Påbud om tagtrin fra skorstensfejeren men hvor stor afstand mellem trinene

Hejsa

Jeg har fået en påbud af min skorstensfejer om at montere tagtrin på mit tag som er belagt med eternit tagplader. Men jeg er i tvivl om hvor stor afstand der skal være mellem trinene. Er det ikke nok med et tagtrin pr. plade?? eller skal der være et x-antal cm?? mellem trinene.

Hilsen
tellme
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget forskelligt fra skorstensfejer til skorstensfejer. Jeg havde som udgangspunkt monteret på hver anden tagsten, men skal her til foråret have monteret nogen flere så det er for hver tagsten. Så en pr plade tvivler jeg stærkt på er nok, men eller er det nemmeste altså at snakke med din skorstensfejer, det er trods alt ham der skal bruge dem.
Hvis det er b7 plader vil jeg mene 1 pr plade er nok
Emnet har været diskuteret før.
Jeg tvivler meget på at han kan forlange det. Byggemyndigheden i min kommune er enig med mig om at en skorstensfejer IKKE kan forlange tagtrin - og slet ikke på et hus af ældre dato og med BR08 eller BR10 i hånden.

Dermed er det ikke sagt at det ikke er en god ide med tagtrin.

 

 

 

Det er korrekt, han kan ikke forlange tagtrin monteret på taget.

Men det er helt klart en gode ide at montere dem, det hjælper din skorstensfejer med at komme op og ned, uden at skulle bøvle rundt med en stige.

Men han får faktisk betaling for at skulle benytte en stige til opgaven, og han har derfor ingen krav om at skorstenen skal kunne fejes uden stige.

Annonce
Hvis jeg ikke lavede trin, ville min skorstensfejer kun feje skorstenen nedefra, dvs ikke gå på taget. Om han reelt havde ret til at komme med den meldning: Ingen anelse...

Jeg har 45° taghældning, og på et 10 meter bredt hus med godt udhæng er skorstenen dermed pænt høj, så jeg forstår ham såmænd godt.

Jeg syntes at de trin, man kunne købe enten var for dårlige (Jem&Fusk) eller dyre (andre byggemarkeder), så jeg købte et par længder galvaniseret vinkeljern (vist nok 30x20x3) og savede selv trin ud og monterede dem ved de oprindelige skruer (med lidt længere skruer...). Det betød at trinene sidder med lægteafstand og er 50-55 cm lange. Man kan nu løbe op ad taget med lukkede øjne...
Jeg malede trinene sorte før montage, nydeligt på et brunt eternittag med 37 års algevækst...

MVH Leo

ok vil det sige at det ikke er lovpligtigt med tagtrin. Mit tag har relativ lav hældning så jeg synes faktisk også det er lidt unødvendigt at montere dem - navnligt set i lyset af fejeren har en stige og bliver godt betalt for arbejdet...
Nemlig, han bliver betalt for at skulle slæbe stigen frem og tilbage, så har ikke krav på tagtrin.

Om man så vil hjælpe ham med at montere trin på taget, er helt op til en selv.
Hvor meget skal en almindelig fejning egentlig koste?? Mener jeg gir omkring 450 kr. den årlige fejning hvilket jeg i forvejn synes er et ret fyldigt honorar. Og kan man skifte ham ud eller er man stavnsbundet????

ok et kommunalt anliggende så er der ikke så meget at gøre....
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også