Hjælp til skæv dør.

Hej.

Først skal det lige siges, at jeg ikke vil betegne mig selv som handyman...faktisk er jeg egentlig nok i den helt anden grøft. Så bær over med mig, hvis det er helt hen i vejret.

Jeg har et par Swedoor i min lejlighed, som ikke kan lukke ordenligt. Når jeg lukker dem, så støder de på i den øverste del af karmen. Det er som om døren hælder en lille smule på skrå...altså nedad.

Jeg går ud fra, at det er selve dørene den er gal med, og ikke karmene, siden at det er samme problem med begge døre.

Er der nogle, som har en ide til hvordan jeg kan fikse dette?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dørpladen hænger nok.

En indv. dør består bla. af en overkarm og 2 sidekarme. Hvoraf den ene er hængselssiden og den anden anslagssiden.
Hvis dørpladen skraber på øverst på karmen i anslagssiden, så hænger den. Kaldes det.
Og det kan være fordi hængslerne er slidte eller der er nogle løse skruer eller fordi samme hængsler er for svage.
Find ud af det først. :o)
Nu har jeg lige prøvet at tage hængslerne af, og de sidder løse, så man kan rokke dem lidt op og ned. Kan det være problemet?

Jeg ved at de hænglser har siddet på karmene før jeg flyttede ind, så de er i hvert fald over 6 år gamle.

Måske er det på tide, at bytte dem ud med nogle nye.
Det er ikke hængslerne der fejler noget, (formodentlig).

Hængslerne er fastgjort til dørplade og karm med træskruer.
Måske er hullerne i træet blevet lidt for store.
Du kan trykke en tændstik eller tandstikker eller lign, i hullet, evt. med lidt lim.
Tændstikken knækker du i toppen af hullet.
Så er det bare at skrue skruerne i de samme huller igen.

Jeg byttede hængslerne ud på den ene, med nogle jeg havde liggende. Det hjalp ikke.

Jeg vil prøve hpox foreslag, men jeg synes nu ellers at hængslerne sidder rimelig godt fast.

@Troels Rise
Hængslerne er skruet i med alle tre skruer. Men det kunne være jeg skulle prøve at vride dem.
Annonce
Men hvis du har byttet til et nyt hænsel og alle hængslerne iøvrigt sidder godt fast.
Ja så skal der jo andre tiltag til. Måske.

Prøv lige at beskrive endnu engang hvor dørpladen støder på karmen.
For det kunne jo være dørkarmen i hængselsiden der har flyttet sig.
Når døren er lukket hvordan ser sprækkerne imellem dørplade og karm så ud.
(Havde de siddet rigtigt ville de være nogenlunde ens i begge sider)
Jeg har prøvet at illustrere det på denne patetiske paint tegning.

Den støder på på karmen i den øverste del over håndtaget. Jeg har prøvet at illustrere det med den røde streg.

http://img510.imageshack.us/i/83504037.jpg/

Det kan vel næppe være karmen, siden det er begge døre som gør vrøvl med præcis samme problem.
Jeg tænkte på...kan det måske have noget at gøre med de snap-in låsekasse som sidder på dørerne, og hængslerne? Eller burde de passe til hinanden uanset alder og model?
har det været sådan siden du flyttet ind, eller er der først kommet senere?

hvis det har været sådan fra starten, har du kigget om karmen er i vater og lod? jeg har lige sat 2 nye swedoor flexkarme i huset, og det var egentlig ganske simpelt, dog var der en del justering før de hang rigtigt. det kan være ham der har sat dem op.

Ud fra dit billede kan det dog også være det øverste hængsel/skruer som har givet sig. men hvis det sidder helt fast må det være en dårlig montering..
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis