Lodret understøtning af rem

Jeg har et vinduesparti på siden af huset som jeg gerne vil udskifte. Det er 3500mm bredt og har i midten en 4"x4" lodret stolpe som understøtning af remmen. Remmen bærer spærrene. Stolpen står på murstensmur under vinduet.

Jeg vil nu udskifte vinduespartiet til tre lige store enkeltvinduer og bliver derfor nødt til at lave to understøtninger i stedet for den ene eksisterende i midten.

Jeg vil gerne nøjes med 2"x4" understøtninger for ikke at få for brede stykker mellem vinduerne. Vil de to smallere understøtninger give samme styrke som den gamle brede i midten?

Den sunde fornuft siger ja, men statikken ligger mange år tilbage og er blevet ret rusten af ikke at blive brugt
Der ligger fire spær indenfor vinduesspændet men den oplysning har vidst ikke nogen betydning?

Billede: http://i55.tinypic.com/soq2a0.jpg
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare du så ikke få to flitsbuer i stedet for, der er jo ligesom en grund til at bruge 4 x 4 !
Nej-nej.
Der skal noget i retning af 2 stk 75x100mm tømmer til.
For at tilsvarende bæreevne kan opnås.
Det forudsættes at der anvendes samme trækvalitet og søjlelængde.
Kan man få en eller anden stålbjælke på f.eks. 50x50 med samme bæreevne i længderetningen som sådan en 75x100 konstruktionstræ? Så kan jeg slå to fluer med et smæk og få både en smallere stolpe og 50mm isolering bagved!
Ja.
Helt klart.
Men ikke et 50x50 mm Kvadratisk rør.
Men noget i retning af et rektangulrt rør, (RHS), 80x40x2,9 mm, Der skal påsvejses lapper i begge ender og røret bør overfladebnehandles.
Annonce
Hvis jeg vælger en løsning med træ-søjler, må jeg skrue vinduerne fast og tæt til søjlerne, eller skal der være luft imellem søjler og vinduer ?
Det der stykke jern vil jo være tæt på den bedste kuldebro næst efter fri gennemgang som du kan sætte op - jeg ville ikke gå ned ad den vej!

Jeg synes den er lidt tricky - presset fra taget er nedad - dvs at sålænge vi forudsætter at de ikke knuses nedad så er søjlernes styrke betinget af at kunne forhindre udbøjning til siderne - hvilket betyder at tykkelsen af træet er den vigtigste faktor for at kunne modvirke dette. Herudover er der noget med at tage højde for ekstra last ifm sne og storm.

Du vil gerne halvere tykkelsen men til gengæld sætte 2 understøtninger - det kan kun en statiker svare på.


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har fået støvet støvet statikken lidt af og regnet mig frem til at hver af de to nye søjler skal bære ca. 75% af hvad den gamle i midten bærer i dag. Jeg har også fundet ud af at en 75x100 søjle kan bære mindre end 75% af en 100x100 søjle, så jeg har besluttet mig fo 2 stk. 100x100 søjler i T1 konstruktionstræ, så er jeg i hvert fald på den sikre side. (Jeg tager som forudsætning at den eksisterende er korrekt dimensioneret)

Jeg er dog i tvivl om jeg må skrue vinduerne ind til søjlen eller om der skal være luft imellem.
Sig mig engang wondertaker.
Hvis du selv har begreb om statik hvorfor stiller du tåbelige spørgsmål om træpinde og stålprofiler og bæreevnevurderinger.
Hvis du mener at dine egner løsninger er de bedste så brug dem dog.
Er det fordi du hører til dem der helst vil have løsningerne serveret på et sølvfad. Eller er det bare dovenskab i al almindelighed.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis