beslag til fritsvævende hjørnehylder i multiplade?

Har brug for inspiration:

Jeg har et hjørne i mit køkken, hvor jeg gerne vil have opsat 4 hylder i multiplade/gasbeton. De skal opsættes i selve hjørnet (90 grader) og være fritsvævende - altså ingen synlige beslag.

Min tanke er at få hylderne savet til og lade hver hylde hvile på i alt 4 små vinkelbeslag - e på hver flade. Den del af vinkelbeslaget som skal bores ind i væggen vil blive skjult af selve hylden og der vil kun være et synligt beslag under hylden (vinkelbeslaget kan evt males i samme farve som hylden, så det ikke er synligt.)

Jeg tænker at der er en anden smart måde at sætte hylderne op på, som jeg bare ikke har tænkt på:

Hvad andre forslag har I?

- Peter
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Har du overvejet blot at bore huller i væg og hylder ud for hinanden og så lime nogle stykker rundjern ind i vægen og derefter skubbe hylderne ind over dem  ???

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hvordan er det lige man gør det polobjørn? :o)
Er det et indvendigt hjørne?
Skal hylderne fastgøres til begge vægge?
Hvor store er hylderne, ca.?

Du bør bruge hylletræ istedet!

hej,

Er ikke sikker på at løsningen med huller i mur og hylde til rundjern vil virke.

Det skal være multiplade, da det er den stil vi skal bruge.

Findes der mon en form for L-profil "skinne", som kunne erstatte de 4 vinkeljern som ellers ville skulel bruges til hver plade?

Skrevet af peter m på 13 feb 2011 14:50

hej,

Er ikke sikker på at løsningen med huller i mur og hylde til rundjern vil virke.

Det skal være multiplade, da det er den stil vi skal bruge.

Findes der mon en form for L-profil "skinne", som kunne erstatte de 4 vinkeljern som ellers ville skulel bruges til hver plade?


Det er det rigtige du er inde på.

Du kunne evt. købe nogle galvanisede beslag og selv bukke dem i en skruestik eller købe nogle,der er bukkede og så skære dem til.

Så kunne du fræse spor i kanten af multipladen, der passer med beslagenes tykkelse og lægge pladen på beslagene efter fastgørelse af beslagene vendende opad så de bliver skjult af pladen.

Der bliver lidt spartelarbejde bagefter - men fastgørelsen er skjult

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
hylderne skal have en front-bredde på 50 cm.
Tror jeg vil kunne anvende disse beslag. Eventuelt savet over, så jeg kun bruger et passende stykke af den på hver side af hylden.

-Peter
Hej

@hpox

hvis du har lidt fantasi   

kan du sikkert finde 2-3 forskellige metoder til at mærke hullerne op i både væg og hylder - ellers kan jeg sagtens lære dig det  

Hilsen Polobjørn  

"AUTOELEKTRIKEREN"
Forslag til hvordan jeg fræser 2 mm dybe spor i multiplade modtages med tak.
 
Jeg tænker at en overfræser vil være svær at styre i det bløde materiale?

- Peter
@polobjørn

Nu handlede det jo om en hylde i et indvendigt hjørne.
Og hvis hylderne skal fastgøres på begge vægflader er forankringens orden, antal, orientering og parallelitet jo ikke helt ligegyldig.

Og meget tyder jo på at du burde give bedre besked.
Spørgeren tåger jo stadig rundt i den beslagsmæssige uvis- og intethed her 3 dage efter at de par hylder burde have været monteret. :o)
Hylderne er nu sat op.

Hver hylde hviler på 3 stk. 40x40x10 mm vinkelbeslag i 1 mm tykkelse.

Beslagene er så tynde at det ikke synes nødvendigt at fræse dem ind i hylden, da de males over i hyldens farve.

Tak for råd. 

- Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også