Træk mellem gulvbrædder på 1.sal

Jeg ved dette emne har været behandlet før og mener at have læst de relevante indlæg.
Ikke desto mindre vil jeg godt lige have en frisk vurdering.

I vores hus fra 1936 står der en kold vind op mellem gulvbrædderne på første sal som er trukket fra hinanden med tiden. Det er ud mod skunken at gulvet bliver rigtigt koldt og det trækker mest op ad sprækkerne. Første salens gulv ligger i niveau med toppen af husmuren. Jeg regner derfor med at denne træk må være blæst op under tagrender og nederste tagsten. Taget er lagt med romer fals tagsten der har en strimmel skumgummi i falsen. Derfor er der intet undertag.

Den sidste meter af gulvet ud mod skunken er desuden lagt med dårligere og smallere brædder end resten. Jeg har lempet en 'lus' op som var sat i ude ved væggen og kan se at der er ler indskud, nogle aviser fra 1936 og noget rockwool som dog ikke synes at gøre ret meget for at stoppe trækket. Der er knas-tørt, men hammer koldt...

Jeg har tænkt mig at flå den sidste meter gulvbrædder ud mod skunken op. Men hvad gør jeg så?
PeterR har i andre strenge forslået at skære end hårdbatt ud og 'lime' den i (på højkant) under skunkvæggen med PU-lim.
Er der nogen forbehold overfor en sådan løsning? Kan jeg bare fylde op med almindelig rockwool under resten af gulvet (altså den meter jeg har taget op)? Kan jeg lade lerindskud (og aviser) ligge - vil nødig miste den lydisolerende effekt?

Hvis ikke dette, hvad gør jeg så? Har hverken uanede mængder penge eller tid...

Og når der snakkes om 'hård batts' hvilket rockwool produkt er det så helt præcist - er det den der hedder "Super Venti Batts"?

Med Venlig Hilsen
Christoffer
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lidt uklart hvad du har på den 1. sa.
Er det bolig, opvarmet,  vægge/llofter  er puds  på væv og forskalling. Er der isolert ogen steder.

Kik lige lidt på vedhæftede link, særligt om du har varm eller kold skunk.
Det fremgår osse hvordan den rette opbygning af konstruktionen skal gøres.

http://guiden.rockwool.dk/konstrukt...?page=2147 

Hej hpox, tak for det hurtige svar. Her er lidt uddybning.

Der er ingen adgang til skunken uden at skulle rive vægen ned (det har jeg virkelig ikke lyst til).
Jeg kan altså ikke komme ind i skunken ved mindre jeg skal til at tage tagstenene af.

Skunken er skudt så langt ud så muligt - det er nok derfor at den sidste meters gulvbrædder er 'irregulære' ift de andre. Der er kun ca 55 cm lodret væg under skråvæggen.

Jeg kan stikke hånden ned i det hul jeg har lavet i gulvet og ind under væggen - der kan jeg mærke undersiden af gulvbrædder også på den anden side af væggen.
Gulvet synes at fortsætte med i hvert fald ét gulvbræt på den anden side af skunkvæggen.

Mht forslaget om at lime en hård batt på plads mellem strøerne, hvorfor så egentlig ikke sætte feks et bræt eller en tilskåret masonit plade ned det samme sted. Det er vel lettere at få tæt?

Mvh
Christoffer
Hvis du ikke har nogen vindplade vil det selvfølgelig hjælpe i nogen grad at lave en løsning - batts med skum er nok nemmere at få tæt end masonit-plade. Hvis du alligevel vil bruge plade skal du huske at det skal fuges ind imod spæret. - husk ventilationsmellemrum på 5-7 cm op imod lægterne.

Noget andet er så at dit isolering er noget gammelt l*rt - ler-indskud og aviser isolerer dårligt - og hvis dit mineraluld er samme alder så er det faldet sammen og isolerer heller ikke godt længere - så jeg ville nok starte med at lave en mere samlet plan....

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH
Der er utvivlsomt noget gammelt l*rt. Men problemet er jo ikke kulde op igennem gulvet som sådan - det ligger ovenpå en lun stue. Det er under gulvbrædderne ude i siderne at det er utæt. Så der er vel ikke den store grund til en samlet plan, hvis en sådan ville involvere at fjerne hele gulvet og lerindskudet.
Det er måske mig der bruger begreberne forkert: Når jeg skrev strøer mente jeg de vandrette bjælker som førstesals gulvet ligger på (altså ikke de skrå som taget ligger på via vandrette lægter; spær(?)). Jeg vil altså sætte en tilpasset firkant hårdbatt ind i den firkant der dannes af stueloftet i bunden - gulvbjælkerne under 1. sals gulv i siderne og 1.sals gulvet i toppen. og så fuge med isoleringsskum (er det anderledes end PU skum?)

Hvis du med en samlet plan mener at få gjort noget ved isoleringen bagved skråvæggene så er jeg helt enig. Men det bliver senere. Men et hurtigt spørgsmål om det alligevel. Mellem lægter og vægbeklædning er der måske 11-12 cm, så hvis man laver 7 cm ventilation bliver det dælme koldt. Kan mindre gøre det?

Mvh
Christoffer
Hej Christoffer

Jeg har haft samme problem på min 1. sal. (hus fra 1930) Jeg savede et enkelt gulvbræt over helt ude ved panelet (så snittet blev skjult af sandlisten efterfølgende) og pillede dette op. Jeg havde ikke noget problem ved at få det fri, da fer og not ikke hang sammen mere.
Jeg rettede lerlaget ud, så det lå jævnt og skar derefter noget rockwool der passede i mellemrummet mellem ler og gulv. (det støver ad H.. til at rode i det gamle ler). Jeg skubbede rockwool så langt ud under væggen jeg nu kunne og fyldte op under det gulvbræt jeg havde oppe.
Efter jeg havde lagt gulvbrættet igen fugede jeg alle de åbne mellemrum med en "bedre" fleksibel fuge. Dette var mest for at lukke ned mod isoleringen og evt. støv nedefra.
Det har virket helt efter hensigten, så vi i dag er fri for træk fra gulvet.

Mvh. Martin
Annonce
Hej Martin
Tak for opmuntringen- det er godt at høre at det har virket for nogen. Det er jo ret præcist det jeg har tænkt mig at gøre. Et hurtigt spørgsmål. Hvilken fugemasse brugte du mellem gulvbrædderne? Jeg har været på jagt efter noget der hedder 'gulvfugemasse' som er det man bruger til at imitere skibsgulve, men måske kan man nøjes med en almindelig sort akrylfuge? Gulvfugemassen er af en eller anden grund i restordre i hele århus....

Mvh Christoffer
Hej igen

Jeg brugte en almindelig acrylfugemasse (i den dyre ende). Jeg mener den var 10-15% fleksibel. Jeg brugte en hvid fugemasse, men var kun fordi at gulvene var malet hvide, før vi fik dem afhøvlet, så alle revnerne er fyldt med hvid maling alligevel.

Held og lykke med projektet :o)
Mvh. Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også