Udvendig efterisolering af tagrem - diffussionsåben maling?

I forbindelse med efterisolering af mit loft giver det satans vindbræt en del besvær da der er ufatteligt dårlig plads ved tagfoden. Jeg har forholdsvis stort tagudhæng så jeg skal pille 2-3 tagplader af for at komme til den vej fra. Jeg overvejer derfor at jeg lige så godt kan efterisolere tagremmen med da jeg så ved fjernelse af en del af beklædningen under tagudhænget kan komme alt det til jeg skal.

a) jeg mener jo at når jeg isolerer tagfoden med vil beklædningen på denne isolering fungere som lodret vindbræt hvorfor yderligere kan udelukkes - enige? (nu har jeg indkøbt en stavl rockwool a-pladebatts 10 så disse vil jeg anvende som ekstra skrå vindbrædder langs med tagets underside)

b) Tagremmen er p.t. udelukkende isoleret indvendigt. I div. vejledninger på nettet står der at såfremt der udvendigt er "gammel maling" på tagremmen skal dette fjernes inden udv efterisolering da det måske ikke er diffusionsåbent... Hmm - huset er bygget i '73 og så vidt jeg ved er al træværk på huset malet med pinotex træbeskyttelse (fin grøn umbra for øvrigt) og derefter har vi så malet det med Nordsjö Tinova VX maling som jeg ikke kan finde nogle diffussions-oplysninger på. MEN - træbeskyttelse kan da vel for f*nden ikke være diffusionstæt - så ville al træværk man malede med det vel være i stor fare for at rådne op grundet indefrakommende fugt - eller hvad? Skal jeg virkelig til at afskrabe den nymalede tagrem?


er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til ad det anbefakles at fjerne "gammel maling" er at 5 lag maling sammenlagt kan give en diffusionstæt overflade.
Træbeskyttelse er ikke diffusionstær og jeg mener ikke at det er nødvendigt at skrabe noget som helst.
OK, tak.

Er i også enige mht vindbræt?

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Ja, hvis vinden ikke kan trække ind under den isolering.
Taak skal i have, så arbejder jeg lidt videre

er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også