Varmeslanger i jord.

Hej hjemmehåndværkere.
Jeg skal have lavet en carport med isoleret redskabsrum. I redskabsrummet, vil jeg have lagt fjernvarme i gulvet. Fra mit hus og til redskabsrum, er der 15 meter. Er det lovligt, at bruge PEX rør i rør, isolere dem med rørskåle, nedgravning til 90 cm dybde hvor jeg vil omslutte den med 100 mm. polystyrenplader ? Hvis det ikke er lovligt, vil det så være lovligt, hvis jeg trak dem indeni et kloakrør ?


Mvh.
Gunnar.

holmeren

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal overveje, om du vitterligt kan holde din isolering af rørene tør. Hvis der trænger vand ind i isoleringen, er isoleringsevnen nærmest lig med 0.
Jeg har været alle disse spekulationer igennem, før jeg bekvemmede mig til at købe Wavin fjernvarmerør/slanger med 2 isolerede pexrør inde i en svær plastkappe. Jeg har en slange på 14 meter over til mit værksted.

Jeg kan ikke forstå din bekymring om lovligheden i det? Men måske har jeg overset et eller andet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM.

Tak for dit hurtige svar. Ja, du har sikkert ret mht. at holde det tørt: men så er der jo den mulighed, at trække rørene i et kloakrør.
Mht. lovlighed, så er jeg i tvivl om der er love for isoleringsgrad, afstand fra A-B ocv.

Mvh.
Gunnar.

holmeren

Lovligt skal det nok være. Men det kan jo være atr fjernvarmeværket har nogle krav til en sådan ledning.
Og som ktm nævner så er fugt/kondens i isoleringen absolut uhensigtsmæssig. Osse fordi du ikke har nogen chance for at kontrolere rørene efterfølgende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis