Hvilken Pilleovn

Min mor er kommet i den alder hvor det er ved at blive besværligt med almindeligt brænde.

Hun varmer sit hus op med to brændeovne og en luft luft varmepumpe.

Hun skal så nu skifte til en pilleovn til at opvarme ca 100 kvm.

Men hvad skal man vælge af mærke og hvad bør man være opmærksom på nå det hele skal være så brugervenligt som muligt. 

Jeg har selv kun erfaring med brændeovne og oliefyr.

vh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din mor så fik en varmepumpe mere i den anden ende af huset, skulle hele problemet være løst.
Nåeh ! Hun har altså skillinger nok, ja ja ! Så må hun jo købe sig en pilleovn af den type der kan bruges i stuen, den koster nok omkring 20,000 kr. incl indstalation. Og så skal du jo nok fortælle hende at den ikke er lydefri, der køre en blæser og en snegl til transport af pillerne. Den kan sagtens varme 100 m2 op, hvis huset er bare rimeligt isoleret og har thermovinduer.
Ja det må hun men det giver jo ikke svar på mit spørgsmål om hvilken slags
Skrevet af ThomasJensen på 18 feb 2011 00:22
Ja det må hun men det giver jo ikke svar på mit spørgsmål om hvilken slags

Så vidt mig bekendt er stuemodellen endnu ikke så udbredt,  så mon dog der er så mange fabrikanter af den. Jeg har dog for år siden set en ret klein model i Jem & Fix som jeg nok vil gå i en stor bue udenom.
Ellers er der jo pille fyret, men det kræver jo indstalation af radiatorer.
Jeg vil ike anbefale det ene mærke frem for et andet, det er som spørgsmålet: Nogen kan lide Moderen, andre Datteren
Annonce
Når nu ingen vil/kan give råd ang. Hvilken ovn så kommer der her et !

Jeg har en bella fra extraflame i stuen der har åben forbindelse til køkken, ialt ca 80kvm
Der er gulvvarme i køkkenet ,, som er på laveste blus, bare for lige at holde gulvet fra at være koldt
Ovnen har automatik, og sænker selv temp til 18gr om natten ,, og fyrer op til 24 gr om dagen
Pilleforbruget er ved ca 0 grader udetemp 15 kg piller pr 3døgn, så kan de kloge regne efter,
Sidste vinter, brugte vi en palle piller af den gode barlinek kvalitet, så det kan i ikke stikke med jeres varmepumper og lign el-fikumdik
Anskaffelses prisen er noget højere , end alm ovne, vi kom af med 26000incl stålskorsten
Ang støj, alt er relativt, ja blæserene siger noget, og sneglen laver også lidt støj, men ikke noget der genere synderligt, det er ikke så lyden skal hæves på tv'et når ovnen starter
Alt i alt, fortryder jeg ikke et sekund invisteringen
Så jeg kan kun anbefale en ovn fra extraflame, ( og nej jeg tjener intet på dette indlæg!!)

Just my 7cents
Kim
Jeg kan ikke give noget råd omkring fabrikat på pille ovn, men udfra det man hører / læser om er dog at man skal være en hel del opmærksom på støj, de kan larme en hel del, når man sidder stille i stuen med avisen.....
Så se og oplev anlæget i drift. Der er stor forskel på hvad man oplever som værende støjfuldt :-)

Og så er der måske lige et eller andet med hvad der kan fyres med.. altså krav til pille størrelse og type.

Og ikke mindst hvor stort magasin der er på ovnen. Og noget ,ed hvor handy den er at fylde nye forsyninger af piller på?

MVH Njord (der fyrer en hel del i brændeovn med alm brænde)

MVH Njord
Hvis man kan høre ovnen, er det jo et glædeligt tegn på, at den virker. Se lidt lyst på situationen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM.

Noget er nemmere at glæde sig over i længden end andet :-)

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis