Er skrot den bedste løsning?

Hej! Jeg har en halvgammel Fiat Multipla, som ikke klarede syn. For at klare det skal den ordnes på ca. 15.000, og det er det ikke værd. Men jeg kan alligevel ikke forestille mig, at skrotpræmien på sølle 1750 kan være bedste løsning, for den har nogle helt nye reservedele siddende rundt omkring - bla. andet blev hele udstødningssystemet udskiftet på en måned siden, det ene sidespejl er helt nyt, batteriet er fra sidste år osv. Så hvad er den bedste måde at få mest ud af denne bil, som kræver dyr reparation for at overleve, men som har nogle rigtig nye og gode reservedele? På forhånd tak!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du prøve at sælge den i smådele, hvis du mener det kan indbringe mere end skrotpræmien. I den forbindelse kan jeg dog løfte sløret for, at en brugt udstødning eller akkumulator ikke repræsenterer nogen væsentlig værdi.
Du kunne jo også sælge den til en, der kan se andet og mere i din vogn, end du.
Det er den slags triste overvejelser man står over for med jævne mellemrum som bilejer!

Har du undersøgt om et andet værksted, har et andet syn eller løsning på fortrædelighederne?
Det ene sted, kan man måske foreslå en langtidsholdbar løsning, der rækker 10 år ud i fremtiden og et andet sted vil måske foreslå en knapt så rabiat løsning. Har man et hul i en skærm, vil det da være fint at udskifte hele skærmen, i stedet for blot at lappe hullet, men måske ikke specielt relevant på en bil med få år til ophug.
I stedet for at få skærmen lakeret efter alle kunstens regler, kunne en gang penselmaling fint klare sagen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad skal der laves for de 15k? Og er det værksted pris eller reservedels pris. Har du 10 tommelfingre.
Kender du en der har lidt styr på biler?

Det er mest fordi at værksteds priser normalt er lidt krads. Jeg er ihvertfald glad for selv at kunne det meste. Og specielt når kollegaer fortæller hvad de må punge ud.... 15 af de store forsvinder jo hurtigt på et værksted.

Du kan jo se på det sådan at hvis lortet går helt i stykker har du stadig skrotpræmien. Så kan man ligeså godt prøve sig lidt frem med en Haynes manual. De er meget beskrivende og kan i mange tilfælde lånes på biblioteket. Husk at man kan bestille bøger hjem fra andre kommune biblioteker.
Har du været til syn med den.

Hvis du ikke har det så kunne du jo lave en "københavner syn"..

Så har du en liste på hvad der skal laves så den kan gå igennem syn...

For hvis den er en pris du har bare er en skøn fra en værksted kunne det måske gøres billiger på den måde....
Den har netop været til syn og har fået en liste over ting, som skal ordnes, hvis den skal bestå syn igen om en måned. Det er noget med rust i bunden.

Det er rigtig, hvad du siger MHKristensen - god ide at prøve sig frem, og hvis alt går galt, kan man altid få skrotpræmien. Men jeg har aldrig pillet ved biler. Jeg vil det rigtig gerne en dag, men lige nu bor jeg i en lejlighed i byen, hvor der ikke rigtig er et sted t begynde at stå og pille. Og da jeg aldrig har gjort det før, er tiden også en faktor. Jeg kan simpelthen ikke nå det inden for den lille måned, der nu er.

Men det er en glimrende bil, meget er nyt, og den kører helt, som den skal. Der er bare et par ting, som kræves for at bestå syn. Men den er klart mere værd end skrotpræmien, og hvis man kan bare lidt selv, ville den være rigtig oplagt at kaste sig ud i.
Annonce
Er du evt interserret i at poste fejlene her.. samt en kort beskivelse af fejlene.... så kan jeg lige give en svar på om den er rimelig med den pris......
Jeg ringer i morgen og får den præcise beskrivelse, og så poster jeg her... Mange tak!
Du kan jo smide den på auktion på enten DBA eller QXL og se hvad den kan indbringe.


Nu kan jeg se på dit postnummer at du bor i kbh.. Smut ud i bådhavnsgade i sydhavnen.. kør ned i bunden og spørg på et af de værksteder hvad de skal have for at få den gennem syn..
de tager ikke ret meget i timen der.. og de har aldrig lavet en ny bil.. det er gamle billige biler alt sammen

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Uden at have fået fejlene helt præcis at vide, kan jeg nu fortælle lidt, hvad der var galt. Der er åbenbart en kendt fejl på fiat multipla: Noget med at 'bagbroen' på tværs er tærret. Så det er ikke hele karosseriet, men den der bagbro dernede. Desværre siger det ikke mig noget selv, da jeg ikke er bilmekanik-kender.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også