lidt. Jeg går hver morgen en tidlig tur med vores store hund, og når jeg går forbi et bestemt hus i gaden tændes lyset udenfor. Det er da super genialt og bruger sikkert mindre el. end et lys, som tændes så snart, det bliver mørkt.

Well det er jo bare en Bevægelses sensor, men hvor meget glæde tror du folk har af du tænder deres lys tidlig morgen...? Hvis du nu gik kl 0300 om natten og det også tænder er det jo ret ufedt... Vi fravalgte Bevægelses sensoren fordi katte og andre ting tænder lyset konstant hvis ikke man har tidsstyring på alligevel. Desuden har sparepærer ikke godt af at tænde/slukke konstant..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis