Færdigmad, færdigt arbejde.

Dovendyret har været i køkkenet i dag.
Ja, det startede med at jeg fandt et tilbud på okseklump, og så måtte det jo snuppes 12 kg af sådanne med hjem. Fat i skærebrædt og knive (samt min lidt mere udskæringskyndige frue). En times tid senere var der skåret op i alverdens udskæringer, det meste lagt i fryseposer og indfrysningslampen tændt.

Tilbage var kun nogle kg tern/småkød, som kom en tur på panden til bruning, skrælle løg, hente grøn peber, og lidt andre trivialiteter inden den store gryde kunne få fred i en god times tid på komfuret.

Nu står der 8 portioner a 1 kg færdiglavet ungarsk gullash til afkøling/frys på altanen (det er -5º, og fryseren er allerede på overarbejde). Af pladshensyn er der kun puttet halvdelen af den normale vandmængde i, så det skal lige tilsættes ca 3 dl, når det varmes op, og krydderierne skal måske lige justeres lidt. Ellers er der færdigmad til 8 gange. Nemmere kan det ikke være. Ikke noget af det fedtede stads man ellers kan komme til at putte i munden fra supermarkedet etc. Næh, det er i hjemmelavet kvalitet og færdigt arbejde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
også mangler der rum indelt porcelæns tallerkener alla plastikbakker
i sort eller hvid porcelæn.!

en stor fordel i travle dage og mange gæster.
Sådan!!
Og når man er igang, er der i grunden ikke stor forskel i arbejdet at lave mad til 1 dag eller 8 dage. Opvasken er stort set det samme.
En anden gang, skulle du overveje at bruge rødvin i stedet for vand, eller 50/50!!

Med venlig hilsen
ktm

Vi fryser også gerne overskydende mad ned.
Det er sjældent at der e rrester nok til at vi bege kan blive mætte, en gang til. Men nu går vi begge til sport og alt muligt. Så er det nemt at tage en pose op til en enkelt person.
Somme tider tager vi to poser/bøtter op og varmer dem. Så kan vi få hver sin ret. Det er også en god måde at spare på, hvis alternativet er at smide det ud, eller gå på Just-eat :-)

Min bettebror belv single, for et par år siden.
Så kom min søster forbi, for lige at hjlæpe med rengøring og indkøb osv.
Da hun åbner køleskabet, for at stille madvarer ind, ser hun til sin forbavselse, at der står 3 tallerkener med anrettet mad og vitavrap henover.

Min lillebror gav den forklaring. at nu skulle han bare hive det i microen, når han kom hjem fra arbejde og tog sig et bad. Så var der mad til ham når han var ren ;-)
Og der er jo aldrig kød til en enkelt portion i tilbudspakkerne...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

H2H:
Så gammel er jeg ikke endnu, at jeg har brug for tallerken med særskilte rum til tabletterne, maden og gebisset. Sidste, så SOSU'en kan børste tænderne mens brugeren slår mave og drikker sin øl færdig...

KTM:
Point taken, selvfølgelig skal der da noget rødvin i. Det kommer når væsken skal suppleres i forbindelse med opvarming. Det skal lige rettes i min opskrift til næste gang.
Ja, der er ikke meget ekstra arbejde i at lave en stor portion fremfor en lille. Og så kan man hygge sig med at kokkerere på en blæsende snevejrsdag. Nolge retter skal koge længe, osso buko f.eks, så de kommer ikke på hverdagens menu, når der er travlt med mindre man har forberedt det i forvejen. Det er en anden fordel ved at have i fryseren.

Næstformanden:
Sammenlignet med Just Eat og anden fast food er besparelsen til at få øje på. Både i tid og penge. Hvis jeg skal have noget udefra tager det opimod en time inden jeg er hjemme igen. På den tid kan jeg lave meget selv, ikke mindst, når der er noget klar i fryseren. Tre mennesker, der skal have fast food er næppe gjort gort for under 200 kr. Til den pris kan man jo lave et herremåltid selv. Når dertil bemærkes, at jeg ikke bryder mig meget om fast food -der er dog enkelte undtagelser- er valget jo ikke så svært.

Chr.

Chr. og andre: Og husk så lige at tø maden op i køleskabet i løbet af et døgn eller 2. Så kommer lidt af tabet ved indfrysningen retur
anvi

Annonce
Du skal nok være lidt forsigtig med at ilføje rødvin som supplerende væde ved opvarmningen. Det giver ikke altid det ønskede resultat er min erfaring. Det bliver bedre, hvis det indgår i den oprindelige tilberedning.
Indgår vinen i tilberedningen opstår der en smuk symbiose med kødet og syren i vinen, som man ikke sådan lige opnår på få minutter!
Bon appetit!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af anvi på 16 feb 2011 17:53
Chr. og andre: Og husk så lige at tø maden op i køleskabet i løbet af et døgn eller 2. Så kommer lidt af tabet ved indfrysningen retur
anvi

Det er standardprocedure at tø i køleskabet. På øverste hylde, hvor temperaturen er højest, så det går hurtigst, og så kulden kan falde ned i resten af køleskabet og dermed spare kompressorkøretid (strøm).

Chr.

Skrevet af ktm på 16 feb 2011 19:23
Du skal nok være lidt forsigtig med at ilføje rødvin som supplerende væde ved opvarmningen. Det giver ikke altid det ønskede resultat er min erfaring. Det bliver bedre, hvis det indgår i den oprindelige tilberedning.
Indgår vinen i tilberedningen opstår der en smuk symbiose med kødet og syren i vinen, som man ikke sådan lige opnår på få minutter!
Bon appetit!
Det var lige en vigtig detalje at få med.
Tak for tippet.

Chr.

Skrevet af Chr. på 16 feb 2011 04:07
Dovendyret har været i køkkenet i dag.
Ja, det startede med at jeg fandt et tilbud på okseklump, og så måtte det jo snuppes 12 kg af sådanne med hjem. Fat i skærebrædt og knive (samt min lidt mere udskæringskyndige frue). En times tid senere var der skåret op i alverdens udskæringer, det meste lagt i fryseposer og indfrysningslampen tændt.

Tilbage var kun nogle kg tern/småkød, som kom en tur på panden til bruning, skrælle løg, hente grøn peber, og lidt andre trivialiteter inden den store gryde kunne få fred i en god times tid på komfuret.

Nu står der 8 portioner a 1 kg færdiglavet ungarsk gullash til afkøling/frys på altanen (det er -5º, og fryseren er allerede på overarbejde). Af pladshensyn er der kun puttet halvdelen af den normale vandmængde i, så det skal lige tilsættes ca 3 dl, når det varmes op, og krydderierne skal måske lige justeres lidt. Ellers er der færdigmad til 8 gange. Nemmere kan det ikke være. Ikke noget af det fedtede stads man ellers kan komme til at putte i munden fra supermarkedet etc. Næh, det er i hjemmelavet kvalitet og færdigt arbejde.

Chr.

Dårlig post.
Nu er jeg sulten.
Jeg tror jeg vil prøve en omgang gullasch imorgen. det er nam nam.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis