Pillefyr

Hej

Hvis man nu skal ud og have et nyt pillefyr til nogle rimeligt billige penge er det så muligt at få noget ordentligt??? mener er feks en woody eller scotte et forholdsvis fornuftigt køb eller skal man op og give +30.000 kr for et fyr??

Mvh

 

Thomas

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kører med en scotte, den kører på 2. vinter nu ,
og der har ikke været nogen problemer (bortset fra betjeningsfejl)
så den kan jeg da kun anbefale

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

jeg har en woody brænder og kører på 5. år. Små problemer undervejs gør, at man har et lille lager af res.dele: f.eks. el-tænder, fotocelle og kondensator. Lad være med at købe for stort. Mit fyr på 15 kW kan trække en bolig på over 200 kvm med både varmt vand og varme

 

Woddy og scotte er udmærkede kedler til prisen, der findes selvfølgelig andre mærker som er mere effektive http://viewer.zmags.com/publication...84912e7/14, men du får dem ikke for 30 kilo.
 
Bemærk at investeringen på kort sigt er lav, men normalt dyrer på lang sigt.
chef: Hverken Scotte eller Woody er kedler, det er brændere. Du kan såmæn montere d em på din gamle kedel fra oliefyret.
Selvfølgelig kan du få dem under 30.000. Besparelsen i forhold til olie er stor, så den smule rep og vedligehold der kræves spares rigeligt hjem. Vi fyrer 140 kvm m/gulvvarme i det halve + varmt vand for mellem 8-9000 kr årligt. Så på med pilen Palle - og få dig et pillefyr

 

Uldal...... jeg har et fastbrændsels fyr hvor der sidder en pillebrænder på siden, dog er jeg ikke tilfreds med virkningsgraden på dette...... til dags dato har jeg brugt 7,5 tom piller på denne vinter og det er ikke fordi vi har det specielt varmt, vil faktisk sige vi nok køre med for koldt vand ind i huset, men skal det være varmere ville vi måske ende med at bruge 12-15 ton og det er sgu lidt i overkanten til 140 kvm så det jeg egentlig spørger på er en komplet opstilling med kedel og brænder, og har bare set at de 2 mærker kan fåes til en overkommelig pris

Mvh

 

Thomas

Annonce
der hvor mange begår en fejl er, at bruge en kedel der ikke er egnet. Hvis kedlen er for stor, "sjatfyrer" man og fyret æder piller der ikke bliver udnyttet. En anden ting er, hvis du ikke kan styre brænderen - altså hvis der bare pøses piller ned i en skål uden dosering efter forholdene, bruger man mange kilo til ingenting. Der findes typer, der ikke har pausefyring eller el-start. Her skal bålet holdes igang hele døgnet med overforbrug. Det er hurtigt sparet hjem med enten en styring eller en anden brænder. Sidste er pillekvaliteten. 1. Det er for mange ingen fordel at købe i løs vægt, idet ind- og dblæsning af piller fra/til bil, slår mange piller til smul. 2. Billige piller har tit en lav brændværdig - jeg har selv det første år, kæmpet med piller, der viste sig at indeholde både jord og rødder. Det laver koks og ødelægger idéen i at have et fastbrændseæsfyr, der mest passer sig selv. 3. Hold fyret rent! Det er vigtigt at rense fyret, INDEN det er fyldt med aske. Asken isolerer vandkamrene fra brændrummet, og blot få millimeter aske på siderne, f.eks., nedbringer udnyttelsesgraden med op til 5-7% Og det er meget! 4. Skorstenstræk: Er din skorsten i rigtig dimension? Har du fået målt trækket? Hvis skorstenen trækker for meget, er det kun pip-fuglene der får gavn af de sidste kilo. Her kan man med fordel montere en trækklap.

 

Kedlen er helt sikkert for stor, og brænderen er helt sikkert ikke optimal, så derfor skal der også ny til......... i bund og grund går det ud på at jeg gerne vil have et nyt pillefyr/kedle som kun bruges til dette og dernæst beholde mit fastbrændselsfyr....... derfor er jeg bare interesseret i at finde ud af om det er naivt at tro et fyr til 24.000 kr kan klare opgaven til min og ikke mindst kærestens tilfredsstillelse, dvs uden at fyre 7,5 tom piller af på 4 måneder men en gennemsnitstemperatur på 45 grader i radiatorene

Mvh

 

Thomas

Jeg fik nedsat mit pilleforbrug meget drastisk ved at sætte en røgvender ind i min Salamander.
Her for nylig brændte mit ophæng til røgvenderen over og straks kunne jeg se at røgtemperaturen gik voldsomt op og kedeltemperaturen faldt betydeligt. Så det virker.
Som Uldal også skriver, så er det utrolig vigtigt at rense/feje/børste/støvsuge sin kedel indvendigt. Har jeg været for doven i en periode, kan min røgtemperatur sagtens stige 100 grader, hvorefter gråspurvene lægger halstørklæderne og knopperne på træerne begynder at gøre klar til at springe ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har en lille scotte, som køre på 3 år, ud over en ny el tænder, har den bare kørt og kørt.

Som andre siger, køb den gerne for lille, så du køre med så meget belastning som muligt hele tiden. Min er en 24 kw, men jeg har droslet den ned til 12 kw. Hvilket er længe nok til mine 180 m2.

Mvh Thomas Hansen

Uldal: ok right de er begge træpillebrændere, men at montere dem på en oliekedel vil jeg alligevel fraråde. Oliekedlen er beregnet til strålevarme, hvoriomod træpiller udvikler varmen i røggassen. Det er derfor de fleste "stokeranlæg" har en forholdsvis stor hedeflade i rørbatteriet.

Jeg har set utallige eksempler på dette, med et træpilleforbrug som ligger højere end olieforbruget. Så hvis man ikke er lidt af en "fyrbøder" har man ikke skyggen af en chance for at få det til at køre ordentlig, ikke fordi jeg tvivler på forummets kompetancer.

Afhængigt af hvordan man tolker brændeovnsbekendtgørelsen, kan det også være på kant med denne...

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis