Hvor finder jeg finer

Jeg skal bruge noget finer til at bygge mig et møbel med. Jeg har forsøgt at søge på nettet, men jeg kan ikke finde et sted, hvor man kan købe finer.
Jeg kan ikke bruge x-finer.
Er der nogen, der kender en online shop, hvor man kan købe finer? Det ville være en stor hjælp.

Danske virksomheder fejler på nettet - få en flot og effektiv hjemmeside.
Hjemmesider til små og mellemstore virksomheder.

Jeg skal bruge noget finer til at bygge mig et... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Finer er typisk omkring 1mm tyk


Tjah, nu ved jeg ikke hvad som er typisk for dig Jacob!!

Det lyder lidt ala +/- en træskolængde, eller "en mdf plade på ca. 17mm ?????

Finer kan man typisk få fra 0,6 mm og opefter

MVH
Jeg forstår ikke, at tykkelsen er så vigtig, til at besvare det egentlige spærgsmål, som var, hvor jeg kan købe finer. Jeg formoder, at en trælast, der kan levere tykkelsen 0,6 mm også vil være i stand til at levere en tykkelse på 1 mm.
Nuvel, lad os sige omkring 0,8. Jeg ka nikke bruge x finer. Jeg vil gerne have store blade.
Kender nogen et sted i hovedstadsområdet eller på nette, hvor man kan købe dette?
Endnu en gang tak for svar.

Danske virksomheder fejler på nettet - få en flot og effektiv hjemmeside.
Hjemmesider til små og mellemstore virksomheder.

Hej.
Jeg kender ikke lige nogen steder i hovedstaden der handler med finer. Men jeg tror du skal sætte dig lidt ind i hvad du har brug fro af finer inden du tager på indkøb!
Det jeg har oplevet er at man opbygger en kerne, denne opbygges i 1,5mm finer (oftes birk) og på ydersiderne har en dækfiner, den kan være i mere ædle træsorter, eller Birk hvis det er det man går efter. dækfineren kan ofte være rigtig tynd hvis det er en ædeltræsort og kanterne er beskyttede på det færdige produkt. Ellers kan en tykkere dækfiner anbefales.
En tynd dækfiner er billig da den kan "syes" til større plader"

Dækfineren kan være skåret (dyrt og flot) eller skrællet som fineren til kernen oftest er.

Når du skal line så store arealer som du skriver om vil det kræve temmelig kraftigt tryk, og det fordelt over hele arealet.
Så du skal påregne at bygge en temmelig kraftig form, med både han og hun som du kan lægge i pres... en hydraulisk presse kan anbefales.
Husk også på at en alm hvid snedker lim ikke har specielt lang åbningstid.. så du skl kunne nå at lime finerene, lægge dit emne op og sætte det hele i spænd INDEN limen binder.... Ellers risikerer du nemt at trække dækfineren i stykker.....
Kraftig plast folie på dit forms han og hun side kan anbefales.

MVH Njord

MVH Njord
er ret sikker på du ikke kan få 60 x 100 ( 600 x1000) finerplader, længden er intet problem men bredden er, derfor fuger man finer sammen et stykke på 600x1000 ville nok blive 3 stykker af 200x 1000 som er fuget sammen.

ang at købe det. find din lokale professionelle Møbelsnedker, kan kan skære og fuge det for dig, samt sælge dig fineren

mvh jacob (møbelsnedker)
og ja! du skal bruge en varmehærdene lim eller en højfrekvens lim. og i dit tilfælde ville jeg bruge en d3 lim da du nok ikke lige har en højfrekvens limpresse til rådighed. og præcis som Njord siger skal du lave en presse skabelon først som dækker hele dit emne + 50mm overmål hele vejen rundt, og så stære det til efter limen er hærdet.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Multikunhstneren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis