Afmontering af vandsmurt gummileje i stævnrør

Jeg har brug for et godt råd.

Har netop afmonteret afmonteret gummipakboksen (blackjacken) på mit stævnrør. ved inspektion af det yderste vandsmurte gummileje konstaerer jeg begyndende krakeleringer i lejets gummi.

Jeg har derfor besluttet at skifte lejet ud.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg får det gamle ud? det ser ud som om det 'bare sidder fast i stævnrøret'. der er ingen synlige skruer eller andet, som holder det fast. Dimensionerne på lejet er: Akseldiameter 25 mm, lejediameter 40 mm, lejets længde formentlig 100 mm.

Min egen indskydelse var, at indføre et 40 mm vandrør fra indersiden af stævnrøret, og banke lejet ud indefra - jeg er dog bange for at ødelægge noget, og vil derfor spørge om råde først.

Er der nogen der ved, hvad den 'rigtige' fremgangsmåde er? jeg kan ikke finde nogen vejledninger på nettet.

Mvh.

Jeppe _K
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeppe

Hvis der er plads til at gøre som du beskriver, så er det faktisk den helt rigtige måde at gøre det på.

Mvh Finn
Tak for rådene!

Idag er det lykkes at få lejet ud, og det var ganske nemt.

Det viste sig, at der under bundmalingen gemte sig 2 små pinolskruer, som sidder på hver sin side af stævnrøret og presser ind på lejet. det var nemt at løsne skruerne, og efterfølgende føre en 33 mm rundstok in i stævnrøret (indefra). Et par solide slag på rundstokken med en hammer førte til, at lejet som nemt som ingenting smuttede ud. Ingen grund til at save, skære eller lignende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis