Opvarmning af hus under renovering?

Ifbm ilæggelse af gulvvarme i hele vores hus, har vi pt slet ingen varme i huset. Der går ca 1 uge, før gulvvarmen er tilsluttet.

At der ingen varme i huset er, kan mærkes - og da vi også er ved at male, spartle osv., er det ikke de mest optimale forhold ifht temperatur og fugt (der er blevet støbt ca 10m2 gulv for 1½ uge siden).

Men hvad skal jeg ud og leje for at varme huset op i disse par dage - som jeg ser står valget mellem en diesel varmekanon som suger luft ind ude fra og skyder den ind i huset, denne afgiver intet fugt.
Men det nemme valg, og noget billigere i leje ihvertfald, er en el-varmekanon som kører 400V. Men hvordan er den ifht fugt - den afgiver jo ikke fugt, men den tilfører heller ikke ny tør luft til huset, som diesel kanon gør?

Huset er på ca 120 m2, og det skal blot varmes op til en nogenlunde arbejdstemperatur - vi bor ikke i huset pt, så det behøver ikke være 20 grader, men alt over 0, ville være at fortrække ;-)

/Jesp3r

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal i hvert fald ikke være en diesel varmekanon, der blæser varmen INKL forbrændigsgasserne med ind.
Jeg ville primært stille en brændeovn an, hvis der er skorsten i huset + sætte en affugter til
Ellers gasovn/Zibro petroleumsovn + affugter
Sidst, men dyrest, en stor elvarmeovn + affungter
Sæt affugteren så den blæser hen over varmekilden, for at skabe røre i luften i huset.
Jeg forslår affugteren i stedet for heftig udluftning aht. at kunne holde en fornuftig opvarmning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ind med en el-varmekanon.
Når det kun er en uge er den smule ekstrapris for el vel til at overse.
Ikke noget med affugter.
I går der jo selv og arbejder.
Luk vinduerne op og i med passende intervaller så der kan komme noget fugt ud.
Åben kun vinduerne et kvarter ad gangen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rettelse: 2 affugtere!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Rettelse: 2 vinduer - åbnes!
:-))

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du har mulighed for at tilslutte et par radiatorer til din fjernvarme, så køb et par meget billige radiatorer i den blå avis, træk et par slanger og tilslut et par radiatorer. Det har vi gjort her hen over vinteren, for at holde huset lunt - vi kunne se på elregningen at elvarme ikke var billigt ;-)
Jeg har nu lejet 1 stks 9kw el-kanon samt en industri affugter. Det har nu kørt et par timer, og det varmer ikke hele 120 m2 op, men det bliver mere lunt og langt mere behageligt at gå derude og arbejde :-)

VH: Der er desværre ingen fjernvarmerør jeg kan benytte - der er gas på adressen, og gasfyret er afmonteret og afventer opsætning af det nye :-)

/Jesp3r

Var de ikke billigere om du arbejdede dig til varmen. :o)
@Jesper: tror din løsning er OK, måske en varme kanon mere vil du :-)

vedr GAS varmer: Husk at den største bi-ting ved gas varmer er VAND !!
afbrænding af gas fra en 11kg flaske (sådan en de fleste har i privaten) afgiver ca 16kg vand, og hvis man har vand nok i luften (efter støbe arbejde) er gas nok ikke den bedste varmekilde !!

teori (og nej jeg har ikke opfundet denne formel, spørg en fysiker):
1 mol buthan vejer 4*12+10*1=58 gram.
ved afbrænding udvikles 5 mol vand som vejer 5*18=90 g. Dvs at forholdet mellem g gas og g udviklet vand for butan er 9/6 ca eller at 11 kg gas udvikler ca. 16.5 kg vand.

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også