Gamle roser med kun en gren

Vi har nogle gamle roser i haven med kun en enkelt gren. Nede ved jorden er der en knold med flere gamle visnede grene på. 

Det er formentlig flere (mange) år siden, de er blevet beskåret, eller plejer på nogen måde, og er nu ca. 1 meter høje. 

Er der noget jeg kan gøre for at de bliver til pæne roser igen, og i så fald, hvordan griber jeg det an? 


Kan jeg evt. grave dem op og sætte dem lidt dybere, så alle de gamle knolde og grene bliver dækket, grave jorden godt igennem, gode og så håbe på de kommer med flere grene? 
Og så går jeg også ud fra at de skal skæres ned til sådan en 20 cm over jorden. Hvornår gør jeg bedst det? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gør intet nu. Vent til der ikke er chance for frostperioder. Det vil sige omkring april.

For at sikre at rosen kommer i god vækst bør du grave den op ( i april). Enten omplantes rosen til et sted, hvor det ikke har groet roser de seneste mange år, eller også jordforbedrer du det nuværende plantested med en god pose rosenjord.

Når rosen genplantes er det en god ide, at få den rodknold du omtaler ned under overfladen. Når rosen er plantet igen bør du klippe den tilbage, så der kun er en 10-20 cm stængel over jorden. 

Det bør alt sammen være med til at sikre en god vækst og mere busket rose med mange sidegrene på stænglen, der stikker op ad jorden. 

Du skal naturligvis være opmærksom på, at den nyplantede rose har tilstrækkelig med vand, uden den dog skal overvandes.
Gamle roser = en kilometerlang rod - nå, overdrivelse o.s.v du ved...

Jeg ville ikke forsøge, at flytte så gamle roser, men hvad er det for roser???
Har du ikke et navn, så en beskrivelse af dem.
Store - fyldte - remoterende - duftende o.s.v.

Er det nogle som betyder meget for dig???

Sniffer  
Det er nogle der stod i haven da vi overtog huset, og der er formentlig ikke gjort noget ved dem de sidste ca. 10 år.

Ingen idé om hvad det er, formentlig nogle gamle sorter.

De betyder ikke noget specielt for mig, bortset at fra at jeg gerne ville genbruge dem, fremfor at skulle ud og købe noget.
Vidste I, at Søren Ryge har et kæmpe rosenbed og at han klipper roserne ned hvert år med en rotorklipper.

Sjovt nok får han det fineste rosenbed, hvert år

(Om han stadig har bedet ved jeg ikke, men har set ham gøre det tidligere).

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis