Renovere 3 stuer

Hej.

Jeg står overfor at skulle "renovere" vores 3 stuer. på 16, 19 og 22m2. i alt. ca. 62m2.
 
Gulvene skal fjernes, det der liger under det skal hakkes/graves op.

Så skal der lægges:
Afretter grus
300mm flamingo http://www.lavpristrae.dk/thermisol-60x120-p-256.html
Dampspære http://www.lavpristrae.dk/byggefolie-020my-dampsp%C3%A6rre-2x50-meter-p-601.html
Dampspærretape http://www.lavpristrae.dk/dampsp%C3%A6rretape-50mm-meter-p-602.html Rionet http://www.lavpristrae.dk/rionet-250x150cm-maskstr-15x15cm-p-609.html 40/50mm
afstandsholder http://www.lavpristrae.dk/4050mm-afstandsholder-p-610.html 20mm pex til gulvvarme 120mtr http://www.lavpristrae.dk/20mm-gulvvarme-120mtr-p-2032.html

ifølge aalborgportland.dks beregner skal jeg ca. bruge 5m3 sten 3m2 sand og 71 sække Cement til 10cm beton
 
Spørgsmål
1. Er der fare for fundament og vægge ved udgravning/udhakning til gulvet?

2. Hvor meget Grus skal der bruges til afretning inden stysolit

3. Hvilken Kantisolering skal jeg bruge?

4. Skal rionet vøre 4 eller 6mm?

5. Hvad giver man "normalt" for Grus, sand og sten? pr. m3

6. Selv støbningen regner jeg med bliver en 3-4 mands opgave. Men hvad med udgravningen? Når jeg kigger under gulvet fra min krybekælder ser det ud til at der er noget sten støbning under gulvet der skal hakkes op. Det virker som en stor opgave.

7. Vi skal finde noget gulv og det skal henst ikke meget for 100 kr. pr. m2. Det skal være lyst, det må desuden også godt kunne lægges på eksisterende gulv da vi også skal have gulv til vores 1. sal. Uden at have været ude og se det endnu kunne det være sådan noget her: http://www.lavpristrae.dk/laminat-europ%C3%A6isk-l%C3%A6rk-p-2339.html laminat lægges som flydende gulv så vidt jeg ved, hvordan fungere det med at stille tunge ting på som fx. brændeovn (På en glas plade)?

EDIT: Glemte at skrive tykkelse på betonen
Hej. Jeg står overfor at skulle "renovere" vores... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen krybekælder under de 3 stuer så det er et lige lag ingen udflydning.

Jeg tror jeg graver ned og ser hvor meget plads jeg har inden jeg beslutter mig til om jeg vil bruge leca eller ikke. For hvis der ikke er plads til så meget flamingo så er der måske en ide at have noget leca neden under.
Er der nogen der har forslag til lyddæmpning under gulvet? Skal nemlig købe noget i dag til min 1. sal så den kan blive færdig.

Ellers tager jeg i bauhaus og køber nogen 5mm firkantet måtter.
Er du sikker på at der skal dampspærre over flamingoen?

Da jeg støbte nyt gulv fortalte flere mig at den skulle ligge oven på betonen og under trægulvet.
Og at det i stedet for skulle være en fugtspærre.

 
Maximus det ved jeg ikke. Det ved du måske?

Jeg er nu kommet så langt at jeg har fået fjernet det gamle gulv og gravet ud, Så nu skal jeg i gang med at få tilbud på materialer.

Jeg regner med denne opbygning nedefra: Afretter grus - Isolering 2x 150mm - Dampspærre - Afstand stykker til rionet - Rionet - 20mm PEX påmonteret på rionet - Beton - Damp/Fugt spærre - Lyddæmpning? - Laminat gulv.

Så er der lige nogen spørgsmål jeg stadigt er usikker på:

1. Kant isolering er det bare noget 10mm polyesteren?
2. Jeg har læst at betonen skal tørre i en måned før jeg kan ligge laminat gulvet på og at der skal damp/fugt spærre imellem. Hvad siger i til det?

Annonce
Altså i bunden kan man også benytte nødder eller sten, og ikke nødvendigvis "Grus" som vi kalder det, men grus er netop sten i Jylland, he he nu er forvirringen komplet ikke.

Jeg ville selv have smidt de ekstra penge for lecaén, da denne også er meget nemmere at arbejde med i forhold til både grus og sten, så er noget mere tungt at arbejde i.

Leca i løs vægt eller big bags, er noget billigere end dem du har fundet priser på i poser.

Koludabyg.

Tak for dit svar.

Ja kært barn har mange navne.

Hvad ville prisen ca. være for 7 m3 leca? Og hvor burde det købes? Vi bor jo temmelig tæt på hinanden så måske kender du et sted?

Desuden hvordan sørger man gå at lecaen er helt lige ud stadigt er sådan at man kan gå oven på det når man ligger isolering?

Har du også et svar på disse 2 spørgsmål?

10 maj 2011 11:30 Korrekt svar? Citat Svar Alert
Maximus det ved jeg ikke. Det ved du måske?

Jeg er nu kommet så langt at jeg har fået fjernet det gamle gulv og gravet ud, Så nu skal jeg i gang med at få tilbud på materialer.

Jeg regner med denne opbygning nedefra: Afretter grus - Isolering 2x 150mm - Dampspærre - Afstand stykker til rionet - Rionet - 20mm PEX påmonteret på rionet - Beton - Damp/Fugt spærre - Lyddæmpning? - Laminat gulv.

Så er der lige nogen spørgsmål jeg stadigt er usikker på:

1. Kant isolering er det bare noget 10mm polyesteren?
2. Jeg har læst at betonen skal tørre i en måned før jeg kan ligge laminat gulvet på og at der skal damp/fugt spærre imellem. Hvad siger i til det?
Skrevet af Freak1 på 11 maj 2011 08:18

Hvad ville prisen ca. være for 7 m3 leca? Og hvor burde det købes? Vi bor jo temmelig tæt på hinanden så måske kender du et sted?
Ja, undertegnet bor i Gørlev, og værkstedet ligger i Slagelse så kører forbi dig flere gange dagligt...

Mener det var XL byg jeg fik en pris af for et års tid siden, og her var det væsentligt billigere at købe i løs vægt eller m3 så at sige, frem for poser.

Men det kan leveres på mange måder, med pumpe / slange, løst aflæsset eller i bigbags.

Det nemmeste er jo klart at få det leveret hvor det skal bruges.

Kan evt. få en pris til dig på de 7m3, Optimera kan sikkert lave den bedste pris, skal så bare vide hvordan du vil have dem leveret... ?

Skrevet af Freak1 på 11 maj 2011 08:18

Desuden hvordan sørger man gå at lecaen er helt lige ud stadigt er sådan at man kan gå oven på det når man ligger isolering?

Ja, man kan sagtens gå rundt i det efterfølgende, du skubber bare lidt til pladerne når de lægges, så skal det nok samle lecaén igen.

Skrevet af Freak1 på 11 maj 2011 08:18

Jeg er nu kommet så langt at jeg har fået fjernet det gamle gulv og gravet ud, Så nu skal jeg i gang med at få tilbud på materialer.
Kan godt skaffe dig nogle af materialerne til en fornuftig pris, hvis ikke det lykkedes dig selv at få dem presset lidt...

Skrevet af Freak1 på 11 maj 2011 08:18

1. Kant isolering er det bare noget 10mm polyesteren?
2. Jeg har læst at betonen skal tørre i en måned før jeg kan ligge laminat gulvet på og at der skal damp/fugt spærre imellem. Hvad siger i til det?
Kant isoleringen ville jeg lave så tyk som muligt, 10mm er ikke meget.
Det er korrekt ja, og ja der skal lægges en fugtspærre mod gulvet, benyt et underlag med denne indbygget, det er meget nemmere og mere sikkert, da den selv klæber overlæggene.

Koludabyg

Du må meget gerne se om du kan få en god pris på leca. Og også gerne på resten for den sags skyld, du kan nok presse bedre end mig.

Det nemmeste ville være leveret igennem en dør eller et vindue direkte ind i stuerne. Vinduerne ligger 3 meter fra vejen og døren ligger lige ud til min indkørsel.

Hvor bred kant isolering vil du anbefale hvis 10mm er for lidt? 20, 30, 50?

Har du et link eller navn på et sådan underlag med indbygget fugtspærre?

Kunne feks. være en skumfolie som denne her med damspærre.

Bygma gulvunderlag med damspærre

Okay, ser lige om jeg kan fange Niels fra Optimera i morgen vedr. en pris på leca osv..
Hvis du har plads nok så 30-50mm kantisolering.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også