Kan det passe med VVS priserne nu om dage!

Hej forum!
Jeg har ringet rundt til at par VVS firmarer og forhørt mig om hvad det ca. koster at få skåret to radiatorer rør Ø10mm i en 3. sals lejlighed og blænde dem.  Det billigste tilbud jeg har fået er 2 timer plus servicevorgn, materialler og hvad der nu kommer oveni af tillæg.  Det har jeg regnet ud til  ca. 1½ dags løn efter skat. Det skal så lige siges at jeg er Ingeniør med en del års ancinitet.
Jeg ved godt at et VVS firma har mange omkostninger, bil, husleje, løn administration mv. men det har de altså også i andre lande vi plejer at sammenligne os med og der skal man ikke bruge 1½ dags ingeniør løn for noget VVS arbejde men selv kan lave på en time.
Jeg har aldrig haft brug for en VVS'er, da jeg laver det selv og vil derfor spørge om det virkelig kan passe at det koster så meget at lave så lidt? 
I så fald vil jeg skynde mig at sige mit job op og tage en uddannelse som VVS'er.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder godt nok groft for at blænde 2 rør af med en prop!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja det er tilfældet, du får nok ikke en vvs. til at lave noget på under to timer + kørsel faretillæg o.s.v.
Faktisk vil det være billigere at købe et sæt skæreværktøj hos Onkel Harald og  lave det selv.
Men vil du igang med en ny udandelse som virkelig kaster penge af sig uden du behøver ret meget andet end at sidde på din der til indrettede, så bliv Advokat
Jeg kan godt lave det selv, problemet er bare at det er fjernvarmerør og det er meningen at de skal skjules efterfølgende. Jeg vil bare ikek selv gøre det pga. evt. forsikringssag.

Jeg ved godt at advokater er pervers dyre, men de er jo også fra en anden planet og det er efterhånden ret dyrt at flyve til jorden med de nuværende brændstofpriser.
Skrevet af Mambona på 18 feb 2011 11:51
Jeg kan godt lave det selv, problemet er bare at det er fjernvarmerør og det er meningen at de skal skjules efterfølgende.
Mon ikke du her fortæller lidt om hvorfor det koster....

Det er godtnok ikke den vildeste opgave, men når du ser på opgaven så er der jo opstartsomkostninger uanset opgaves størrelse!
Der skal en bil til og en masse værktøj. Så er der køretiden til alm timeløn samt kontor personalet der kal skrive regninger osv. Selve tilbuddet er der jo også brugt tid på at lave, og det er ikke alle tilbud der vines.. så der skal jo lægges tilside til den slags også.

Men det er nok ikke kun i din lejlighed der er arbejde.. der skal nok ske noget i kælderen... Fjernvarmevandet skal afbrydes og anlæget skal tømmes ( ihvertfald ned under dit anlæg) og så skal dine radiatorer afmonteres og proppes. Den del er egentlig ret simpel.
Så skal der åbnes for fjernevarmen igen og måske skal der udluftes rundt omkring da der jo nu er luft i anlæget! Mon du og naboerne vil acceptere at der ikke er varme på systemet efterfølgende......
Så skal de gamle radiatorer slæbes ned og siden på losseplads eller skrothandel. den tid det tager er der vel primcipielt også kun dig til at betale.... Og igen tager det ca samme tid med et helt læs som et par enkelte genstande!

Så når du regner efter kan du sikkert ikke klare det hele selv på en time som du ellers hævder....

Jeg kender ikke din løn... men lad os gætte på 2500 / dag (ca 50.000 / md, før skat) netto giver det vel omkring 1500 kr.
1½ dags arbejde bringer dette (netto) på kontoen: 1500*1,5 = 2250 Kr
Set fra VVs'eren giver det kun 1800 kr på kontoen når momsen er trukket.....
Og to mand x 2 timer giver det 450,- kr / time incl vogn, værktøj smådele, feriepenge, forsikringer, husleje, deponiafgifter osv....

Hvad tror du din "mester" fakturere for dig / time??

Men jo det koster da....

MVH Njord :-)

MVH Njord
En noget besynderlig sammenligning der, Mambona.

Hvor mange døgn skal du arbejde for at betale en flaske rødvin. Hvor lang tid for at have bilen til service. Hvorlang tid for en uges vinterferie i Østrig.

VVS-arbejde foregår i et frit marked med fri prissætning. På samme måde som lønninger til " Ingeniør med en del års ancinitet" aftales frit.

Vær du hellere glad for at du kan nøjes med at arbejde 1½ døgn for at betale regningen. Mange af de mennesker du møder i dagens løb skal formodentlig arbejde mindst den dobbelte tid.

Skal vi måske oose lige bemærke at du nok har skrevet dit spørgsmål i arbejdstiden!!!
Annonce
Syntes helt ærligt at 2 timer plus det løse lyder meget fair...Som Njord skriver, så er det jo ikke bare at flæske dem med en sav og så proppe dem af...der skal tappes vand af anlægget, fyldes op igen, luftes ud osv...Ting tager tid, og det koster.....

Og helt ærligt, tror ikke på det kan laves på en time....og Mambona , så tror jeg helt ærligt at du tjener mere end en vvsér gør og det bringer så det næste op, hvad tror du ikke dit firma tager i timen for en ing.? nok temlig meget mere end en vvsér koster i timen......
Jeg troede slet ikke at så lille en opgave var noget man ringede rundt og fik tilbud på?.... er det meget normalt?

Men vær du glad for du fik en fast tilbudspris på det, så slipper du for at være irreteret over at gas og vandmesteren bliver nødt til at tage telefon og regne priser mens du betaler ham dyr timeløn.

Jeg tror nu også vvs'ere er i den billige ende, hvad timepris angår.
Vi havde fornylig, i vores firma, bistand af en statsautoriseret revisor, her var timeprisen 3000 kr + moms.

mvh jens
Skrevet af Mambona på 18 feb 2011 10:12
Hej forum!
Jeg har ringet rundt til at par VVS firmarer og forhørt mig om hvad det ca. koster at få skåret to radiatorer rør Ø10mm i en 3. sals lejlighed og blænde dem.  Det billigste tilbud jeg har fået er 2 timer plus servicevorgn, materialler og hvad der nu kommer oveni af tillæg. 

Det lyder billigt, og jeg ville da taget tilbuddet.

Skrevet af Mambona på 18 feb 2011 10:12
Det skal så lige siges at jeg er Ingeniør med en del års ancinitet.
I så fald vil jeg skynde mig at sige mit job op og tage en uddannelse som VVS'er.
Hvis du er ansat som Ingeniør skal smede faktisk arbejde væsentligt mere, for at betale 2 af dine arbejdstimer.

Så tror du skal sætte dig ind i hvad de koster dine kunder i timen, inden du tager endnu en uddannelse, selvom de måske kunne være godt for dig...

Jeg synes da du skal skynde dig at lave det på en time.
Ja, jeg er faktisk ret sikker på, når du sådan lige selv kan lave det på en time, ikke behøves en uddannelse. Der er sikkert en der godt kan bruge sådan en hurtig fyr som dig i sit vvs firma. Om ikke andet, så en klamp vvser.
Dog, skal du nok ikke regne med der er gratis frugtordning o.lign inkludereti din løn i sådan et vvs firma. Og du kan også godt risikere at blive beskidt. Ja, måske endda få lidt rigtig lort på fingrene

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis