Montering af ny jernkøl med Vinylester

Jeg er igang med færdigørelsen af mit drømmeprojekt en 30 fods sejlbåd i glasfiber.
En 1,5 tons jernkøl skal sammenføjes med glasfiber kølsvinet med 12 stk. 20 mm bolte.
Jeg har opsnuset at nogle bruger Vinyelester som tætningsmateriale samt at bespændingen skal forgå af 2 omgange. 

Dette er jo ikke en opgave der kan laves om, det skal fungere i første hug.
Er der nogle der kan hjælpe mig med mere information. Båden står i Lynæs
På forhånd tak. 

Selvbygger af båd og bolig

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Da jeg skulle montere blykølen på min 33' sejlbåd benyttede jeg en polyester baseret klæbemasse, altså polyester tilsat fyldstof og små glastråde.

Jeg tror at det kaldes monofiber (men der er også et firma som hedder sådan).

Som du sikkert ved, så skal man være meget opmærksom på korrekt dosering af hærder og at temperaturen er tilstrækkelig høj, men ikke for høj da hærdningen så galoperer afsted. Men, selv ved temperatur omkring de 18-20 grader har man alligevel begrænset tid - måske max en halv time - så skal den bare sidde der.

Så alt skal være velforberedt og prøvemonteret - og pas meget på ikke at rive gevindet på boltene ved prøvemontagen - smør dem.

En anden mulighed er at benytte en epoxy baseret klæbemasse, den vil være langt mere tilgivelig overfor temperatur og alt andet lige have en længere åbningstid, og du vil være mindre presset på tiden.
Jeg var med til at montere en køl på en MolichX sidste sommer med en sådan epoxy klæbemasse.
Det var vist et produkt fra SP-Systems. HF-marine i Svendbord har sikkert også noget der du'r.

Selve boltene blev smurt med et tykt lag 3M 5200 polyurethan fugemasse lige inden skroget blev sænket ned over kølen.

Sørg for at dine bolthuller i skroget er lidt i overstørrelse - måske 2-3mm. større i diameteren.

God fornøjelse
Henrik.A

Tak Henrik A for et kvalificeret svar som kan få mig til at skifte fra polyester til epoxy.
Hilsen Per Dybro

Selvbygger af båd og bolig

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også