Co2 flaske

Hej alle

Jeg skal have en  størrer co2 flaske til mit svejseanlæg, men er lidt i tvivl om alle de ting man skal passe på når man køber brugt. Så jeg håber nogle vil hjælpe mig med at få afklaret lidt.

1: Hvordan ved man om flasken er "brugbar" - jeg mener godkendt til genopfyldning.
2: Hvordan kan jeg sikre mig det ikke er en lejet flaske
3: Hvordan ved jeg om flasken er stjålet?
4: Ved køb af helt ny skal man så være opmærksom på noget hvis man køber i fx. tyskland

På forhånd tak...:-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tyske flasker, kan ikke genfyldes her i DK.

Flasker der kan ombyttes er typisk 6 eller 10 kg allu flasker
At få fyldt en, 10 kg flasken er næsten samme pris som 6 kg.

Vælg et fabrikat der kan ombyttes i nærheden hvor du bor, yara, aga, norsk hydro, eller hvad de nu hedder.
(nye flasker er uden indhold, såvidt jeg husker)

www.rtf.dk/basket.php?action=dosear...erms=tekst

www.rtf.dk/basket.php?action=dosear...erms=tekst

Her sælger de Tyske flasker, med indhold, men de kan ikke genfylde, så må du til tyskland.
www.svejseværk.dk/shop/gas-8c1.html

mvh jens
Jeg kan desværre ikke afklare dine spørgsmåk helt, men har arbejdet hos Air Liquide (det tidligere Hede Nielsen), dog hovedsagligt med medicinske gasser, men der kom også industrigasflasker forbi tid til anden. Gennem tiden fik jeg dog et og andet at vide om disse. Men til jer andre: overfald mig nu ikke, hvis jeg får blandet tingene lidt sammen, der er nemlig meget skrapere krav til flasker til medicinsk brug.

1) Trykflasker skal trykprøves mindst hvert tiende år. Måned og år bliver hugget ind i "skuldrene" på flasken. Hvis flasken er gammel står der givetvis flere ældre årstal. Der skal endvidere stå producent-nummer og serienummer. Endelig kan der stå et serienummer der relaterer til ejeren (ved leje-flasker), som regel også ejerens navn: AGA, Hede Nielsen osv.
2) Med hensyn til eje/leje så var Air Liquide ved at "afskaffe" eje-flasker på det medicinske område (pga problemer med godkendelser). Hvorvidt det gælder industri-flasker ved jeg ikke.
3) Hvis du har en flaske i hænde, kan du jo prøve at ringe til det firma der står på flasken og opgive numrene. Ved at Air Liquide fik stjålet en hel del kulsyre-flasker på en tidspunkt.
4) Tjah, det har je_ns så svaret på.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Skrevet af Kermit_369 på 16 feb 2011 23:31

3) Hvis du har en flaske i hænde, kan du jo prøve at ringe til det firma der står på flasken og opgive numrene. Ved at Air Liquide fik stjålet en hel del kulsyre-flasker på en tidspunkt. 


Jeg har ikke en flaske i hænde men har øje med en brugt til en rimelig pris - derfor vil jeg lige prøve at skrive til sælger og så er det jo rart at vide hvilke oplysninger man skal bruge...
De små 6 og 10 kg flasker, ligesom jeg linker til, der køber man brugsretten.
Man skal aldrig betale for en trykprøvning, men prisen for at få opfyldt, er jo så høj, at man sansynligvis betaler af den vej.

Men pas på de gamle ejerflasker, de skal trykprøves, dessuden skal de sendes ind og fyldes, således du får din ejen flaske retur.

En flaske med brugsret, som man bare får ombytten, til en fyldt, ser typisk sådan her ud, med den kararistiske top. (har den skruelåg, så er det ikke en ombytningsflaske)



mvh jens

De små 6 og 10 kg flasker, ligesom jeg linker til, der køber man brugsretten.
Man skal aldrig betale for en trykprøvning, men prisen for at få opfyldt, er jo så høj, at man sansynligvis betaler af den vej.

mvh jens


Mht brugsretten mener du at man lejer den ikke...?

Annonce
Nej man "køber brugsretten" så får man udleveret en flaske, som man så senere, når den er tom, kan få ombyttet, til en anden fyldt flaske (mod betaling).

Jeg ville også kalde det at købe, måske kalder de det for brugsret, for ikke at forveksle dem med ejendomsflasker. (her ejer du din egen flaske, som sendes ind og fyldes, hvorefter du får selvsamme flaske retur, og skal selv betale for evt trykprøvning, og nye ventiler. Kasseres flasken, er den bare kaput, så skal man ud at købe en ny.)

mvh jens
Skrevet af je__ns på 17 feb 2011 17:18
Nej man "køber brugsretten" så får man udleveret en flaske, som man så senere, når den er tom, kan få ombyttet, til en anden fyldt flaske (mod betaling).

Jeg ville også kalde det at købe, måske kalder de det for brugsret, for ikke at forveksle dem med ejendomsflasker. (her ejer du din egen flaske, som sendes ind og fyldes, hvorefter du får selvsamme flaske retur, og skal selv betale for evt trykprøvning, og nye ventiler. Kasseres flasken, er den bare kaput, så skal man ud at købe en ny.)

mvh jens


Og hvordan ser man forskel på de to ved køb brugt?
de fleste ekspedienter kikker ikke på den flaske du kommer med de smider den bare ind i buret.derefter er det bare med at bytte den samme sted 
Hej,

Jeg fik en svejser foræret - incl en tom flaske fra onkel harald, med masser af ir og en hane der ikke kunne rokkes.... Men jeg læste på deres hjemmeide at den kunne byttes ved Yara..

Så jeg ringede til Herning industrigasser, og ganske rigtigt, den kunne jeg komme og bytte.. Mener jeg gav under 200,. for at få den byttet - så nu har jeg en fin ny Yara flaske i værkstedet..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis