Er mit varmeforbrug for højt?

Hej igen
Ja.. diskussionen fortsætter omkring aluthermo. Om det er godt nok eller ikke. Jeg var ikke imponeret af mine thermofotos, men på den anden side, der var frostvejr -5 grader ude, og +27c indendørs på førstesalen.
Mit hus er 100m2 i grundplan og der er 1.sal med skråvægge vel ca. 165 m2  hvis vi regner 35m2 fra under skråvæggene.

Jeg opvarmer hele huset med Brændeovn, en Knudsen Volcano 2 in 1.
Den skulle yde 10KW ved 2,7 kg tørt træ i timen.

Eks: Vi havde ikke været hjemme i 4 dage og det havde været -5c og blæst mens vi var væk. Vi kom hjem til et +6c varmt hus og det var -5c og kuling udenfor.
Vi tændte op i Knudsen og efter 24 timer, stadig med møgvejret udenfor, nåede indetemperaturen +24c.

Vi af i år brugt ca 18 skrm grandtræ indtil nu...

Jeg synes ummidelbart at det lyder som et for højt varmeforbrug, eller er det mig der er sippet?

Mvh. til jer
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sjant.
Næh det er ikke spor for højt, problemet ligger i at du bruger Grantræ, som jo høre til det dårligste træ til opvarmning. Det fænger hurtigt og brænder hurtigt ved høj temperatur, brugte du derimod bøg eller ask ville du halvere dit forbrug i mængde uden at miste varme af den grund.
Gran er det mest perfekte til en masseovn, hvor en høj temperatur er det bedste. Masseovnen fyre man jo kun op i en time så den er oppe på drift temperatur, når der så kun er gløder tilbage lukke alle spjældene. D.V.S både luft tilgang og Røgafgang lukkes hermetisk næsten. Men behold du hellere ham den gamle Knudsen og giv ham så noget ordentligt at "spise"

V.h.  Håndværkeren
Skrevet af sjanten på 15 feb 2011 18:38
Hej igen
Ja.. diskussionen fortsætter omkring aluthermo. Om det er godt nok eller ikke. Jeg var ikke imponeret af mine thermofotos, men på den anden side, der var frostvejr -5 grader ude, og +27c indendørs på førstesalen.
Mit hus er 100m2 i grundplan og der er 1.sal med skråvægge vel ca. 165 m2  hvis vi regner 35m2 fra under skråvæggene.

Jeg opvarmer hele huset med Brændeovn, en Knudsen Volcano 2 in 1.
Den skulle yde 10KW ved 2,7 kg tørt træ i timen.

Eks: Vi havde ikke været hjemme i 4 dage og det havde været -5c og blæst mens vi var væk. Vi kom hjem til et +6c varmt hus og det var -5c og kuling udenfor.
Vi tændte op i Knudsen og efter 24 timer, stadig med møgvejret udenfor, nåede indetemperaturen +24c.

Vi af i år brugt ca 18 skrm grandtræ indtil nu...

Jeg synes ummidelbart at det lyder som et for højt varmeforbrug, eller er det mig der er sippet?

Mvh. til jer


Jeg må give Håndværkeren ret da det efter min mening er brændet det er galt med... 
Prisen på træet kan varierer, men tror du vil få meget mere glæde ud af at bruge bedre træ som avnbøg / bøg / eg / ask / elm eller birk.... 

Kig evt. her : Link : http://www.skov-info.dk/haefte/18/kap07.htm

Det vil forklare lidt bedre... 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Tjaa.. det kan jeg godt se. Der hvor jeg bliver bekymret er på de kolde dage hvor jeg næsten er nød til at sidde vagt ved ovnen for at smide på så snart der er plads til mere brænde i den. tænker at mit energibehov stadig må være alt for højt. og jeg overvejer at flå alt min aluthermo med igen og udskifte den med konventionel isolering da jeg på mine thermofotos ude fra haven syntes at se at der er der hvor det er brugt at jeg spilder mest varme. P
På den anden side er det også i de rum hvor jeg holder den højeste temperatur.
Anyway.. så vil jeg på det kraftigste fraråde andre at eksperimenter med aluthermo da det har givet at for mange bekymringer og besvær i forhold til den helt vandvittige pris.

Måske en af de forhandlere der roser produktet til skyerne ville komme på banen og hjælpe med en fornuftig på problemet før jeg river hele lortet ned igen.

Iøvrigt tal for svar mht brænde, jeg har dog netop brugt gran for at kunne varme onen kraftigt nok op selvom jeg gerne ville kunne klare det med en rolig knitrende bøgeklods et par gande i timen.
MVH.
Med bøgebrænde er det altså ikke et par gange i timen men måske en gang hver anden time. Det kunne da også tænkes at ham Knudsen skulle på pension og erstattes af en Bekkasin. ( Nu får jeg nok en masse Brænde over nakken, men jeg syntes stadig det er den mest enkle og mest efektive ovn på markedet )
Din aluthermo kan du pille ned uden det giver højere energiforbrug....

http://ing.dk/artikel/116501-silvan-fupper-med-isolering

Det er iøvrigt et emne der har været oppe mange gange her på siden....
December har i 2010 været enormt energikrævende.....
Jeg husker også at jeg har fyret temmelig meget i forhold til normalt.. Mener at huske der blev skrevet det kostede 67% ekstra i forhold til et normalt år.... Mens Januar 2011 har været OK og den første del af Februar også har været OK...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis