Nyt lavenergihus

Vi skal i gang med at bygge et nyt lavenerighus og er stødt på følgende udfordringer. Huset bliver bygget med 500 mm isolering i gulv, 400 mm i klimaskærm og 500 mm på loft. Vinduer og døre er rationels patus+ med lavenergiruder. Solfangeranlæg til varme og brugsvand samt muligvis solceller eller vindmølle med produktion af ca. 4000 kWh/år.

  1. Skal der laves gulvvarme med slangerne 10 cm under trægulv (det tager lang tid at regulere temp. i rummet) eller anden varmeløsning, evt. hæve slangerne op i betonen så de kun ligger 2-4 cm under gulv.
  2. Hvilken anden varmekilde skal der vælges til vinterhalvåret? Jordvarme/anden varmepumpe/brændeovn koblet med solfanger/fastbrændselsfyr/naturgas/fjernvarme/eller bare bruge den smule el det kræver (og så måske få lavet så der produceres 5000 kWh/år).
Håber der er nogle der har nogle forslag til vores udfordringer. Er lidt selv tilhænger af brændeovnen, men det kræver jo at den bliver tømt for aske og at der bliver skovet brænde til den. Men den giver så også hygge. El løsningen vil jo være den nemmeste da det intet kræver af os selv, kun de penge det koster ekstra
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Hvis du vil have trægulve (næsten) direkte på beton bør der ligges slanger direkte under brædderne. Evt. i nogle sporplader af en slags.

2. Gulvvarme egner sig jo godt til jordvarmeanlæg og så er det vel nærmest en dimensioneringsspørgsmål om det skal være så stort at det kan klare spidsbelastningerne.
Eller du vælger en brændeovn med indbygget hygge. Brændeovn + stålskorsten kan vel indkøbes fra 15.000 kr og op efter.
Vi skal snart til at bygge et lavenergihus med 400 mm i fundament, vægge og loft. Min svigerfar som arbejder med ventilation har beregnet vores varmeforbrug til at være på 1000 l olie årligt (det er et ret stort hus). Derfor har han anbefalet os jordvarmeanlæg m. gulvvarme selvom det koster en del at få installeret. Hertil skal vi have solfangeranlæg. Varmen skal opsamles i en buffertank på omkring 1400 l som også opvarmer brugsvandet. Desuden skal vi have varmegenvindingsanlæg.

De første beregninger viste et olieforbrug på 500 l olie årligt og med dette forbrug mente han det bedst kunne svare sig med oliefyr. Det skal siges at fjernvarmen i området er helt grotesk dyr. Ellers ville vi have valgt fjernvarmen med dette olieforbrug.

Vi ønskede også at have en brændeovn for hyggens og økonomiens skyld. Dette er vi blevet kraftigt frarådet. Brændeovn passer dårligt sammen med gulvvarme og et højisoleret hus, da der vil nå at blive at for varmt i huset, inden gulvvarmen får reguleret temperaturen ned. Desuden skal man så sørge for at aftrækket til skorstenen kan lukkes af så ikke der kommer falsk luft ind igennem den lufttætte dampspærre.

Hvis du er interesseret kan jeg give dig flere oplysninger om det anlæg vi skal have installeret.

Hvor stort regner i med at huset bliver? Det årlige forbrug er ret vigtigt for hvilken varmekilde der er mest rentabel.
Men der har du en god pointe asger123...
Men løsningen ligger jo lige for.
Enten:
Drop det gulvvarme. Det har (formodentlig) ingen berettigelse i et højisoleret hus. Og installer radiatore i stedet. Med det årsforbrug må de blive ganske små. Dertil en brændeovn.
Eller:
Hvis det handler om komfort og hygge mere end om etablerings- og installationspriser. Installer gulvvarme og lad det køre med for lav temperatur. Måske så rumtemperaturen holdes på 16-18 gr. Og dertil hurtigregulerende radiatore. Og brændeovn såmænd.
Det har ihvertfald den fordel at du i økonomisk trange tider kan varme hele hytten op med brænde.
Og i meget trange tider fyre for 0 kr om året. Hvis du kender et godt sted at sanke brænde.
Huset bliver på 210 kvm ca.

Planen med brændeovn er at den skal kobles sammen med centralvarmeanlægget, hvis det bliver løsningen, så den skal jo sådan set bare fungere som et almindelig brændefyr. Dem jeg er faldet over skriver at brændeovnen kan reguleres så varmen ledes ud i centralvarmealkægget og ikke ud i rummet, men hvad ved jeg.

Har læst om andre der har et nul-energi hus, de havde kun brugt 3 m3 brænde pr år i 3 år for at tilføre den mængde varme huset manglede, derfor syntes jeg det lyder som en dyr løsning med jordvarme.

Mht gulvvarme bliver det nok også kun i rum med klinker at det vil blive taget i brug, det er nu rart med varme i gulvet i badet :-D

Men der må jo også kunne findes nogle der kan lave energiberegninger, så må vi jo se hvad de beregner sig frem til at der skal tilføres huset af energi. Dernæst er det jo så om at finde den løsning der passer bedst ind i vores tanker.

Men den løsning med brændeovn til trænge tider lyder da spændende
Hej.

Jeg kan ikke udtale mig om du kan udnytte den varme du får ud af brændeovnen. Jeg gætter på problemet er at du får for meget varme når du tænder op, men med en mindre ovn og et mindre bål kan det nok læres over lidt tid.

Jeg har et hus med 8 år på bagen, altså ikke så top isoleret som det du planlægger (tiden var en anden dengang) men jeg har gulvvarme i underetagen (138KVM) og radiatorer på overetagen (85 KVM) en brændeovn i underetagen. I denne vinter har jeg ikke haft tændt gulvvarmen i undeetagen (undtaget bad pga komfort) og det hele er opvarment med den centralt placerede brændeovn. En del varme herfra trækker også op på overetagen. Så et super isoleret hus kan sikkert nemt varmes op med en brændeovn, men nok i virkeligheden nemmest når det er koldt (da varmen her kan aftages, hvis den kan fordeles) i mellemperioderne vil jeg gætte på der skal fyres ret lidt for at temperaturen hæves til det ønskede niveau.

Min brændeovn er en alm type der ikke har "gris" så den virker kun ved konvektion og strålevarme.

Iøvrigt en rigtig spændnede diskusion omkring lavenergihuse og hvordan de opvarmes bedst / nemmest....
Har du hørt om der ligger nogle erfaringer hos Folkecenteret for vedvarende energi på Thy: http://www.folkecenter.net/dk/
Jeg ved ikke om de har erfaringer, men måske.....

MVH Njord
Annonce
@Njord Om sommeren burde det heller ikke være nødvendigt med varme da vi har planer om solfangere på taget. Men om vinteren bliver det jo nødvendigt med en energikilde så der kan komme varmt vand, der kunne brændeovn koblet med centralvarmeanlæg så være løsningen. Vores problem består, groft sagt, kun i at finde en løsning til det varme brugsvand i den kolde tid.
Varmen er ikke noget problem, har på nuværende tidspunkt et hus hvor jeg kan nøjes med at have gulvvarmen tændt i 2-3 måneder om året. Og det nye hus vil med sikkerhed kræve mindre varme tilført.
Som eneste kilde til varmt vand vil jeg ikke vælge brændeovnen.
Jeg har noteret at i anvender solvarme, men krydsningen i efterår / forår ved jeg ikke helt hvordan vil blive.....

MVH Njord

MVH Njord
Hvad med en luft til vand varme pumpe var det ikke en mulighed til opvarmningen?
Når i er igang med at bygge tænker jeg masse ovn/pillefyr og en varmetank.
Fordelen ved et pillefyr er komforten. der er bare mindre arbejde i sådanne et. Masse ovn er super effektivt men kræver noget mere arbejde. Varmetanken gør at pillefyret kan få lov til at køre ved maximal effekt for bedst udnyttelse. det kan måske nøjes med at køre en time om dagen.

gulv varme er jo ren luksus.

Jacob
@hpox

@hpox
Drop det gulvvarme. Det har (formodentlig) ingen berettigelse i et højisoleret hus. Og installer radiatore i stedet. Med det årsforbrug må de blive ganske små. Dertil en brændeovn.

Hvis det er et rigtig passivhus der skal bygges, der overholder passivhus principperne. Så er det nok rigtigt at gulvvarme ikke kan betale sig.

Men igen det kommer an på energiforbruget. Der kan findes beregningsprogrammer på nettet, men det tar noget tid at sætte sig ind i dem.

Det er vel ikke dyrere at lægge gulvvarmeslanger end at installere radiatorer...?
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis