Indvendig isolering af hus med bindingsværk.

Hej.
Skal i gang med renovering af gammelt hus med bindingsværk. og vil derfor helst efterisolere indefra.
Det er i forvejen et smalt hus og ville derfor være ked af at tag feks 100 mm ekstra fra ved at isolere med rockwool. Nogen ideer til alternativ isolering ?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Det eneste der har været fremme er forskellige reflektive folier,
Desværre viser det sig, at disse folier slet ikke holder, hvad der loves når det handler om de beskedne temperaturforskelle vi opererer med i beboelser.
Skal det endelig bringes i overvejelse, lader det til, at det skal opsættes med fri luft på begge sider, så det ender med at fylde lige så meget som hvis man bruger mineraluld. Men stadig er effekten problematisk.
Hvis du søger på pev folie, fremkommer der megen og dramatisk læsning, der belyser dette produkt fra alle kanter og vinkler!

Jeg har selv en smal, oprindelig staldlænge, som er inddraget til beboelse, hvor jeg har accepteret at miste ikke bare 100 mm, men 200 mm i begge sider!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvordan med "skumprodukter" ? eller flamingo ? Eller støder jeg mod noget med brandhæmmende der ?
min 100mm isolering er det eneste rigtige. Husk dampspærre. Dit bindingsværk skal være og holdes i god stand, for det at du isolere gør at frost og vand i højre grad kan skade dit bindingsværk, og det kan blive dyrt. Gamle konstruktioner ødelægges ofte ved indvendig isolering. Specielt pudsede facader.

100% klamp

Hej Henrik

Vi bor i et hus med bindingsværk i god stand - For et par år siden stod vi i samme situation, og blev rådet til at isolere med 100mm rockwool og ikke mere af et klima/miljø rådgivende firma, vi havde ude i anden sammenhæng - det var netop for at beskytte den indvendige side af bindingsværket. Så hellere en ekstra pind i brændeovnen var deres kommentar end at gå op i isolerings tykkelse.

Jeg valgte at beklæde den inderste side af ydervæggen med reglar og 4x4 stolper (tagpap anvendt ved alt berøring imellem træ og mur) og beklæde dem med vindpap for at bryde vinden - dvs at der er ca 10cm luft imellem den inderste del af ydervæggen og vindpappet - den "kraftige" konstruktion blev samtidig brugt til at afstive nogle bærende bjælker yderligere. 

Herefter blev der sat 100mm stålskinner op, og de blev så isoleret med 100mm flexi A-Batts - Der er ligeledes lidt luft imellem vindpap og stålskinnerne. Jeg valgte så at beklæde stålskinnerne med en 9 mm krydsfiner plade, dampspærre og så en 13mm gipsplade.

Jeg vil mene at det er en god og velventileret konstruktion vi har lavet, der både beskytter bindingsværket og samtidig giver et godt indeklima.

Stuen er 11 meter lang og 4.5 meter bred - vi har to gode radiatore (varme fra pillefyr) samt en brændeovn til opvarmning i stuen.

5 meter af inder væggen var ny da vi overtog huset, og vi kan sagtens mærke hvis vinden kommer fra den retning, da den ikke er beklædt med vindpap.

Jeg kan læse mig til at min konstruktion ikke vil virke hos dig, da du har begrænset plads. Hold os endelig orienteret om hvilken løsning du kommer frem til - men tænk dig godt om inden du kaster dig ud i alternative muligheder - det kan hurtig blive noget snot. 

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Annonce
Som Sagt..

Lovede lige at vende tilbage.. Vi er havnet i den situation at der slet ikke er nogen kreditforeninger der vil belåne huset.. Altså.. vi kan slet ikke komme til at købe det da det er i BINDINGSVÆRK. og kun derfor.. Sær situation !

Så nu må vi ud og lede efter et andet hus..

Henrik
Trist situation.
Men uanset hvad så må huset vel have en værdi, evt. grundværdi, der kan belånes.
Det var da noget af en udmelding!
Er det virkelig alle kreditforeninger, der har den holdning?
Det er i så fald noget af en grim bet, for alle dem som ejer et bindingsværkhus.

Med venlig hilsen
ktm

 

Prøvede BRF og Totalkrdit og fik samme svar begge steder. Godt nok en uvetet situation. Vi havde jo netop fået presset prisen så langt ned af samme grund og fået tilsagn om lån til et større beløb til istandsættelse af banken..

Og har ikke spurgt ind til det med "restværdien" i hus og tilhørende jord. DEt er åbenbart alle kredit foreninger der har sat kravene op til de ejendomme de skal belåne..

Men for nu at se positivt på det.. (og undskyld udtrykket) men jeg er fand.... glad for det ikke er mig der har fået den besked som sælger..
Synes det sætter en uheldig præcedens - hvor nyt skal ens hus så være fremover for at det kan belånes? 50 år? 100 år?
Vurderes det ud fra tilstand eller er det en bønnetæller der kigger på årstallet for opførelse?

Meldte historien noget om de så ville låne penge til at rive det ned for at bygge nyt?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis