oplysninger bovspyd

hej jeg søger oplysning om hvordan mand monteret et løs bovspyd i ganledage jeg ved at der var en ring i steven men hvordan var de montere bag ved jeg ikke
det er en bæltbåd på 30f osså kalet en spidsgat i foreste lukaf er der en rud udskæring midt på forpladen som mand ikke kan se udefra jeg tror at en er blevet dækket af da de hade beklæet kahytten ude vendig i 1970
mon det er der den skal sættes ind eller hvad
jeg har mælet 3 gange til t.s træskibs samenslutning men har ikke hørt fra den 1 gang var 5 månder siden jeg håber at der er nogle her der kan give mig et godt råd til hvordan jeg skal gøre det
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På Lynæssen gik bovsprydet tilpullerten, der var en gaffel i enden, som passede på den.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Prøv at kigge i Christian Nielsen's bog: Danske Bådtyper (biblioteket). Jeg mener at kunne huske detaljer fra f. eks. drivkvaserne.
Noget med 2 bjælkestykker på langs af skibet og en solid bjælke på tværs, hvortil klyverbommen blev boltet.
Husk at afstive med kæde (waterstag) mellem stævntømmer og bomnokken, hvis klyverbommen er lang.
Hilsen baadsen.
Der er mange måder på dit problem. Nogle både har to pullerter, hvor over der ligger en tværbjælke. Andre har en tap i enden at klyverbommen, som passer ind i et hul på forkanten af pullerten. Nogle bruger også at lægge en surring, som går bag om klyverbommen og så på pullerten. Du kan bruge din udhaler til vaterstag, hvis du sætter en klampe på stævnen i vandlinien, det bruger vi på den lynesbåd jeg sejler med.
Hilsen Per

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

hej tak for bildet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis